خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک فعال اصولگرا: ایرادات دولت به سیاست های دولت قبل بجا نیست

محمد علی پور مختار: متاسفانه یک روالی وجود دارد که هر دولت و یا مسئولی که می آید نسبت به دولت گذشته موضع گیری منفی دارد. . الان و بعد از گذشت قریب به یکسال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم و مخصوصا با همراهی و هماهنگی موجودمیان مجلس و دولت وجود دارد و حمایت تام و کامل قوه مقننه از قوه مجریه که در قالب تصویب قوانین موردنظر دولت ، نمود دارد ، پذیرفته نیست ایرادات ناشی از سیاست های جدید اقتصادی به دولت های قبل ، نسبت داده شود.

به گزارش خبرآنلاین، سخنان دیشب رئیسی در گفت و گوی زنده تلویزیونی ، بازتاب هایی را در پی داشت . محمدعلی پورمختار، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم ، ارزیابی خود از مواضع رئیسی را در گفت و گو با خبرآنلاین ، مطرح کرده که با هم می خوانیم :

حدود ۱۱ ماه از عمر دولت سیزدهم می گذرد و رئیس جمهور و حامیانش ، هنوز بانی وضع موجود را دولت قبل معرفی می کنند ،آقای رئیسی در ششمین مصاحبه تلوزیونی دیشب خود نیز عامل بسیاری از مشکلات موجود را عملکرد ناکارآمد دولت روحانی معرفی کردند.این موضع گیری ها چقدر ریشه در واقعیت دارند؟

متاسفانه یک روالی وجود دارد که هر دولت و یا مسئولی که می آید نسبت به دولت گذشته موضع گیری منفی دارد. . الان و بعد از گذشت قریب به یکسال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم و مخصوصا با همراهی و هماهنگی موجودمیان مجلس و دولت وجود دارد و حمایت تام و کامل قوه مقننه از قوه مجریه که در قالب تصویب قوانین موردنظر دولت ، نمود دارد ، پذیرفته نیست ایرادات ناشی از سیاست های جدید اقتصادی به دولت های قبل ، نسبت داده شود.بنابراین ، چنین نقدی به سخنان آقای رئیسی وارد است که بالاخره باید عوارض و آثار اصلاح اقتصادی را خود دولت که مسئول اینکار است ، بپذیرد . ایشان می بایست در مورد این طرح بیشتر مردم را توجیه می کرد .همانطور که اشاره کرد که در ابتدای کار برای اجرای طرح به دنبال اقناع عموم مردم بودیم الان هم به صورت اقناعی سخن بگوید ، دولت گذشته را مقصر وضع موجود نداند.

ایشان گقتند بخشی از گرانی ها را به سال آینده موکول کرده ایم .بنظرشما آیا مردم کشش این گرانی را خواهند داشت .اساسا چشم انداز این گرانی را چگونه می بینید؟

در حال حاضر با اجرای این طرح به اندازه کافی و تقریبا بدون استثناء همه اقلام و کالاها چه با اجازه و چه بدون اجازه و خواست دولت با یک تورم حداقل ۳۰۰ درصدی مواجه شده است ،برخی کالا ها هم بعضا تا ۶۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند . اینکه نباید افزایش پیدا کند به عنوان سیاست دولت یک حرف است و این که دارد اتفاق می افتد و روی آن نظارت نیست یک حرف دیگر است .مردم واقعا و به شدت با یک گرانی افسار گسیخته سلیقه ای مواجه هستند .

چرا سلیقه ای ؟

تولید کننده ،توزیع کننده هر کدام یک مدل و اصناف هم جور دیگر .در هر صورت فشار اصلی به مردم می آید و مردم هم نمی توانند هزینه های گزافی که تحمیل شده را تحمل کنند .این که می گویند باید سازمان حمایت از مصرف کننده در بازار دخالت کند حرف بی فایده ای است چرا که عملا چیزی را شاهد نیستیم که بخواهند کنترل کنند .لذا من فکر نمی کنم واقعا دولت در این خصوص حتی برنامه فکری منسجمی برای افزایش دگر باره قیمت و تورم آنچنانی داشته باشد.

یعنی عملا دولت برنامه ای برای ثبات با کاهش قیمت ها ندارد .

کاهش قیمت یک امر محال است ،بعد از یک چنین برنامه اقتصادی کاهش قیمت اصلا معنی و مفهوم ندارد بلکه باید تلاش کنند تا بیشتر از این افزایش پیدا نکند .باید حداقل ثبات را حفظ کنند و یا اگر هم قرار است تورمی باشد دیگر تورم اینچنینی نباشد .

رئیس جمهور از کاهش تورم هم گفتند ،بنظر شما چنین هدفی محقق خواهد شد ؟

طبیعتا مردم به مرور به این فشار اقتصادی عادت خواهند کرد ولی باید دید آثار این آزاد سازی قیمت ها به چه شکل نمایان خواهد شد و این یک توقع منطقی از دولت است .دولت باید از همین الان بیاید و این را تبیین کند و مردم را آگاه کند .باید بگوید اگر چه تورم داریم و فشار اقتصادی ایجاد شده است ولی در این موضوعات شما شاهد پیشرفت خواهید بود .آقای رئیسی دیشب یک بحث خیلی کلی را مطرح کردند و گفتند امیدوار هستیم که این اتفاق بیافتد ولی نگفتند در چه حوزه و بخش هایی ؟در بخش های عمرانی ،تولید ،کشاورزی یا در افزایش قدرت خرید مردم ؟در کجاست ؟ این موضوعی است که باید بیان شود و بگویند در اجرای این طرح چقدر صرفه جویی شده و این پول کجا سرمایه گذاری خواهد شد و آثار آن چه خواهد بود .این موضوع را تا به امروز هیچ کس بیان نکرده است . درست است با اجرای این طرح دست یک عده ای کوتاه شده است ولی باید دید آثار آن در کجا نمایان شده است ،دولت باید این موضوع را برای مردم روشن کند .من اعتقاد دارم دولت بدون برنامه نیست و در آینده برنامه اش اقتصاد آزاد مبتنی بر بازار و عرضه و تقاضای واقعی و خروج دولت از نظارت است که باید دید تا چند سال و یا پایان دولت اجرایی می شود یا خیر .هدف اصلی دولت این است و دیر یا زود هم اتفاق خواهد افتاد .

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا