خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رئیس اتحادیه طلافروشان: اگر حرفه‌ای نیستید طلای دست‌دوم نخرید

گفت و گوی انصاف نیوز با ابراهیم محمدولی

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: «گران شدن طلا هیچ نفعی برای فروشنده و صنعتگر این صنف ندارد و حتی باعث زیان‌شان هم می‌شود.» رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان تهران با این جملات آغاز می‌کند. ابراهیم محمدولی در ساختمان زیبای اتحادیه میزبان خبرنگار انصاف نیوز است. نظرات او درباره صنعت و صنف و بازار این کالای گران‌بها جالب و دارای نکات مهمی است.  

  • فروشندگان طلا و جواهر چقدر بر نوسانات بازار تاثیر دارند و این تاثیرگذاری چگونه اعمال می‌شود؟

به باور من، اعضای هیچ صنفی دنبال این‌که اجناس و کالاهای‌شان افزایش قیمت پیدا کند، نیستند. فعالان صنعت طلا هم دوست دارند قیمت طلا به اندازه باشد تا مردم، هم رغبت و هم قدرت خرید داشته باشند.

اگر امروز طلا گرمی یک میلیون و چهارصد هزارتومان است، هیچ نفعی برای صنعتگران و طلافروشان ندارد. ما زمانی خوشحال هستیم که قیمت ثبات پیدا کند. در شرایط نوسان، خیلی از همکارهای ما سه چهار روز فروش ندارند. بنابراین بالا رفتن قیمت طلا نه تنها نفعی برای ما ندارد، بلکه تقاضا را هم کاهش می‌دهد.

  • یکی از بحث‌های پردامنه در مورد طلا، مباحث مالیاتی بوده است. الان سازوکار اخذ مالیات چیست و شما چه پیشنهاد برای بهبود روندهای اخذ مالیات دارید؟

طبق برنامه‌ریزی‌ها و نتایج جلسات 8 سال گذشته با سازمان امور مالیاتی و نمایندگان محترم مجلس، نشان دادیم مالیات بر ارزش افزوده، به آن شیوه، منصفانه نیست و به صنعت طلا ضربه می‌زند. خوشبختانه توانستیم دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه بدهیم و این قانون بعد از سال‌ها اصلاح و از دی ماه سال گذشته، مالیات از اصل طلا برداشته شد. امیدواریم کم‌کم این نوسانات در قیمت طلا هم از بین برود و بازار به ثبات برسد تا اثر مثبت اصلاح قانون و روش اخذ مالیات خود را نشان بدهد.

  • الان ایده‌های متنوعی برای اخذ مالیات به اجرا درآمده است. مثلا برخی کشورها از مبادله مالیات می‌گیرند. شما با چنین کاری موافقید؟

خوشبختانه وزارت امور دارایی و وزارت صنعت و معدن، مشغول طراحی سازوکاری هستند که هرگونه خرید و فروش و فاکتور در آن ثبت می‌شود. راه‌اندازی این سامانه، که گفته‌اند چند ماه دیگر آماده می‌شود، مبادلات را شفاف می‌کند و سبب می‌شود بازار منطقی پیش برود. دیگر مشکلاتی نظیر عدم ثبت اطلاعات یا فرار مالیاتی پیش نمی‌آید. در کل صنعت طلا این آمادگی را دارد که رقم تعیین شده به عنوان مالیات، در لحظه کشیدن کارت بانکی یعنی هنگامی که مبادله انجام شد، برداشت شود و همه اسناد مالی هم در سامانه ثبت شوند. به هر حال ما آمادگی داریم مناسبات مالی صنف را تحت سامانه انجام دهیم اما این‌که چه زمانی این سازوکار راه‌اندازی می‌شود را نمی‌دانم.

  • ارزیابی شما از میزان تقاضا برای خرید طلا و جواهر چیست؟ بیشتر تقاضاها برای سرمایه‌گذاری است یا استفاده‌های معمول زینتی و هدیه‌ای؟

درحال حاضر با توجه به نوسان زیاد بازار طلا و سکه نسبت به گذشته، طبیعتا تقاضا خیلی مطلوب و زیاد نیست. بازار طلا در ایران تابعی از قیمت بازار جهانی طلا و بازار ارز است. زمانی که نوسان زیاد می‌شود، کسانی که پول کافی دارند و می‌خواهند ارزش پول‌شان را حفظ کنند، مسیری بهتر از بازار طلا نمی‌بینند چرا که نقدشوندگی‌اش تضمین شده است، نگه‌داری‌اش بسیار راحت‌تر از هر کالای دیگری است و علاوه بر آن در درازمدت هم دچار ضرر و زیان نمی‌شوند. بنابراین در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و بروز تورم یا نوسان در بازار ارز، بیشتر تقاضاها در بازار طلا به تقاضای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود.

  • پیشهاد شما برای خریدارانی که به طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند، چیست؟

پیشنهاد ما این است که با انگیزه سودبردن در کوتاه‌مدت وارد این بازار نشوند چون متضرر می‌شوند. پیشنهاد دیگرم این است که بدون اطلاعات فنی و آشنایی با زیر و بم بازار، برای خرید طلای خام و طلای آب‌شده اقدام نکنند.

گاهی مواقع اتفاق می‌افتد که برخی با هدف سرمایه‌گذاری در بازار طلا، دنبال خرید مصنوعات دست دوم هستند که این را هم ما پیشنهاد نمی‌کنیم چرا که خرید طلای دست‌دوم نیازمند به اطلاعات فنی است و با خرید کالاهای دست‌دوم دیگر تفاوت دارد. ضمن این‌که خرید طلای دست‌دوم، موجب لطمه‌زدن به تولیدکنندگان این صنعت می‌شود و از آن‌جا که تولید ملی از دغدغه‌های بسیار مهم کشور است و مقام معظم رهبری هم در چند سال اخیر، بر این موضوع تاکید بسیار داشته‌اند، باید بخش تولید را حمایت کنیم.

  • شما با ممنوعیت واردات مصنوعات طلا موافقید؟

ببینید، واردات طلا به صورت خام یا همان شمش، ممنوع نیست و حتی وارداتش، مالیات و عوارض هم ندارد. اما در بحث مصنوعات، واردات ممنوع است. کار ساخته شده نباید ورود پیدا کند تا از تولیدکننده داخل حمایت شود. ما در بحث تولید، چیزی کم از کشورهای پیش‌گام این حوزه یعنی ترکیه و ایتالیا نداریم. چه بسا با توجه به تحریم‌های غیرمنصفانه، در بخش‌هایی حتی از این کشورها، بهتر هم هستیم و می‌توانیم با آن‌ها رقابت کنیم.

  • اشاره داشتید که در شرایط نوسان اقتصادی، بازار طلا هم آسیب می‌بیند. آیا آماری دارید که چقدر تعطیلی کارگاه یا واحد صنفی داشته‌ایم؟

در سال‌های اخیر، در کل کشور چیزی حدود 30 الی 35 درصد از کارگاه‌ها تعطیل شده یا تعدیل نیرو کرده‌اند. مالیات بر ارزش افزوده که از اصل سرمایه  گرفته می‌شد، سهم بزرگی در این وضع داشت چون باعث کندشدن روند تولید و گردش سرمایه می‌شد.

  • ما خبرهایی از افزایش میزان جرم و جنایت در کشور می‌شنویم. آیا طلافروشی‌ها بیشتر از قبل مورد دستبرد و دزدی قرار می‌گیرند؟

اتفاقا جرم و جنایت در صنف طلا و جواهر نسبت به قبل بسیار کمتر شده است که جا دارد از نیروی انتظامی و مسئولین دولتی که در این زمینه فعالیت دارند، تشکر کنم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این مرد بازاری تو روز روشن داره دروغ تحویل شما میده. فکر می کنه شما یکی از مشتریهاش هستید و داره سرتون شیره می ماله. خیلی محتاطاطانه صحبت می کنه که نه سیخ بسوزه نه کباب تا براش عواقبی هم نداشته باشه. داره از فرمایشات رهبر هم برای خودشیرینی سواستفاده می کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا