خرید تور تابستان ایران بوم گردی

باز هم ایران و آمریکا | تحلیل یدالله اسلامی

یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس که چشم پزشک است در یادداشتی تلگرامی با عنوان «باز هم ایران و آمریکا» نوشت:

سال گذشته در آستانه سفر آقای روحانی به نیویورک پیشنهادم این بود اگر دراین سفر گفتگو با ترامپ برنامه ریزی شده است سفر خوبی است و اگر چنین نیست انجام سفر بی فایده است .

هنگامی که سخن از هشت بار درخواست گفتگوی مستقیم باواسطه‌های گوناگون به میان آمد و آقای روحانی پاسخ منفی دادن به این درخواست‌ها را نشانه‌ی قدرتمندی دانست. این امر را نشانه‌ی قدرت ندانسته بلکه ناشی از عدم درک واقعیت پنداشتم.

این روزها که فشار تحریمی آمریکا به شدت افزایش یافته است و هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا برای اثر بخشی تحریم‌های آمریکا همگام و همراه آمریکا شده‌اند و در مخالفت با ایران پرچم‌ها را برافراشته‌اند راه حل چیست؟

بازهم گفتگو ولی نه براساس پیش‌شرط‌های پمپئو که در آن گفتگو نیست و بیشتر تسلیم خواهی است.

گفتگو به معنای به رسمیت شناختن طرفین و کاستن از میزان دشمنی‌ها و یافتن روش راه‌حل‌هاست نه به معنای تسلیم بی‌قید و شرط شدن طرفی که گمان می‌کند زور بیشتر دارد.

اینکه در انتظار فردایی که نامعلوم است بنشینیم و فرصت‌هایی را که می‌توانیم بسازیم از دست بدهیم چندان به سود منافع ملی نیست.

آقای امام جمعه تهران از به جهنم که تحریم‌ها بیشتر شود می‌گوید و من در رابطه با درمان بیماران با نبود داروهای چشمی مورد نیاز بیماران رو به رو هستم و نمی‌توانم از واژه‌هایی همچون به جهنم که تحریم‌ها بیشتر شوند بهره بگیرم.

هیجان و شتابزدگی و تسلیم شدن در برابر زیاده خواهی امری ناپسند است. ولی تلاش برای استفاده از فرصت‌ها و برنامه‌ریزی خردورزانه و کم کردن زمینه‌های آسیب به منافع ملی دارای اهمیت بسیار است.

دل بستن به روسیه که در پی منافع خود است تاکنون دردی را دوا نکرده است و در آینده هم نخواهد کرد.

رفتار روسیه با خاموش کردن پدافند هوایی و امکان دادن به اسرائیل برای حمله به مواضع نیروهای طرفدار ایران و یا ایرانی به خوبی به نمایش درآمده است و با محکم کردن جای پا با اجاره‌ی طولانی مدت طرطوس (بندری در سوریه) و برنامه‌های هماهنگ با اسرائیل ادامه پیدا کرده است. البته موارد زیادی برای برشمردن هست.

سخنان تازه‌ی ظریف نشانه‌هایی را در خود دارد که شایسته‌ی ارزیابی بیشتر است به گونه‌ای این نشانه‌ها در سخنان آقای روحانی نیز بازتاب یافته است.

گفتگوی بدون پیش شرط و تلاش برای کاهش دشمنی و یافتن مسیرهایی که آسیب به منافع ملی را کم کرده و از اثر گذاری بیشتر تحریم‌ها در زندگی مردم بکاهد سیاستی خردورزانه است.

شاید این امر این روزها دشوارتر از پیش باشد ولی از یادمان نرود همیشه استاد از دست دادن فرصت‌ها بوده‌ایم و برای فرصت سازی همتی و تلاشی را سازمان نمی‌دهیم.

سازمان‌های مدنی و نهادهای مردمی و بنیادهای فرهنگی و شخصیت‌های اثر گذار در سیاست‌های کلان آمریکا می‌توانند بخشی از برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش آسیب به منافع ملی ایران بوده و تلاش‌ها در راستای اثر بخشی این روش‌ها ساماندهی شود.

آقای روحانی در سفر به سازمان ملل که معمولا در شهریور انجام می‌شود بایستی با برنامه‌ای روشن و با پرهیز از هیجان و شعار شرکت کرده و برنامه‌ای راهبردی برای حل مناقشات ایران و آمریکا در دست داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا