خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«این آخرین فرصت ایران است»

نامه نیوز نوشت: علی بیگدلی مذاکرات دوحه را آخرین فرصتی می‌داند که به ایران و احیای برجام داده شده است. او در عین حال به ثمربخشی این دور از گفت‌وگوها امیدوار است.

آخرین فرصت ایران

مذاکرات هسته‌ای اگرچه به نظر می‌رسید که متوقف شده و با توجه به قطعنامه آژانس و پاسخ تهران شانسی برای احیای برجام ندارد، از سرگرفته شد. البته این بار در دوحه پایتخت قطر که تا کنون هم تلاش بسیاری کرده بین ایران و آمریکا میانجیگری کند. 

مذاکرات فعلی به صورت غیرمستقیم خواهد بود و قرار نیست که رایزنی مستقیمی بین ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی برجام انجام شود. با این حال باید دید که آیا تغییر محل مذاکره در نتیجه آن نیز تاثیری خواهد داشت یا خیر.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی البته پاسخ را مثبت می‌داند. او این را یک تحول بزرگ و ابتکار طرف غربی تلقی کرده و معتقد است که موجب کاهش‌ تنش‌ها بین ایران و کشورهای عربی منطقه خواهد. 

این کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» در این خصوص توضیح داد و گفت: «با توجه به شرایطی که در اوکراین وجود دارد و مشکلات حوزه انرژی، اروپا و آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که سطح تنش را در منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از منابع اصلی تامین انرژی کاهش دهند. این کار بسیاری جالبی است و این پل می‌تواند بعدها برای ما گذرگاهی برای نزدیکی با شیخ‌نشین‌های خلیج فارس باشد. پلی که در قطر ایجاد می‌شود می‌تواند برای ما و در جهت گسترش مناسبات منطقه‌ای، مرجع مطلوبی باشد.»

او درباره تاثیر برگزاری مذاکرات در قطر در نتیجه رایزنی‌ها نیز گفت: «هیچ ملاقات مستقیمی بین دو هیات ایرانی و آمریکایی صورت نمی‌گیرد. ممکن است که در آینده بر سر مسائلی غیر از برجام ملاقات‌های پنهانی و بعدا غیرپنهانی صورت بگیرد اما در شرایط فعلی زمینه ملاقات مستقیم بین هیات ایرانی و آمریکایی وجود ندارد. به اضافه اینکه هیات ایرانی قدری هم ملاحظه شرایط داخلی را دارد به خصوص با توجه به واکنش‌های منفی روزنامه‌ها و رسانه‌های راست‌افراطی.»

وی درباره اینکه ازسرگیری مذاکرات برجامی چقدر موجب خوشبینی به حصول توافق است، نیز گفت: «به نظر من این آخرین فرصتی است که به ایران داده شده است. همانطور که بارها در مصاحبه‌ها گفته‌ام، هر دو کشور یعنی آمریکا و ایران نیازمند حل مساله برجام هستند. هر دو داوطلب هستند که این کار صورت بگیرد. در شرایط فعلی اما ایران با کاهش سطح انتظارات یک نوع نرمش را نشان داده و به نظر می‌رسد که منافذی در مذاکرات برجامی باز شده است و امیدواریم که به نتیجه برسد. الان نمی‌توان گفت که حتما این مذاکرات به نتیجه می‌رسد اما ازسرگیری گفت‌وگوها و انعطافی که ایران در خواسته‌های خود داشته نشان‌دهنده یک ره‌گشایی در مذاکرات است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا