خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نویسنده‌ای که جدیدترین کتاب خود را آتش زد

نویسنده بیش از یکصد عنوان کتاب در اعتراض به اوضاع بد نویسندگان و ناشران، آخرین کتاب خود را به آتش کشید.

به گزارش ایرنا، اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یک نویسنده، اقدام به سوزاندن کتاب خود کرده و در توضیحات آن اعلام شد: هادی خوبرو نویسنده بیش از یکصد عنوان کتاب در اعتراض به کاهش سرانه مطالعه و تمایل اندک مردم به خواندن کتاب و درنتیجه؛ اوضاع بد نویسندگان و ناشران، آخرین کتاب خود را به آتش کشید.

برخی از ناشران و نویسندگان در یک گروه تلگرامی، این کار را پسندیده وعده ای دیگر آن را به شدت تقبیح کردند.

نویسنده ای با اشاره به عنوان کتاب های این نویسنده، آنها را عجیب و غریب دانسته و گفته است: اشباح و ارواح، جن انسان نما، هیولای هوسرانی، اعدام به دست شیطان و اجساد عریان از جمله این کتاب هاست که منتشر شده است.

یک فعال عرصه نشر هم در این باره گفته است: فارغ از اینکه حق با چه کسی است و اینکه آیا فضای نشر و کتاب کشور به سامان هست یا خیر، به نظرم یکی از نکاتی که در حوزه کتاب و کتاب خوانی مغفول مانده، اهمیت بازاریابی است.

وی می افزاید: بدون «بازاریابی» آن هم به شیوه صحیح، نمی توان انتظار ارتقای فرهنگ کتاب خوانی را داشت و تا فرهنگ کتابخوانی در کشور نهادینه نشود، نمی توان انتظار بهبود شرایط برای ناشران و کتاب فروشان و نویسندگان و مترجمان را داشت.

فردی دیگر با انتقاد از این حرکت گفته است: این نویسنده می توانست به جای آتش زدن کتاب، دست به کارهای ماندگاری از جمله اهدای کتاب به مدارس یا مراکز فرهنگی و حراج در جمعه بازار بزند، زیرا خودزنی چاره کار نیست و از دست دولت هم کاری برنمی آید.

ناشری هم با بیان اینکه این کار با هدف مطرح شدن نویسنده و برانگیخته شدن حس ترحم مردم برای فروش کتاب ها انجام شده است، گفت: این اقدام بسیاری از ناشران، مولفان، نویسندگان و مترجمان را حساس کرد که به دنبال عناوین کتاب های این نویسنده بروند که به طور قطع تاثیری مثبت بر برند شخصی وی می گذارد زیرا تبلیغ، تبلیغ است و تبلیغ خوب و بد وجود ندارد.

یکی دیگراز مخاطبان این گروه تلگرامی، این اقدام را به دور از فرهنگ دانسته و مدیر یک موسسه فرهنگی هم با تقبیح این حرکت نوشت: درست است که کتاب خریدار زیادی در میان مردم ما ندارد اما نباید کتاب به عنوان یک نماد فرهنگ در جامعه مورد بی احترامی واقع شود.

** به اندازه چیپس و پفک برای کتاب تبلیغ شود

هادی خوبرو درباره اقدام خود به خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: اطلاعات و آمار کتاب های مرا می توان از خانه کتاب استخراج کرد، این کتاب ها به اندازه کافی مخاطبان خود را دارد و نیاز به بازارگرمی برای فروش آنها ندارم و به استناد آمار، شمارگان برخی کتاب هایم به 700 هزار نسخه رسیده است.

وی با بیان اینکه بیش از یکصد عنوان کتاب در طول 14 سال نوشته است، می افزاید: به استناد خانه کتاب، تنها نویسنده در ایران هستم که رمان در ژانر وحشت می نویسم.

این نویسنده ادامه می دهد: از اینکه شمارگان کتاب های برخی از همکاران و نویسندگان، 500 تا یکهزار نسخه است بسیار ناراحت هستم از این رو در اعتراض به اینکه مردم ما کتاب نمی خوانند آخرین کتاب خود را (جنی که عاشقم شد) که بیش از 80 هزار نسخه از آن تاکنون منتشر شده آتش زدم.

خوبرو از تبلیغ برای برخی کالاها نظیر چیپس، پفک، شامپو و صابون در شبکه های اجتماعی و صدا و سیما گلایه کرده و اضافه می کند: چرا برای کتاب این اندازه تبلیغ نمی شود و نتیجه چیزی است که اکنون شاهدش هستیم.

نویسنده اشباح و ارواح می گوید: زمانی شمارگان یک کتاب50 هزار و زمانی دیگر 5 هزار نسخه بود در حالیکه اکنون شاهدیم شمارگان کتاب به 500 نسخه رسیده است.

** کتاب رایگان خوانده نمی شود

خوبرو با بیان اینکه کتاب برخی از نویسندگان به تعداد زیاد و رایگان در اختیار موسسات و نهادهای دولتی قرار می گیرد، می افزاید: در این صورت نمی توان ادعا کرد، چاپ زیاد این کتاب ها نشان از کتابخوان بودن مردم دارد بلکه زمانی می توان چنین حرفی زد که مردم کتاب را خریداری کرده و سپس بخوانند.

وی با اشاره به اینکه صاحب کتاب هایی غیر از ژانر وحشت است، توضیح می دهد: تعدادی از کتاب های من مانند

«عالم برزخ» به عنوان یک کتاب مرجع برای پایان نامه نویسی در حوزه های علمیه استفاده می شود.

این نویسنده با انتقاد از وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور می گوید: بسیاری از هم صنفی های من به دلیل کسادی کار و بازار، به فعالیت در فست فود فروشی روی آورده اند که این درد بزرگی است.

وی در پاسخ به فردی که پیشنهاد کرده بود، به جای آتش زدن کتاب، این کتاب ها به موسسه های فرهنگی و یا مدارس اهدا شود، اضافه می کند: مخالف این مساله هستم که کتاب رایگان در اختیار کسی قرار گیرد زیرا باور دارم، مردم برای هرچه مفت به دست آید ارزشی قائل نیستند.

خوبرو که یکی از دلایل نخواندن کتاب را گران بودن آن و مشکلات اقتصادی مردم می داند، ادامه می دهد: طبیعی است وقتی مردم شرایط خوبی از لحاظ اقتصادی نداشته باشند، به دنبال کتاب آنهم با قیمت بالا نخواهند رفت.

وی با بیان اینکه در اعتراض به بی میلی مردم به مطالعه و خرید کتاب، رمان پرفروش خود را قربانی کرده است، قشر نویسنده را ضعیف دانسته و می افزاید: اگر قرار است کتابی خریداری و خوانده نشود بهتر است سوزانده شود.

خوبرو که کتاب «آنگاه که عزراییل می آید» وی در 900 هزار نسخه چاپ شده است، اظهار امیدواری می کند که این اقدام وی تاثیر مثبتی در افزایش سرانه مطالعه و میل و اشتیاق مردم به خواندن کتاب داشته باشد.

براساس آمار اعلام شده از سوی موسسه خانه کتاب، در سال 95 حدود 75 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا