خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل سردبیر رای‌الیوم از “سیاست های متناقض” ترامپ

روزنامه فرا منطقه ای ‘رای الیوم’ در سرمقاله خود به قلم سردبیر این روزنامه با اشاره به اختلافات عمیق میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و سرویس های اطلاعاتی این کشور نوشت: مواضع مغایر ترامپ با سرویس های اطلاعاتی آمریکا در حوزه سیاست خارجی وی را به ورطه نابودی می کشاند.

به گزارش ایرنا، ‘عبدالباری عطوان’ تحلیلگر مسایل منطقه و سردبیر روزنامه ‘رای الیوم’ در سرمقاله ای نوشت: اختلاف نظر سرویس های اطلاعاتی آمریکا با ترامپ و حاکم شدن دموکرات ها در کنگره، ترامپ را به تنها ترین رئیس جمهوری آمریکا تبدیل کرده است.

وی اکنون در اوج استرس و اضطراب روانی قرار دارد و جز ‘جان بولتون’ مشاور امنیت ملی آمریکا و ‘جارد کوشنر’ داماد خود دوست دیگری را در نزدیک خود نمی بیند.

به نوشته رای الیوم، مواضع مغایر سرویس های اطلاعاتی آمریکا با ترامپ، وی را به شدت خشمگین کرده است و همین موضوع منجر شده است که ترامپ با حمله به رؤسای این سرویس ها، مواضع آنان را رد و مدیران آن را به بلاهت متهم کند.

حملات ترامپ به سرویس های اطلاعاتی از آن جا نشأت می گیرد که 16 سرویس اطلاعاتی در آمریکا با انتشار گزارشی همه مواضع و سیاست های اخیر ترامپ را رد کردند.

عبدالباری عطوان با پرداختن به این گزارش و مواضع مغایر آن با ترامپ، اختلافات این دو عنصر قدرت در آمریکا را بر شمرده است:

نخست: در این گزارش آمده است که گروه تروریستی داعش با در اختیار داشتن هزاران نیروی تروریستی، همچنان یک خطر بزرگ برای ایالات متحده و شرکای آن است و اعلام ترامپ مبنی بر شکست این گروه صحیح نیست.

دوم: ‘جینا هاسپل’ رئیس سرویس اطلاعاتی « CIA » نیز با اعلام موضع درباره ترور « خاشقچی » روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در ترکیه، این عملیات را در رویکردی کاملا مخالف با ترامپ یک عملیات طراحی شده دانست و محمد بن سلمان را عامل اصلی آن برشمرد.

سوم: در مسأله کره شمالی نیز، سرویس های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که ترامپ در ارزیابی های خود دچار اشتباه شده و نمی تواند ‘کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی را برای نابودی سلاح های هسته ای خود اقناع کند و در نهایت ترامپ در این بازی بازنده خواهد بود و کیم سلاح های هسته ای خود را حفظ می کند.

چهارم: بر اساس این گزارش، دستگاه اطلاعاتی روسیه با دخالت در انتخابات اخیر آمریکا موجبات پیروزی ترامپ را فراهم کرد و قطعا در انتخابات آتی ایالات متحده هم شرکت می کند.

پنجم: هم چنین سرویس های اطلاعاتی آمریکا تاکید می کنند که با وجود خروج آمریکا از برجام ایران همواره به توافق هسته ای پایبند بوده و قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد در حالی که ترامپ در این باره کاملا یک موضع ضد ایرانی را درپیش گرفته است.

به نوشته سردبیر روزنامه رای الیوم، اقدامات اخیر ترامپ که علیه محور مقاومت و ایران اتخاذ شده است نشان می دهد شعار انتخاباتی ترامپ یعنی «اول آمریکا» به «اول اسراییل» تبدیل شده است و وی در اسارت لابی صهیونیستی در آمریکاست و سیاست های دیکته شده آنان را اجرا می کند.

عطوان گفت: نمی دانیم این درگیری و اختلافات تا چه زمانی ادامه پیدا می کند اما یقینا ترامپ با ورود به این نبرد بازنده نهایی خواهد بود و با ذلت و خواری از کاخ سفید خارج می شود.

وی افزود: آنچه سرویس های اطلاعاتی آمریکا و رؤسای آن را می ترساند این است که ترامپ به بهانه نقض برجام از سوی ایران به این کشور حمله کند .

به نوشته عطوان، ترامپ برای کاهش فشار شکست پرونده های پیشین سیاست خارجی آمریکا مانند عراق، افغانستان وسوریه با دستپاچگی پرونده های جدیدی را مانند ونزوئلا باز کرده است اما وی راه به جایی نمی برد.

این تحلیلگر افزود: مبالغه نیست اگر بگوییم با توجه به جنگ درگرفته میان سرویس های اطلاعاتی آمریکا و ترامپ و سلطه دموکرات ها بر کنگره، نابودی ترامپ به زودی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا