خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ساکت: اگر شهید بهشتی مجال داشت همه چیز فرق می‌کرد

محمدحسین ساکت، استاد دانشگاه و پژوهشگر حقوق گفت: اگر امثال شهید مطهری و شهید بهشتی مجالی برای اجرای اندیشه‌های خود پیدا می‌کردند، وضع جامعه امروز ما متفاوت بود.
به گزارش شفقنا این نویسنده و مترجم در برنامه حقوق ملت از دیدگاه آیت الله دکتر بهشتی به بیان خاطره اولین دیدار خود با وی پرداخت و گفت: سال 54 در مشهد بازپرس بودم. یکی از دوستان گفت که آیت الله بهشتی به مشهد آمده و در طبقه دوم منزلی در پشت آرامگاه نادر هستند. آنجا جلسه‌ای خصوصی برگزار شده بود. اولین‌بار بود که حضوری خدمت ایشان رسیده بودم. راجع به کتاب «تاریخ قرآن تئودور نولدکه» از ایشان پرسیدم و گفتم حق این است شما که به زبان آلمانی تسلط دارید، این کتاب را ترجمه کنید. ایشان پرسیدند از کجا کتاب را می شناسید؟ گفتم من از طریق ترجمه انگلیسی کتاب با آن آشنا شده‌ام. شهید بهشتی درباره نویسنده گفتند تعجب می کنم که یک نفر چطور توانسته این همه یادداشت بنویسد. آقای دکتر بهشتی گفتند ما داریم این کتاب را ترجمه و برخی از نارسایی‌های آن را جبران می‌کنیم. جلد اول این کتاب منتشر شد و امیدوارم مابقی آن نیز منتشر شود.
وی افزود: مرحوم «غلامرضا قدسی» استاد شعر و از دوستان مشترک من و رهبری بودند. ایشان گفتند تصمیم گرفته شد آثار دکتر شریعتی چاپ شود. به این منظور گروهی تشکیل شد و یکی از اعضای گروه دکتر بهشتی بود. عده‌ای گفتند آن قسمتی از آثار را که با آن موافق نیستیم پاک کنیم و پانویس بگذاریم. تنها کسی که مخالفت کرد دکتر بهشتی بود و گفت عین حرف‌های ایشان باید منتشر شود. این از روشنگری و روشنفکری ایشان بود.
دکتر ساکت گفت: گذشته از بینش دقیق و عمیق ایشان در گفتارهای دینی و پندارهای مذهبی رفتن ایشان به فرنگ و حضورشان در آلمان که وضع خاصی دارد و از سوی دیگر آمدنشان به دانشگاه، قابل ملاحظه است. هرکدام از روحانیون که به دانشگاه آمده‌اند تفاوت بسیاری با بقیه داشته‌اند. شهید مطهری نمونه‌ای از روحانیون است که به دانشگاه آمد. اگر سیدجمال اسدآبادی به فرنگ نمی‌رفت، سیدجمال اسدآبادی نبود. اینها زمینه‌هایی داشتند و آن محیط‌های علمی توانسته این زمینه ها را بارور کند. کسی که آن فلسفه‌ها را خوانده و آن دوره ها را گذرانده، نسبت به دیگر نگره‌ها، تغییر نگرش دارد.
این پژوهشگر تصریح کرد: آیت الله بهشتی در مساله حقوقی، تاثیر به سزایی در آراء هیئت عمومی داشتند. ایشان فرصت زیادی پیدا نکردند و دست خیانت‌کار بیگانه‌پرست، این وجود را زود از ما گرفت. اگر ایشان می بودند، بی گمان در بهبود بسیاری از نارسایی‌ها نقش داشتند؛ اگرچه این کار ایشان با زجر و تهمت و درد همراه بود.
دکتر ساکت تصریح کرد: شهید مطهری نیز از نظر تئوری اندیشه‌های بلندی را ارائه کرد؛ اما فرصت و مجالی نبود که در کردار اینها را پیاده کند و اگر اینها فرصت می کردند، وضعیت ما فرق می کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا