خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ورود سپاه به «ساماندهی معتادان»؟!

دولت به زاکانی کمک می‌کند یا زاکانی به دولت؟

پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه «سپاه ظرفیت‌های خود را برای ساماندهی موضوع معتادان متجاهر به کار گرفت»، گفت: مدیریت شهری تهران به این جمع‌بندی رسیده که بدون همکاری همه جانبه تمام دستگاه‌ها امکان اجرای کامل برنامه‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال طبیعتا شهرداری در موضوع معتادان متجاهر بدون هماهنگی ناجا، بهزیستی، ستاد مبارزه با موادمخدر، استانداری، فرمانداری و دستگاه‌های مرتبط تنها می‌ماند و دود نتیجه نگرفتن از اقدامات شهرداری به چشم مردم می‌رفت.

آقای سروری در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز با اشاره به شایعه‌ی انتخاب علیرضا زاکانی به‌عنوان وزیر رفاه گفت: استعفای عبدالملکی با فعالیت زاکانی هیچ ارتباطی ندارد. استعفای زاکانی یک دروغ رسانه‌ای و به نظر من هدف این دروغ دلسرد کردن مدیریت شهری بود.

او افزود: اساسا هیچ بحثی درباره استعفای زاکانی وجود نداشته و او قدرتش را روی به تعهداتش به شورای شهر، کرده و به هیچ وجه علاقه و قراری برای فعالیت در حوزه‌های دیگر ندارند. البته ایشان به دولت کمک می‌کنند همانطور که دولت به مدیریت شهری کمک می‌کند. در این دوره همکاری و تعاملی بین دولت و شهرداری شکل گرفته است. اما استعفا و رفتن ایشان به دولت اساسا کذب است.

نائب رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که شنیده‌ها حاکی از آن است که زاکانی رئیس جمهوری نشد اما اما وارد حوزه‌های ریاست جمهوری شده است. با وجود کمبود بودجه، چرا شهرداری وارد فعالیت‌های دولت شده است؟ گفت: اصلا اینطور نیست. علت اتخاذ این سیاست ایجاد هم‌افزایی است و شهرداری در این حوزه‌ها حضور آشکار ندارد.

پرویز سروری افزود: مدیریت شهری تهران به این جمع‌بندی رسیده که بدون همکاری همه جانبه تمام دستگاه‌ها امکان اجرای کامل برنامه‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال طبیعتا شهرداری در موضوع معتادان متجاهر بدون هماهنگی ناجا، بهزیستی، ستاد مبارزه با موادمخدر، استانداری، فرمانداری و دستگاه‌های مرتبط تنها می‌ماند و دود نتیجه نگرفتن از اقدامات شهرداری به چشم مردم می‌رفت. حتی سپاه هم ظرفیت‌های خود را برای ساماندهی موضوع معتادان متجاهر به کمک شهرداری به کار گرفت.

نائب رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا همکاری دولت با شهرداری به جز موضوع معتادان متجاهر خیلی ملموس نیست؟ مثلا چرا در حالی که وزارت راه و شهرسازی بودجه زیادی دارد، شهرداری قرارگاه مسکن تشکیل می‌دهد؟ گفت: اتفاقا این موضوع برعکس است. شهرداری از ظرفیت دولت برای احیاء بافت فرسوده استفاده می‌کند. امروز در تهران واقعا با سونامی قیمت مسکن روبرو هستیم. شهرداری هم نگاهش مانند گذشته نیست بلکه شهروند محور است. شهرداری چطور بی‌تفاوت باشد و ببیند که مردم در سختی زندگی می‌کنند؟ اتفاقا مدیریت شهری در بحث مسکن وارد حوزه دولت نشده است، بلکه از دولت درخواست کرد با ارائه تسهیلات کنار شهرداری بایستد تا به هدف احیای بافت فرسوده دست یابد و رابطه عرضه و تقاضای بازار کنونی مسکن را بهم بزده و قیمت‌ها با بشکند. اتفاقا که شهرداری در این حوزه از فرصت‌های به وجود آمده کمال استفاده را می‌برد. قرار است شهرداری با استفاده از ظرفیت‌های دولت، بافت فرسوده را احیا کند و دولت هم این موضوع را پذیرفته است. امروز باید از توانایی و موفقیت شهرداری در جذب ظرفیت‌های پولی، امکاناتی و پشتیبانی دولت بگویید. دولت هم از این تعامل با شهرداری راضی است چون از زیرساخت‌های (آب، برق، آموزشی و…) موجود در شهر بهره می‌برد. در چند سال اخیر چقدر بافت فرسوده احیا شده است؟ بافت فرسوده تهران بیش از 3هزار هکتار بوده اما امروز به بیش از 4هزار هکتار رسیده است. اقدامات و تصمیمات تاکنون باعث افزایش توسعه پهنای بافت فرسوده شده است. اما در این هم‌افزایی، شهرداری از ظرفیت‌های دولت در ماموریت‌های خود استفاده کرده است.

پرویز سروری در پاسخ به این سوال که طبق گفته مهدی چمران چرا دولت دنبال کاهش سهم شهرداری مالیات بر ارزش افزوده برای ساخت مسکن است؟ تاکید کرد: این موضوع در سران قوا فقط مطرح شده و هنوز مصوب نشده است. موضوع این بود که وزارت مسکن پیشنهاد داد؛ برای خدمت‌دهی و سرعت‌بخشیدن به بازآفرینی بافت فرسوده یک درصد از سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده را بردارد. البته ما با آن مخالف هستیم و معتقدیم درصد کنونی شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده هم کم است و با کاهش آن مسلما شهرداری‌ها به ویژه شهرداری‌های کوچک با مشکل روبرو  و منهدم می‌شوند. به نظرم با توجه به حضور قالیباف، اژه‌ای و رئیسی در سران قوا و اشراف آنها به شرایط شهرداری‌ها این طرح مصوب نمی‌شود. اگر شما شهردار تهران بودید برای پیشگیری از افزایش و گسترش بافت‌های فرسوده، حتما تلاش می‌کردید تا روند موجود را تغییر دهید. این روند در سال‌های گذشته نتیجه‌ای نداشته است. ما تلاش می‌کنیم که یک طبقه اضافه در مجوزهای بافت فرسوده لحاظ شود و دولت هم وام 450 میلیون تومانی با بهره کم تسهیلات می‌دهد تا رغبت برای مشارکت مردم در بازآفرینی بافت فرسوده افزایش یابد. در حال حاضر دولت و شهرداری به هم نیاز دارند و مدیریت شهری از این نیاز کمال استفاده را می‌برد.

او در پاسخ به این سوال که امیدوار باشیم که بدهی‌های دولت به شهرداری پرداخت شود؟ گفت: بله. دولت هم برای این موضوع تمایل نشان داده چون با دولت قبل تفاوت زیادی دارد. با توجه به گزارش‌های موجود، به نظر من در بحث حمل و نقل عمومی در حق دولت بی‌انصافی شد. دولت فقط در یک مرحله 77 میلیون یورو به خرید واگن اختصاص داده است. اما خرید واگن دوره 18 تا 24 ماهه طول می‌کشد. فرایند ادرای خرید واگن در گذشته یکسال طول می‌کشید اما در این دوره در عرض دو، سه ماه، فرآیند اداری خرید واگن به مرحله دستور سران سه قوا رسیده است. زاکانی و فروزنده با تعاملاتی که در دولت دارند، توانستند این فرآیند اداری را به سرعت پیش ببرند. معتقدم با وجود دغدغه‌ سران قوا در حوزه حمل و نقل، خرید واگن حتما تصویب می‌شود و می‌توانیم سریع قرارداد بسته و تا 18 ماه دیگر بیش از 100 واگن وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کنیم. این اتفاق بسیار بزرگی است. اینطور نیست که نتیجه تصمیمات ما فراد قابل مشاهده باشد. ورود واگن از زمان عقد قرارداد حداقل 18 ماه طول می‌کشد. فکر می‌کنم به زودی خرید واگن در سران قوا امضا شده و ما به سرعت قرارداد را خواهیم بست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا