خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران جام جهانی قطر را پخش نمی کند ؟ طالبان حق پخش را خرید صداوسیما نه!

لیستی از کشورهایی که حق پخش جام‌جهانی را خریداری کرده‌اند منتشر شده و نامی از ایران در آن نیست و سوال این است که ایران جام جهانی قطر را پخش نمی کند ؟

به گزارش انصاف ورزشی، «شرق» در گزارشی در خصوص پخش دیدارهای جام جهانی 2022 قطر خبر از عدم حضور نام ایران در میان خریداران رسمی حق پخش این رقابت ها داد. طبق این گزارش 101 کشور مختلف به صورت رسمی حق پخش این رقابت ها را خریداری کرده‌اند که هرکدام بین یک تا سه شبکه را به پخش این رقابت جهانی اختصاص خواهند داد. نکته جالب‌تر آنکه با وجود مخالفت حکومت طالبان با پخش این رقابت‌ها یکی از خریداران رسمی حق پخش جام جهانی 2022 قطر شبکه‌ای از افغانستان است.

موضوع پخش زنده رقابت‌های فوتبال یکی از موضوعاتی است که هرگز در ایران حل نشده است. در جهان فوتبال فروش حق پخش یکی از مهمترین منابع درآمدی باشگاه‌ها، میزبانان رقابت‌های مهم فوتبال و نهادهای اداره کننده فوتبال مانند فیفا است. اما صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اساسا زیر بار چنین منطق ساده‌ای نمی‌رود و دیدارهای داخلی فوتبال ایران را پخش می‌کند بدون آن که حق باشگاه‌ها را بپردازد حق پخشی که اگر پرداخت شود بسیاری از مشکلات مالی تیم های فوتبال ایران را از بین خواهد بود آن هم در شرایطی که صداوسیما میلیاردها تومان از پخش دیدارهای فوتبال به دست می‌آورد.

ایران جام جهانی قطر را پخش نمی کند ؟ طالبان حق پخش را خرید صداوسیما نه!
ایران جام جهانی قطر را پخش نمی کند ؟

اما رویکرد صداوسیما در پخش دیدارهای فوتبال که حق پخش آن در اختیار نهادها و یا شبکه های خارجی است، از این هم شگفت انگیز تر است؛ صداوسیما تا مدتها رقابت‌های فوتبال را می‌دزدید و بدون پرداخت حق پخش، به پوشاندن لوگوی شبکه‌ها می‌پرداخت. اما بعد از مدتی و پس از شکایت‌هایی که سازمان صداوسیما با آن مواجه شد، به گونه خاصی حق پخش بازی‌ها را البته آن طور که خود این سازمان ادعا می‌کند خریداری کردند. خریداری که به شکل عجیبی سیگنال‌های ماهواره‌ای را شامل نمی‌شود!! یعنی در هنگام پخش مسابقه فوتبال از طریق گیرنده دیجیتال شاهد مسابقه فوتبال هستیم و همان شبکه در همان حین از طریق ماهواره برنامه‌ی دیگری را پخش می‌کند.

حال به نظر می‌رسد انتشار این گزارش هم به همین موضوعات بازمی‌گردد یعنی صداوسیما قطع به یقین جام جهانی 2022 قطر را پخش می‌کند اما نه به آن صورت که همه‌ی دنیا این کار را انجام می‌دهند و نه به شکل منطقی بلکه به شکلی که سود صداوسیما را از تبلیغات فراتر از میلیاردی در حین برگزاری این رقابت‌ها بیشتر و بیشتر کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا