خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فکر می‌کنیم مهاجر می‌آید در صورتی که نخبگان می‌روند

آرمان ملی نوشت: در اين شرايط مجلس در جهت افزايش «طرح جواني جمعيت» قانون جديدي را در دست تصويب دارد که براساس آن، اتباع غيرمجاز کارت ملي يک ساله بدهند و اگر شخص جرمي مرتکب نشد، يک سال اقامت را به 3 سال تبديل شود، در اين ميان، اين شخص از برخي از حقوق شهروندي از جمله امکان باز کردن حساب در بانک، تشکيل پرونده در محاکم قضايي و امکان اشتغال و غيره داده مي‌شود؛ پس از 3 سال اگر بازهم جرمي مرتکب نشد اين اقامت به 5 سال افزايش مي‌يابد. بعد از 5 سال وارد مجوز 7 ساله مي‌شود که اتباع در اين مرحله بايد خواندن و نوشتن ايراني بلد باشند، محل سکونتشان مشخص باشد، در اين مرحله امکان خريد و فروش خودرو نيز به آنها داده مي‌شود. برکسي پوشيده نيست که اين قانون مجلس براي افزايش فرزندآوري و در باغ سبز به مهاجران کشورهاي همسايه است که بتوانند از طريق آنها و در شرايطي که مشکلات اقتصادي، مانع بزرگي برسر راه ازدواج جوانان ايراني است که هر روز از تمايلشان به تشکيل خانواده کاسته مي‌شود. دوشنبه شب بود که ابوالفضل ابوترابي، عضو کميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي از اين طرح مجلس در جهت ساماندهي اتباع بيگانه سخن گفت. وي با تاييد برجزئيات مذکور در گزارش، معتقد است که «تمامي کشورهاي مهاجرپذير، مهاجرت را که يک تهديد است به فرصت تبديل کرده‌اند و با اين اقدام هم مساله کاهش جمعيت را حل کرده و هم نيروي کار مورد نياز خود را تأمين کرده‌اند.» البته ايشان به اين موضوع اشاره نکرد که در کشورهاي مهاجر پذير دنيا که نمونه بارز آن کشور آلمان است، يک فرد مهاجر بايد از هفت خوان رستم عبور کند تا به مرحله اقامت و پاسپورت اين کشور پس از 10 سال برسد. فردي که مي‌خواهد در اين کشور اقامت داشته باشد بايد در اين 10 سال، هم براي کشور ميزبان از نظر اقتصادي و جمعيتي مفيد باشد و سال‌ها عمرش را در اقامتگاه‌هاي مخصوص پناهجويان زندگي کند. در اين ميان کشورهاي ديگر نيز به مهاجرت اقتصادي مانند ترکيه و کانادا مي‌پردازند. ترکيه با فروش خانه‌هاي بي‌کيفيت و سود سرشار از ماليات و کانادا با اقامت استارت‌آپي، به مهاجران و نخبگان تابعيت مي‌دهند.

با 250 هزار دلار نيامدند، ولي‌…

با اين حال، نمايندگان از قيد 250 هزار دلار که کمتر از ميزان سرمايه‌گذاري در کشور کانادا است، گذشتند که قصدشان فرزندآوري است. اين قانون در شرايطي در دستور کار قرار گرفته که بيش از دو ميليون نفر اتباع افغانستاني در ايران زندگي مي‌کنند. در اين بين، ابوترابي معتقد است که «ما هم مي‌توانيم از تجربه کشورهايي که در اين زمينه موفق عمل کرده‌اند، استفاده کنيم و يکي از راهکارهاي افزايش جمعيت علاوه بر اقدامات تشويقي و حمايتي استفاده از فرصت و جذب مهاجران است که برخي از کشورها از اين فرصت بهره برده‌اند. با توجه به شرايط فوق لازم است ما نگاه‌مان به مهاجران را به رويکرد اجتماعي تغيير دهيم، با اين نگاه است که ما مي‌توانيم تهديد مهاجران را به فرصت تبديل کنيم. البته همه مجوز افزايش اقامت‌ها در هر مرحله با انجام مصاحبه و کسب اطلاعات از محل سکونت، شغل، پرداخت ماليات و بيمه و غيره انجام مي‌شود. شوراي‌عالي مهاجرت که رئيس‌جمهور، مسئولان ستادکل و وزرا در آن عضويت دارند بايد اين شخص را به‌عنوان شهروند افتخاري قبول کنند.»

جذب نخبگان ايراني

اين روزها، مقصد برخي از جوانان ايراني، رسيدن به يک زندگي مرفه در کشورهاي ديگر است و خود را آواره کوه و بيابان براي رسيدن به سراب خوشبختي کرده‌اند. در شرايطي که امروزه با افزايش آمار مهاجرت نسل جوان روبه‌رو هستيم که چندي پيش يک شرکت ترکيه‌اي با احداث يک مؤسسه فرهنگي اقدام به بورسيه کردن، دانش آموزان ايراني مي‌کرد. مجلس در شرايطي به‌دنبال فرزندآوري مهاجران غيرايراني است که بر اساس آخرين آمارهاي رصدخانه مهاجرت ايران، 37 درصد از دارندگان مدال در المپيادهاي دانش‌آموزي، 25 درصد از مشمولان بنياد نخبگان و 15 درصد از رتبه‌هاي زير هزار کنکور سراسري مقيم کشورهاي ديگر هستند. تفسير رضا عامري، عضو هيات علمي دانشگاه تهران از اين آمار، عملکرد بد دستگاه‌هاي متولي امور نخبگان است. او مي‌گويد: «کاش چنين ارگان‌هايي را نداشتيم. به عنوان مثال المپيادهاي دانش‌آموزي که براي شناسايي نخبگان و تشکيل سازمان نخبگان برگزار مي‌شود به نظر پروسه ناقصي است.» طي ماه‌هاي اخير، اقدام يک مؤسسه فرهنگي ترکيه با برگزاري آزموني در تهران براي دانش‌آموزان ايراني، بار ديگر موضوع مهاجرت را به سرخط خبرها آورد. خبرگزاري آناتولي ترکيه در اين باره گزارش داد: «دانش‌آموزان ايراني که خواستار تحصيل در مقطع دبيرستان هستند، در آزمون گزينش دانش‌آموزان خارجي که توسط بنياد معارف و وزارت آموزش‌وپرورش ترکيه در چارچوب بورسيه‌هاي بين‌المللي دانش‌آموزي در تهران برگزار شد، شرکت کردند» و در ادامه نوشت اين آزمون به دو صورت کتبي و شفاهي در شعبه ايران مؤسسه يونس امره برگزار شده است. بر اساس اين گزارش، اغلب شرکت کنندگان، دانش‌آموزان مناطق محروم و دورافتاده بوده‌اند.آزموني که گويا بدون اطلاع و مجوز ايران برگزار شده است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا