خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرونده‌ رحیمی ‌در‌ ایستگاه‌ آخر؟!

به گزارش انصاف نیوز، مطهره شفیعی در آرمان نوشت: حکم محمدرضا رحیمی از سوی دیوان‌عالی کشور صادر شد؛ حکمی که وکیلش می‌گوید همان که در رسانه‌ها هست و دیگر هیچ نمی‌گوید. «از دل نرود هر آنکه از دیده برفت».
این روایتی از دولتمردان نهم و دهم است که به‌رغم گذشت بیش از یک‌سال و نیم از خداحافظی‌شان با پاستور، هنوز حجم بالایی از اخبار روزنامه‌ها و نشریات را به خود اختصاص داده‌اند. البته شاید برخی اخبار که منتشر می‌شود، باب میل و نظر آنها باشد مثل دانشگاه ایرانیان که روزی خبر آغاز ثبت‌نامش منتشر و در همان روز از سوی وزارت علوم تکذیب می‌شود. اما برخی اخبار اصلا برایشان خوشایند نیست!
به هر حال دولت‌های نهم و دهم، دولت‌های منحصر به‌فردی در تاریخ کشور بودند و البته هنوز هم هستند. دو پرونده مطرح دولتمردان سابق مربوط به محمدرضا رحیمی و سعید مرتضوی است؛ اولی معاون‌اول احمدی‌نژاد در دولت دهم و دیگری پس از مسئولیت در دستگاه قضایی و عزل از آن، از سوی احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس سازمان تامین‌اجتماعی انتخاب شد.
پرونده رحیمی مربوط به بیمه ایران است و البته یکی از پرونده‌های مرتضوی به تخلفات در تامین‌اجتماعی بازمی‌گردد. یک پرونده دیگر هم خبرساز بوده و است؛ پرونده میلیاردری جوان که این روزها را در زندان می‌گذراند. در این میان هیاتی برای رسیدگی به تخلفات کارمندان دولت تشکیل شده است که سابقه طولانی دارد.
حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی، رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری دولت است و به بیان آخرین بررسی‌های این هیات می‌پردازد. او از ماجرای بازنشستگی محمدرضا رحیمی برای «آرمان» می‌گوید و از برخی دولتمردان سابق که اکنون بر کرسی نمایندگی مجلس نشسته‌اند. 
 
 چندی پیش عنوان داشتید که 700 پرونده تخلف دولت قبل در دست بررسی است. به چند پرونده رسیدگی شد؟
درست است. در مهر امسال مطرح کردم که به 700 پرونده رسیدگی می‌شود و تا الان هم به تعدادی از آنها رسیدگی شده است. اما اینکه الان بتوانم آمار دقیقی از پرونده‌های مورد رسیدگی بدهم امکانپذیر نیست.
 پرونده بابک زنجانی را هم اطلاع ندارید به کجا رسید؟
نه؛ این پرونده به هیات رسیدگی به تخلفات اداری ریاست‌جمهوری ارتباطی ندارد و ما تنها موظف به رسیدگی به پرونده تخلفات کارکنان دولت اعم از معاون رئیس‌جمهور قبلی، وزرا و معاونان قبلی و مدیران کلان و کارمندان دولت هستیم.
 پرونده معاون اول رئیس‌جمهور به کجا رسید؟
آقای رحیمی پیش از بررسی پرونده خود را بازنشست کرد!
 منظورتان چیست؟
او قبل از اینکه حکمی صادر شود و پرونده برای بررسی به ما برسد، خود را بازنشست کرد.
 بازنشست شدن چه سودی برای او داشت؟
آقای رحیمی می‌دانست که اگر خود را بازنشست نکند، پرونده‌ای برای او در هیات رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری تشکیل می‌شود. پس برای جلوگیری از این امر، خودش را بازنشست کرد.
 مگر پس از بازنشست شدن، هیات بررسی تخلفات ریاست‌جمهوری امکان بررسی گزارش‌ها را ندارد؟
این هیات تا زمانی به تخلفات رسیدگی می‌کند که آنها در دولت باشند.
 تا قبل از بازنشسته شدن رحیمی پرونده‌ای از او به هیات نرسید؟
نه؛ تا آن زمان پرونده‌ای نبود.
 پرونده آقای مرتضوی چطور؟ در مورد او هم تخلفی گزارش نشد؟
 درمورد مرتضوی هم گزارشی به هیات نرسید.
 در مورد افرادی که در دولت قبل حاشیه‌هایی داشتند هم پرونده‌ای نیست؟ 
تعدادی پرونده وجود دارد که اکنون در خاطر ندارم.
 پرونده‌ها عمدتا برای چه سال‌هایی است؟
در تمام سال‌ها پرونده است اما عمدتا مربوط به سال‌های 89 تا 92 است.
 این هیات به گزارش تخلفات دولت یازدهم هم رسیدگی می‌کند؟
بله؛ این هیات به تخلفات دولت یازدهم هم رسیدگی می‌کند. قانون هیات رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت، در اواخر سال 62 طبق اصل 85  قانون اساسی به‌طور آزمایشی تصویب شد و  7 آذر 1372 قانون فعلی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری از تصویب مجلس گذشت. در این قانون به‌منظور رسیدگی به تخلفات اداری در هر یک از دستگاه‌های دولتی مشمول آن هیات‌های تحت عنوان هیات بدوی و هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری تشکیل شد.  
 حالا گزارشی از تخلفات دولت یازدهم به هیات رسیده است؟
یک مورد اوایل سال 92 بود که هنوز تغییرات زیادی در دولت انجام نشده بود. تخلف مربوط به مدیر اجرایی یکی از شهرستان‌ها بود که آن فرد توبیخ و جریمه شد. البته این پرونده مساله بزرگی نبود.
 پرونده‌ای از دولت قبل هم هست که برای آن حکم صادر شده باشد؟
بله، برای برخی حکم صادر شده است. این افراد که اکنون در کسوت نمایندگی مجلس فعال هستند، در دولت قبل دارای سمت‌هایی بودند و با بررسی پرونده‌هایشان که از سوی سازمان بازرسی کل کشور ارائه شد، احکامی برای آنها صادر شد. البته نمی‌توان نامی از آنها فعلا برد. 
 
وکیل رحیمی:
رای هفته پیش صادر شد
 در راستای اظهارات رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت با نادری در جایگاه وکیل محمدرضا رحیمی تماس گرفتیم که او با شنیدن اظهارات حجت الاسلام اشرفی اصفهانی لحظه ای تامل کرد. نادری سپس از آخرین اخبار پرونده محمدرضا رحیمی با آرمان سخن گفت که در ادامه می‌خوانید:
  رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت روایتی از بازنشست شدن آقای رحیمی برای آرمان گفت و این اقدام را برای عدم بررسی پرونده عنوان کرد. این بازنشستگی را تایید می‌کنید؟
من از این مسایل حاشیه ای پرونده خبر ندارم. من اصلا از اینکه بازنشستگی آقای رحیمی به چه علت و با چه هدفی بوده اطلاع ندارم . الان از شما می‌شنوم چه اتفاقی افتاده است.
  پس توضیحی درباره آخرین وضعیت پرونده آقای رحیمی داشته باشید. آخرین وضعیت پرونده همان است که آقای افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران بیان کرده بود. گفته شد که بخشی از حکم آقای رحیمی اعلام شده است. 
  پس بخش دیگر چه می شود؟ هفته گذشته شعبه 11 دیوان عالی کشور  رای صادر کرده است نه امروز . اما من فعلا امکان دسترسی به آن را ندارم .
  اشاره کردید که دسترسی ندارم که؟ به دادگاه کیفری فرستادند که آنها رای را در اختیار وکلا قرار دهند . 
  صحبتی که می کنید مربوط به هفته گذشته می‌شود؟ نه ، همین امروز(سه شنبه) است. هفته گذشته رای صادر شده تا مراحل را طی کند، از دیوان عالی کشور به دادگاه کیفری بیاید، طول کشیده است. در این فاصله هم نتوانستم رای را بگیرم.
  فکر می‌کنید این رای چه باشد؟ همانگونه که در مطبوعات بود….
  یعنی دیگر امکان اعتراض به رای وجود ندارد؟ درخواست اعاده دادرسی خواهیم داد و راههای دیگر برای رسیدگی به پرونده وجود دارد.
  روز دوشنبه برخی نوشتند که حکم به اجرای احکام رفته است. خبر دارید؟ من هم خواندم. نمی‌دانم.
  شما عنوان داشتید که اعاده دادرسی می‌کنیم اما فرستاده شدن حکم به اجرای احکام را هم رد نمی‌کنید. این دو با هم مغایرت ندارد. اگر در مرحله اعاده دادرسی دستور توقف اجرای حکم داده شود، اجرای حکم متوقف می شود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا