خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر حسن بهشتی پور در مورد سفر بورل به ایران

نامه نیوز نوشت: حسن بهشتی‌پور تحولات اخیر در راستای مذاکرات هسته‌ای را ناشی از نگاه مثبت طرف غربی به پیشنهاد اخیر ایران می‌داند و معتقد است که همین از سرگیر مذاکرات امر مثبتی است.

جوزپ بورل دیروز در تهران با امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان مذاکره کرده و به نظر می‌رسد که مذاکرات احیای برجام از سرگرفته خواهد شد. این امر با توجه به وقفه چند ماهه‌ای که ایجاد شده و گمانه شکست رایزنی‌ها را تقویت کرده بود، موضوع حائز اهمیتی است اما درباره اینکه مذاکرات آتی به چه نتیجه‌ای می‌رسد یا کی به نتیجه می‌رسد و اساسا حول محور چه موضوعاتی است، اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند که بورل باید پیشنهاد جدیدی از سوی غربی‌ها آورده باشد و برخی هم مثل روزنامه فرهیختگان برای به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها فرصت تعیین کرده‌اند.

حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌المللی اما معتقد است که این سفر به معنی قابل مذاکره بودن پیشنهاد اخیر از نگاه غرب بوده و موجب آغاز مذاکرات خواهد شد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «به نظر من اگر پیشنهاد تازه ایران را قابل مذاکره نمی‌دانستند، این دور جدید از مذاکرات نیز شروع نمی‌شد، بنابراین ظاهرا به این نتیجه رسیده‌اند که جای مذاکره وجود دارد. البته اینکه این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید یا خیر را نمی‌دانیم و فقط امیدواریم که به نتیجه برسند.»

مذاکره حول محور پیشنهاد ایران

او با اشاره به ادعای میدل ایست درباره محتوای پیشنهاد ایران و بحث خروج قرارگاه خاتم الانبیاء از فهرست تحریمی، گفت: « ایران این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده، اما اگر درست باشد به این معنی است که ایران یک درجه تخفیف داده و خواسته صرفا قرارگاه خاتم‌الانبیاء که کار اقتصادی می‌کند از تحریم خارج شود. اگر این پیشنهاد درست باشد، حتما این فضای جدیدی برای باز کردن گره برجام است. آمریکا قبلا گفته بود که خروج سپاه از برجام خارج از چارچوب برجام است و نمی‌توان درباره آن مذاکره کرد، مگر اینکه ایران بپذیرد درباره همه مسائل خارج از برجام مذاکره کند. ایران ظاهرا در مقابل این منطق آمریکایی‌ها یک راه‌حل میانه پیشنهاد کرده که به موجب آن فقط قرارگاه خاتم‌الانبیاء از تحریم خارج شود. به هرحال می‌توان امیدوار بود که فضای فعلی تغییر کند چون گفت‌وگو کردن بهتر از وضعیت کنونی است.»

وی ادامه داد: «در شرایط فعلی این اقتصاد ایران است که تحت فشار قرار دارد. آنها نهایتا نگران افزایش ذخایر اورانیوم ایران هستند اما واقعیت این است که بعد از صدور آن قطعنامه علیه ایران میزان ناامیدی‌ها افزایش یافته بود. الان با توجه به سفر آقای بورل و مذاکراتی که احتمالا از سر گرفته خواهد شد، امیدهای تازه‌ای به وجود خواهد آمد و شاید توافق حاصل شود. ما نیز امیدواریم که مشکلات رفع شود چون در صورت این توافق فضای جدیدی در اقتصاد ایران ایجاد خواهد شد ولو اینکه آمریکا زیر وعده‌های خود بزند. فعلا اما یک فرصت چندماهه هم که شده ایجاد می‌شود تا شاید اقتصاد کشور رونق بگیرد و از این وضعیت خارج شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا