خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک انجمن پزشکی، توهین یالثارات به هنرمندان را محکوم کرد

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران «پیرامون اتفاقات اخیر در حوزه جامعه پزشکی» بیانیه‌ای تحلیلی منتشر کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن این بیانیه در پی می‌آید:

ملت­ها ترکیبی از اقشار، صنوف، قومیت­ها و اقلیت­های نژادی و آئینی و اقوام مختلف هستند. شالوده یکپارچگی و وحدت این بخش­ها و گرایش­های مختلف اصل اعتماد عمومی و متقابل و احساس تعلق و وابستگی به ملت وکشور است.

مفهوم سرمایه اجتماعی (Social Gapital) در کنار سرمایه­های انسانی و اقتصادی و بلکه بالاتر از آن، بخشی از ثروت ملی است که در تمام کشورها به عنوان بستر بهره­برداری از سرمایه­های انسانی و فیزیکی تلقی می­شود به گونه­ای که برخی جوامع و کشورها توانسته­اند بدون سرمایه­های اقتصادی قابل توجه و تنها با تکیه بر سرمایه انسانی و اجتماعی به موفقیت دست یابند. برخی از اشکال و جنبه­های سرمایه اجتماعی که گاهی به عنوان ارزش­های اجتماعی نیز از آن­ها یاد می­شود شامل اعتماد، صداقت، همبستگی، تفاهم، همدردی، فداکاری و مفاهیم مشابه هستند. برخی دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند که هر چه سرمایه اجتماعی در میان جامعه­ای بیشتر باشد آن ملت ثروتمندتر است. سرمایه اجتماعی گذشته از آنکه مبنای توسعه محسوب می­شود در بحران­ها و مصائب ملی نظیر جنگ و وقایع ناگوار طبیعی و ملی نیز اقشار و آحاد جامعه را به پشتیبانی از کشور و ملت، استفاده از انرژی و توانایی­های بالقوه جمعی و پتانسیل­های گروهی و گسترش حس همبستگی و همدردی و در یک کلام «احساس مسئولیت ملی» وا­ می­دارد.

در هفته­های گذشته رویداد ناگوار درگذشت هنرمند بنام و صاحب سبک کشور شادروان عباس کیارستمی که موجب تأثر ملی گردید و خسارتی جبران ناپذیر برای فرهنگ و هنر ایران محسوب می­شد و انتشار اخباری مبنی بر احتمال قصور پزشک معالج ایشان موجب بروز وقایع ناخوشایند دیگری شد که نیاز به مداقه دارد. افرادی با مبنا قرار دادن این موضوع به هتک حرمت جامعه پزشکی و پزشکان کشور پرداختند و افراط موجود در فضای مجازی به این امر ابعاد گسترده­تری داد تا در نهایت در مراسم سوگواری آن مرحوم با کمال تأسف یکی از هنرمندان عزیز دیگر که خدمات ایشان به جامعه فرهنگ و هنر ایران در جای خود قابل تقدیر است با سهو لسان اهانتی به پزشکان روا داشتند که بر این فضای نامناسب دامن زد و موجب واکنش متقابل و نامناسب یکی از همکاران محترم پزشک گردید. متأثرانه باید گفت شواهد و اخباری که گاه و بی­گاه به گوش می­رسند از تداوم این رفتارهای نامناسب حکایت داشته و لزوم بازگشت به روش صحیح حل مسئله را به همه ما گوشزد می­کند.

لذا انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران به عنوان یکی از نهادهای مدنی جامعه پزشکی با عنایت به وظیفه­ای که بدوش دارد نکات زیر را به استحضار مردم شریف و همکاران عزیز جامعه پزشکی می­رساند:

1-بروز خطای پزشکی (Medication Errors) در تمامی کشورها از جمله پیشرفته­ترین کشورها از لحاظ پزشکی امری اجتناب­ناپذیر بوده و حتی برای رسیدگی و گزارش این­گونه خطاها در کشورهای مختلف  (از جمله ایران) نهادسازی صورت گرفته و موارد آن ثبت و در مراکز درمانی به منظور جلوگیری از تکرار آن اطلاع­رسانی می­شود. همچنین سازمان­های تخصصی در موارد اختلاف یا بروز شکایت وظیفه رسیدگی به موضوع و داوری در قبال آن را به عهده دارند که خوشبختانه در کشور ما نیز چنین رویه­های تخصصی و قانونی سال­هاست که وجود داشته و به این موضوعات رسیدگی فنی می­نمایند. همان­گونه که مستحضرید در مورد پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی نیز موضوع با هماهنگی سازمان نظام پزشکی، پزشکی قانونی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با توجه ویژه در حال رسیدگی است و وظیفه اجتماعی و فرهنگی حکم می­کند که همه ما تا پایان رسیدگی شکیبایی داشته و به داوری کارشناسان گردن نهیم.

2-خانواده هر عزیز فقیدی از جمله این هنرمند گرامی و بستگان او که دچار اندوه و سوگواری می­باشند و در شرایط بسیار سختی به سر می­برند، نیازمند آرامش و تسلی بخشی هستند و همگان باید تمام تلاش خود را صرف کاهش آلام آنان نمایند. طبیعتاٌ هم برخورد تند و غیر اخلاقی با افرادی که دچار سوگ هستند و هم سخنانی که در حمایت از آنان گفته شده اما در تشدید اندوه آنان مؤثر باشد، پسندیده و پذیرفتنی نیست.

3-معلمان، پزشکان، هنرمندان، روحانیون، و اصحاب فرهنگ و قلم در طول تاریخ از اقشار مرجع جامعه بوده­اند و اعتماد مردم به این صنوف گذشته از آن که سرمایه­ای ارزشمند برای این اقشار است، سرمایه­ای ملی برای کل کشور محسوب می­شود که ضامن پیشرفت و ارتقاء وضعیت جامعه و موجب ثبات اجتماعی است. تخریب این اعتماد و سرمایه اجتماعی هیچ کمکی به بهبود وضع جامعه نکرده و رواج بی­اعتمادی به هر یک از گروه­های مرجع، گذشته از آن که به اعتبار گروه دیگر نخواهد انجامید، موجب خرسندی هیچ جریان خیرخواه و دلسوز کشور نشده و تنها آب به آسیاب جریان­ها و تفکرات خطرناکی خواهد ریخت که از اعتماد ملت به فرهیختگان و اقشار مرجع خشمگین هستند و می­کوشند با تضعیف پایگاه مردمی نخبگان، جامعه را بسان عنصری فاقد قوام و استحکام در دست خود گرفته و به هر شکل که می­خواهند، در بیاورند. هنرمندان عزیزی که خود قربانی توهین و تخریب جریان­های فاقد اخلاق و فرهنگ می­باشند، باید بیش از دیگران متوجه این نکته ظریف باشند!.

4-تلاش در جهت تخریب وجهه جامعه پزشکی که قاطبه آنان خوشبختانه همیشه در صف تحول خواهان قرار داشته­اند و در این راه گاهی هزینه­های سنگینی هم پرداخته­اند توسط جریان­ها و نهادهای خاص صورتبندی شده و متأسفانه به وسیله رسانه باصطلاح ملی دامن زده می­شود گرچه نمی­توان از برخی اقدامات تبلیغاتی وزارت متبوع در دوره جدید نیز چشم پوشید که غافل از آن تلاش نامبارک صورت گرفته اما در موفقیت آن سهم ولو اندکی داشته است. مردم عزیز ما توجه کنند رسانه­هایی که هر روز بر آتش اختلافات میان مردم با فرزندانشان در جامعه پزشکی می­دمند و یک روز بحث پر رنگ درآمد پزشکان، روز دیگر اختلاف میان جامعه پزشکی با پرستاران و پیراپزشکان و دیگر روز جنجال خطاهای پزشکی را به نام دفاع از حق مردم برپا می­کنند و به آن دامن می­زنند، در صورت صداقت باید داعیه­دار حقوق اساسی دیگر ملت و اصول معطل مانده آن در قانون اساسی و دفاع از حقوق مهم­تری چون حق آزادی بیان، حق آزادی انتخاب شدن و انتخاب کردن، حق آزادی، سبک زندگی، حق دادرسی عادلانه در موضوعات سیاسی، حق برگزاری آزاد تجمعات و نظایر آن باشند. در غیر این صورت مردم فریب این مردم­پناهی­های دروغین را نخواهند خورد و مطالبات اصلی خود را از یاد نخواهند برد.

5-این انجمن از همکاران محترم جامعه پزشکی انتظار دارد که با هوشمندی و تیزبینی از دامن زدن به مباحث تفرقه­انگیز خودداری کرده و همچون گذشته به ایفای نقش نجات­بخش خود بدور از جنجال­ها و قیل و قال­های رسانه­ای و بدور از چشمداشت­های تقدیرآمیز بپردازند. انجمن از سازمان محترم نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و سازمان پزشکی قانونی کشور نیز می­خواهد که مانند همیشه عدالتمندانه و منصفانه پرونده درمان هنرمند فقید کشورمان را در سریعترین زمان ممکن بررسی و نتیجه را جهت اطلاع خانواده محترم آن عزیز و مردم شریف کشور اعلام نمایند.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران همچنین فرصت را مغتنم شمرده و ضمن محکومیت شدید توهین زشت و خلاف شرع و قانون یک رسانه مکتوب تندرو و افراط­گرا به ساحت زنان هنرمند عزیز کشور، از قوه قضائیه انتظار دارد که در اسرع وقت به این پرونده رسیدگی کرده و آزمونی را که در افکار عمومی و در جامعه فرهنگی کشور در مقابل آن قرار گرفته است با سربلندی طی کند.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران

17/05/1395

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا