خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«چریک»‌های اخلاقی

سیدسبحان بطحایی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:

یک: طرفدارانش را چریکی خطاب می کند، ارزشمند است به جای گفتن بغبغو و تتلیتی! چریک نماد مبارزه است، مبارزه ی بدون قاعده در وضعیت بدون حساب و کتاب!
چریک نماد سختی و استقامت و پایداری و مقاومت است. خودش را در قالب «کمپانی زد و بند» تعریف می کند اما در عین حال، اول شعر هایش می گوید: «حمید»

دو: حمید امیری صفت متولد 72 است. ترک هایش با استقبال زایدالوصفی مواجه می شود البته الحق و الانصاف کیفیت ویدئوها و اکسسوری های بکار رفته در آن، شگفت آور است. حدود هشت تا از ترک هایش را شنیده و دیده ام. بقیه اش را پیدا نکردم، شاید همین تعداد باشد. در بیشتر عکس ها یک ریش بلندی دارد با هیکلی ورزشکاری و تیپی اسپرت. خوش لباس است و مدعی است در کمپانی اش طراح لباس دارد.

سه: ویژگی بارز شعرهایش برای من، فارغ از موسیقی هیجان انگیز و تنظیم های فوق العاده، تکست اش است. تکستی که سراسر اشاره به مولفه های اخلاقی و ارزشی دارد. دغدغه های اجتماعی در اشعارش موج میزند، در کلیپ هایش نیز! همان هنگامی که از بین رفتن ارزش های جنگ و شهدا به خاطر عملکرد اشتباه برخی ها را در خیابان به تصویر می کشد. یا آن هنگامی که قباحت خیانت را در ترک «هیسس ملومه کجای؟!» به مخاطب می چشاند و یا آن هنگامی که با خدا در ترک «چ» راز و نیاز می کند.

اما تکست ترک «فیک» او واقعا فوق العاده است، خودش ساعت ها منبر است! انتقادی صریح از وضعیت اخلاقی جوانانی که روزی ریچ کیدز هستند و گاهی سلبریتی شبکه های اجتماعی.

چهار: هنر، بستر است! قالب ارزش گذاری نمی شود این محتوا است که می تواند اوج بگیرد یا خار و ذلیل کند زمین بائری را که در آن رشد کرده است. «حمید» هم رپر است، اما رپری اخلاقی، ارزش های اخلاقی و انتقاد از جامعه ی بی ارزش را رها نمی کند! همین نماد اعتراض های مسالمات آمیز به فروپاشی گزاره های اخلاقی از دید یک دهه ی هفتادی است.

درست که رپ قالبی غیرمجاز تلقی می شود اما چریک، قالب نمی شناسد! به هدف فکر می کند و رپ این بار بستر انتقال گزاره های اخلاقی قرار گرفته است چه نخبگان و ریش سفیدان جامعه بپسندند و چه نه!

به امید روزی که محتوا بر قالب و باطن بر ظاهر غلبه پیدا کند، ان شا الله.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا