خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش سخنگو به خبر توافق ایران و آمریکا درباره برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره‌ی گمانه‌زنی رسانه‌ها پیرامون توافق ایران و آمریکا درباره برجام گفت: ما گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد موضوع مذاکرات رفع تحریم ها را تایید نمی‌کنیم.

ناصر کنعانی با بیان اینکه «مواضع ایران صراحتا به طرف‌های اروپایی اعلام شده»، گفت: ما مذاکره برای مذاکره نمی‌کنیم.

گزارش ایسنا از نشست خبری امروز سخنگوی وزارت امور خارجه در پی می‌آید:

توافق ایران و آمریکا درباره برجام
واکنش سخنگو به خبر توافق ایران و آمریکا درباره برجام

ناصر کنعانی در نشست مطبوعاتی هفتگی خود در ادامه با اشاره به حضور شهروندان ایرانی در مراسم حج اظهار کرد: تاکنون شاهد همکاری خوب مقامات سعودی در این ارتباط بوده‌ایم .

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به فرار رسیدن هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و برنامه های وزارت امور خارجه در این ارتباط گفت: به زودی گزارش سالیانه نقض حقوق بشر در موضوعات مختلف توسط آمریکا را منتشر می‌کنیم و در اختیار رسانه ها قرار می‌دهیم.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت تبادل زندانیان بین ایران آمریکا با ارائه توضیحاتی در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی ایران طی ماه‌های گذشته برای تحقق این موضوع گفت: کماکان این موضوع در دستور کار ماست و از طریق طرف‌هایی که با حسن نیت در پی ایفای نقش در این زمینه هستند، این موضوع در حال پیگیری است. البته باید ببینیم که دولت آمریکا برای تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه آمادگی لازم را دارد یا خیر ؟

وی گفت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد چنین اقدام مثبتی باشیم .

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها که با حضور علی باقری مذاکره کننده ارشد در دوحه و ابوظبی در هفته‌های اخیر برگزار شده است، گفت: مذاکرات انجام شده، جدی و صریح بود.

وی ادامه داد: در این مذاکرات، مواضع ایران صراحتا به طرف‌های اروپایی اعلام شده است و ما در مذاکرات جدی هستیم .

کنعانی همچنین گفت: ما مذاکره برای مذاکره نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر ایجاد تفاهم نانوشته بین ایران و آمریکا در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: ما گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد موضوع مذاکرات رفع تحریم ها را تایید نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با روند مذاکرات پایبند به میز مذاکره بوده است برای این که بتوانیم حقوق ملت ایران را تامین کنیم. ما این موضوع را در چارچوب سیاست‌های تعیین شده دنبال می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین وزیر خارجه ایران و سوئد در ارتباط با مسائل کنسولی و اینکه آیا با توجه به انجام این گفت‌وگوی تلفنی در آینده نزدیک شاهد تبادل زندانیان بین ایران و سوئد خواهیم بود، اظهار کرد: در ارتباط با موضوع آقای حمید نوری این جزو مطالبه ما از دولت سوئد است که ایشان را بدون قید و شرط آزاد کنند.

کنعانی با اشاره به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با بازداشت حمید نوری و حکم داده شده به وی، گفت: ما همواره در گفت‌وگو با مقامات سوئدی از جمله در گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه با وزیر خارجه سوئد این موضوع را تاکید کردیم که باید آقای نوری هر چه زودتر آزاد شود. ما آزادی این شهروند را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله تشکیل دادگاه تجدید نظر در ارتباط با پرونده ایشان هستیم و این روند طولانی شده است ادامه داد: اگر اشتباه نکنم تا کنون ۱۲ جلسه به عنوان دادگاه تجدید نظر تشکیل شده است و گویا ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما از طریق سیاسی، کنسولی و مجاری حقوقی و قضایی پیگیر وضعیت این شهروند ایرانی و آزادی هر چه زودتر ایشان هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه وزیر خارجه سوئد اعلام کرده که در آینده نزدیک نهمین بسته تحریمی حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران تصویب خواهد شد و نظر جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این موضوع چیست؟ با توجه به اینکه اخیرا گفت‌وگوهایی بین ایران و اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای اروپایی برگزار شده است تصریح کرد:

آنچه که اتحادیه اروپا در این زمینه دنبال می‌کند یک مسیر باطل است و در واقع یک اقدام غیر سازنده است. از یک طرف درخواست برای گفت‌وگو مطرح می‌شود و از یک طرف دیگر بر استفاده از یک ابزار غیر سازنده اصرار ورزیده می‌شود.

این دو با یکدیگر متناقض و دوگانه هستند. روند اتخاذ شده باطل و بدون نتیجه است. اتحادیه اروپا باید رفتار خود را در این زمینه اصلاح کند و از گذاشتن پای خود جای پای آمریکا خودداری کند. استفاده از این ابزار (تحریم) صرفا به ضرر ایران نیست و طرف‌های مقابلی نیز که از این روند و از این ابزار استفاده می‌کنند نیز ضرر می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گسترش همکاری‌های ایران و عربستان از سطح سیاسی به سطح اقتصادی نیز گفت: در مذاکراتی که بین وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن، آفریقای جنوبی و تهران برگزار شد دو طرف بر اهمیت گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه اقتصادی تاکید کردند.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند و می‌توانند نقش سازنده و اثرگذاری در حفظ صلح و ثبات در منطقه داشته باشند در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر روابط ایران و عربستان بر بحران یمن نیز گفت: ما از همان ابتدا در بحث یمن تلاش کردیم که مانع ادامه جنگ شویم و همواره بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که راهکار بحران در یمن سیاسی است و در همین ارتباط همکاری‌های خوبی نیز با نماینده سازمان ملل در امور یمن داشتیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما موضوع یمن را یک موضوع یمنی می‌دانیم و در همین ارتباط از گفت‌وگوهای یمنی یمنی استقبال می‌کنیم. ما از پایدار شدن روند آتش بس در یمن و زمینه سازی برای انجام گفت‌وگوهای یمنی و یمنی حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرگاری که مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده که ایران برخی از تجهیزات نظامی به مرز باشماق (نقطه مرزی بین ایران و اقلیم کردستان عراق) منتقل کرده تا با پژاک برخورد کند تصریح کرد: از جزئیات آنچه که شما اشاره کردید اطلاعی ندارم ولی ایران اقدام غیر عادی در حوزه مرزی خود انجام نداده است و نیروهای مسلح ایران در چارچوب وظایف خود اقداماتش را برای تامین امنیت از مرزهای ایران انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخوردهای مسلحانه ایجاد شده بین دو حزب کرد کوموله در کردستان، گفت: جریاناتی در آن طرف مرز حضور دارند و بعضا خود را پناهجو معرفی می‌کنند در حالیکه پناهجو بودن با داشتن اسلحه و درگیری مسلحانه متفاوت است و اینها پناهجو نیستند.

این افراد دارای سلاح هستند و با انگیزه‌های تجزیه طلبانه فعالیت می‌کنند. استمرار وجود این نیروها با اسلحه و تجهیزات در منطقه عامل بی ثباتی است و ما در چارچوب توافق امنیتی با عراق و در چارچوب سیاست همسایگی انتظار داریم که دولت عراق و اقلیم کردستان به وظایف خود در ارتباط با برخورد با این گروه‌ها عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه مقدمات بازگشایی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد فراهم شده است و بر اساس گفته مقامات عربستان سعودی ان‌شاءالله به زودی شاهد این اتفاق خواهیم بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه به تازگی مذاکراتی مخفیانه بین منطقه اقلیم کردستان و آمریکا انجام شده که آمریکایی‌ها پدافندهای پیشرفته‌ای در اختیار اقلیم کردستان جهت مقابله با برخوردهای ایران با گروه‌های تروریستی در منطقه قرار دهند، تصریح کرد:

بر اساس روابط خوب همسایگی بین ایران و عراق و مبتنی بر توافقنامه امنیتی بین دو کشور ما انتظار داریم که دولت مرکزی عراق به وظایف خود در ارتباط با موضوع امنیت مرزها عمل کند و به این تعهدات پایبند باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت: ما هیچگاه به دولت آمریکا اعتماد نداشته‌ایم و اعتماد نخواهیم کرد. دولت آمریکا منافع خود را در ایجاد بی ثباتی و تنش در منطقه دنبال می‌کند. دولت عراق نیز حتما در این زمینه روشنگری انجام خواهد داد و مقامات اقلیم هم باید در این خصوص توضیح دهند و باید ببینیم توضیح آنها در این رابطه چیست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که به تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از اعضای کنگره در آمریکا به دنبال تصویب طرحی هستند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران دائمی شود و در این ارتباط نیز اقدامات اولیه برای تصویب چنین طرحی انجام شده است، گفت:

از طرفی شاهد اصرار از سوی آمریکایی‌ها برای انجام مذاکره و حل و فصل موضوعات اختلافی و موضوع برجام هستیم و از طرف دیگر شاهد تلاش‌هایی برای ایجاد چارچوب‌های جدید قانونی برای حفظ و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، اینها با یکدیگر در تضاد و تناقض هستند و دوگانگی وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه آمریکایی‌ها به موضوع اعمال تحریم علیه دولت‌های مستقل اعتیاد پیدا کرده است و متاسفانه تحریم به ابزاری در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است، ادامه داد: تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران عملا منجر به نتایج مورد نظر این کشور نشده است. ایران در حوزه روابط خارجی خود به دو اصل تقویت روابط متوازن با دیگر کشورها و هم بحث خنثی سازی تحریم‌ها توجه دارد و اقدامات خود را در این حوزه ادامه می‌دهد.

کنعانی تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اقدامی غیر قانونی، ظالمانه و نقض حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع بحران اوکراین نیز گفت: ما بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار بحران اوکراین سیاسی است و طرفین این بحران را به انجام گفت‌وگوهای سیاسی دعوت کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه با رد برخی از اقدامات مطرح شده از سوی مقامات غربی و اوکراینی علیه ایران در ارتباط با جنگ اوکراین و همکاری نظامی ایران با روسیه در این جنگ گفت: روابط ایران با روسیه در حوزه دفاعی و نظامی رابطه‌ای مبتنی بر منافع و مصالح دو جانبه و در چهارچوب معیارهای پذیرفته شده بین‌المللی است و علیه هیچ طرفی نبوده و نیست. همانطور که بارها گفته‌ایم همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه سابقه‌اش به قبل از جنگ اوکراین بر می‌گردد.

و هر گونه ارتباط دادن آن به جنگ اوکراین یک اقدام سیاسی است و ادعاهای مطرح شده در این زمینه اعتبار و ارزشی ندارد. ایران بارها اعلام کرده که هیچگونه تسلیحات و تجهیزاتی را به هیچ یک از طرفین این جنگ نداده است.

وی با اشاره به برگزاری دور اول مذاکرات ایران و اوکراین در عمان در ارتباط با ادعاهای مطرح شده گفت: در مذاکراتی که با طرف اوکراینی صورت گرفته طرف اوکراینی هیچ سندی در مورد ادعاهای مطرح شده ارائه نداد اما خواستار تداوم مذاکرات و برگزاری دور بعدی مذاکرات شدیم و در این ارتباط اظهار تمایل کردیم که تا کنون شاهد پاسخی از سوی طرف اوکراینی نبوده‌ایم.

وی گفت: ما از طرف‌های مقابلی که این اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کنند می‌خواهیم که از رویکرد سیاسی خودداری کنند. ما به هیچ وجه جنگ اوکراین را تایید نمی‌کنیم و خسارت بشری ناشی از این جنگ برای ما تاسف بار است. آنهایی که اقدام به گسیل تجهیزات و تسلیحات سنگین برای یک طرف این جنگ می‌کنند خود مانعی بر سر راه حل سیاسی جهت پایان این جنگ هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد آخرین پیگیری‌های تهران در مورد حقآبه ایران از هیرمند و رایزنی‌های انجام شده با مقامات طالبان در این زمینه گفت: مذاکرات ما با مقامات دولت سرپرستی افغانستان، در سطوح مختلف در این زمینه ادامه دارد و گفت‌وگوهای تخصصی نیز در این ارتباط انجام شده است.

وی تصریح کرد: مقامات دولت سرپرستی افغانستان بر حقآبه دولت ایران مبتنی بر عهدنامه موجود میان دو کشور تاکید دارند و آن را به رسمیت می شناسند. آنها دلایلی را مطرح می‌کنند از جمله کم آبی یا خشکسالی که طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مفاد عهدنامه معتقد است چنین ادعایی باید در مذاکرات فنی و همچنین بازدید گروه‌های فنی طرف ایرانی مورد توجه و بررسی دقیق قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که در این زمینه گفت‌وگو ها ادامه دارد و این موضوع را گام به گام در دست پیگیری داریم، افزود : انتظار داریم از سوی مقامات سرپرستی افغانستان به طور عملی در این زمینه اقدامات مسولانه انجام شود و آنها نسبت به تامین حقوق به حق ایران و مردم سیستان و بلوچستان اقدام لازم عملی انجام دهند .

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد اظهارات مطرح شده از سوی مقامات قزاقستان در مورد روند آستانه و اعتقاد آنها مبنی براین که این روند به پایان ماموریت خود رسیده و دیگر نیازی به برگزاری آن در قزاقستان و شهر آستانه نیست، گفت:

قزاقستان اخیرا نقش میزبانی نشست چهار جانبه «ایران، روسیه، ترکیه و سوریه» در ارتباط با موضوع سوریه را داشته است و همچنین چندین دور میزبان اجلاس روند آستانه بوده است. در ارتباط با آمادگی میزبانی، این موضوع به تصمیم دولت قزاقستان برمی‌گردد، اما در اصل موضوع روند آستانه تغییر و خللی ایجاد نخواهد شد.

وی تاکید کرد: روند اقداماتی که در چارچوب آستانه در ارتباط با موضوع سوریه شکل گرفت موکول به مکان برگزاری اجلاس نیست و کشورهای عضو این روند در ارتباط با مکان نشست آتی تصمیم خواهند گرفت، ضمن اینکه همچنان امکان نقش‌آفرینی دولت قزاقستان درخصوص میزبانی نشست هم وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد تحولات داخلی این روزهای روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران تحولات داخلی این کشور را موضوع داخلی این کشور می‌داند.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی تلفنی شنبه شب خود با وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران مخالف مداخله خارجی در مسائل داخلی کشورهاست و این یک اصل اعلام شده رسمی و مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین در ارتباط با روسیه، همواره به همین نگاه و موضع پایبند هستیم و بر آن تاکید می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با آخرین اخبار در موضوع رفع انسداد از دارایی‌های مالی بلوکه شده ایران در برخی از کشورها گفت: در موضوع رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران که متاسفانه دولت آمریکا با اقدامات غیر قانونی خود زمینه ساز این موضوع شده است، اقدامات و فعالیت‌های دیپلماتیک ادامه دارد و در برخی از زمینه‌ها نیز به موفقیت‌های نسبی دست پیدا کردیم و اقدامات خود را به صورت جدی در این زمینه دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با همکاری‌های ایران با کشورهای حوزه همکاری خلیج فارس در مورد امنیت دریانوردی و اظهارات وزیر خارجه در این ارتباط در دیدار با مقامات قطری، گفت: همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران امری مهم و حائز اهمیت است و از طرفی دیگر ما تامین امنیت در منطقه را یک امر دست جمعی و مقوله‌ای به هم پیوسته می‌دانیم و معتقدیم که این موضوع باید با همکاری همه کشورهای منطقه محقق شود.

وی با اشاره به پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر برگزاری نشست وزیران هشت کشور حاشیه خلیج فارس در ماه سپتامبر در نیویورک گفت: ما از برگزاری چنین نشستی استقبال کرده‌ایم و در چارچوب همین نگاه در جریان سفر وزیر خارجه به چهار کشور حاشیه خلیج فارس ایده تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری را مطرح کردیم که مورد استقبال مقامات این چهار کشور قرار گرفت و همانطور که وزیر خارجه مطرح کردند در آینده نزدیک جزئیات این طرح در اختیار کشورهای این حوزه قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها بین ایران و طرف‌های اروپایی در چند هفته اخیر در ابوظبی و دوحه گفت:

با توجه به تمایل طرف‌های اروپایی برای گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران نشست‌های جداگانه‌ای با حضور آقای باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها با مقامات سه کشور اروپایی در ابوظبی و همچنین آقای انریکه مورا در دوحه قطر برگزار شد. در این ملاقات‌ها موضوعات مورد علاقه مختلفی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

یکی از این موضوعات، مذاکرات رفع تحریم‌ها و مسیر پیش رو در این زمینه بود. فضای مذاکرات جدی و صریح بود و جمهوری اسلامی ایران به صورت صریح مواضع خود را به طرف‌های اروپایی منتقل کرد و دیدگاه‌های طرف مقابل نیز شنیده شد.

وی گفت: ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات و گرفتن نتایج مطلوب و تحقق منافع ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماسی استفاده می‌کنیم. در همین چارچوب از تمایلات و ظرفیت‌های طرف‌های منطقه‌ای نیز استفاده کرده‌ایم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما برای مذاکره، مذاکره نمی‌کنیم، تصریح کرد: ما در مذاکرات جدی هستیم و باید ببینیم طرف مقابل از جمله طرف آمریکایی نیز از اراده لازم برای ترک سیاست‌های غیر سازنده برخوردار هست یا نه؟

وی گفت: ما تحرکات دیپلماتیک خود را به منظور دستیابی به نتایج مطلوب ادامه خواهیم داد و در چارچوب سیاست‌های تعیین شده اقدامات خود را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با دیپلماسی فعال ایران در تعامل با کشورهای مختلف بدون گره زدن آن به مذاکرات با آمریکا تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آمریکا کاملا روشن است و جمهوری اسلامی ایران همانطور که در عمل اثبات کرده، روابط خارجی خود و تامین منافع ملی خود را به سرنوشت روابط با کشوری خاص یا موضوع و پرونده خاصی گره نزده و نخواهد زد. ما در روابط خارجی‌مان مبتنی بر مصالح و منافع ملی عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه ما به ویژه در دولت سیزدهم ایجاد روابط متعادل و متوازن با کشورهای مختلف مبتنی بر احترام متقابل است، گفت: در ارتباط با دولت آمریکا هیچگاه این احترام را شاهد نبودیم. بنابراین تغییر بنیادین رفتار دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران مقدمه هر تغییر نگاه و نگرش خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد اقدام اخیر دولت آلبانی در برخورد با اعضای گروهک تروریستی منافقین گفت: عملکرد جنایت آمیز این گروهک تروریستی در حق ملت ایران و حتی در حق ملت عراق در همراهی با رژیم بعثی صدام کاملا روشن است. ما در ارتباط با پیگیری جنایات این گروهک تروریستی از منظر حقوقی و قضایی و انجام مذاکرات سیاسی همواره اقدامات زیادی داشته‌ایم.

اقدامات ما از طریق پلیس بین‌الملل که قبلا انجام شده ادامه خواهد داشت و مسئولیت هر کشوری که اعضای این گروهک در آنجا قرار دارند این است که اقدامات لازم را برای برخورد حقوقی و قضایی علیه آنها انجام دهد. در ارتباط با آلبانی هم قبلا اقدامات حقوقی لازم را انجام داده‌ایم و از طرق مختلف نظراتمان را در مورد این گروهک تروریستی به دولت آلبانی اعلام کرده‌ایم.

انتظار داریم که دولت آلبانی و دیگر دولت‌هایی که احیانا اعضا و رهبران این سازمان تروریستی در آنجا حضور دارند اقدامات مسئولانه و لازم را در قبال این تروریست‌ها انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفت‌وگوی تلفنی عصر روز گذشته وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان، گفت: در استمرار تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک برای بازگرداندن روابط دو کشور به مسیر طبیعی و درست خود شاهد گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان در عصر روز گذشته بودیم. این گفت‌وگوی تلفنی در استمرار گفت‌وگوهای تلفنی پیشین با وزیر خارجه انجام شد.

ما این مسیر دیپلماتیک و گفت‌وگوها را همچنان ادامه خواهیم داد. تا کنون گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و هیات‌هایی بین دو طرف مبادله شده است و عصر روز گذشته نیز در گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر خارجه مروری بر اقدامات صورت گرفته انجام شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نسبت به روند این تلاش‌های دیپلماتیک خوش‌بین هستیم و امیدواریم شاهد بازگشت روابط دو کشور هر چه زودتر به روند صحیح و درست خود باشیم، گفت: در این گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته وزیران امور خارجه دو کشور در ارتباط با مباحث دیگری از جمله کریدور ترانزیتی شمال – جنوب و همکاری‌های دو کشور در این زمینه و دیگر مسائل مورد علاقه دو کشور نیز گفت‌وگو و رایزنی صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات وزارت خارجه و دولت برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور نیز تاکید کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم سیاست حمایت از ایرانیان جزو اولویت‌های وزارت خارجه و دولت است.وزیر امور خارجه و رئیس جمهور در این ارتباط تاکیدات ویژه‌ای دارند و معاونت کنسولی وزارت خارجه و دبیرخانه امور ایرانیان خارج از کشور با جدیت کار را در این زمینه دنبال می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا