خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مذاکره و «رایزنی» برای تعیین زمان و مکان مذاکرات!

بنا بر آنچه مذاکره‌کننده‌ی ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام خبر داده است، «رایزنی» برای تعیین زمان و مکان مذاکرات ادامه دارد؛ وضعیتی که بی شباهت به مذاکرات هسته‌ای در دوران سعید جلیلی نیست!

به‌گزارش انصاف نیوز، علی باقری کنی با بیان اینکه «مذاکرات در دوحه در چارچوبی که قبلا مشخص شده بود شکل گرفت»، گفته است: ادامه‌ی گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل در حال رایزنی است که بر آن اساس زمان و مکان آن در تبادلی که بین ما و آقای مورا است، در حال نهایی سازی است.

مذاکره و صرف انرژی و وقت برای مسائل فرعی همچون تعیین زمان و مکان مذاکره به‌جای تمرکز بر یافتن راه‌حل‌هایی برای توافق و رفع اختلافات از جمله انتقاداتی بود که به مذاکرات هسته‌ای در سال‌های ۸۶ تا ۹۲ وارد می‌شد؛ موضوعی که در ۱۴۰۱ نیز در حال تکرار شدن است.

سعید جلیلی، دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به این انتقادات معتقد است که پذیرش تغییر مکان مذاکرات از سوی طرف‌های مقابل نشانه‌ی آن است که آنها در «موضع ضعف» بوده‌اند.

آقای جلیلی در توییتی با هشتگ «روایت مذاکره» نوشته بود:

«‏می گویند اینها می رفتند بر سر مکان مذاکرات بعدی توافق می کردند!

خب یکی از موضوعات مهم این است که اگر گفت‌وگو حول محور همکاری است، چرا باید همه گفتگوها در وین و ژنو باشد؟

حالا چرا آنها آن زمان قبول می‌کردند که بیایند در بغداد مذاکره کنند؟

در موضع ضعف بودند!»

گفتنی‌ست دور جدید مذاکرات احیای برجام که به شکل گفت‌وگویی غیر مستقیم و با واسطه‌ میان ایران و آمریکا به میزبانی کشور قطر برگزار شده بود با ارزیابی متفاوتی از سوی طرف‌های مذاکره همراه شده است.

وزیر امور خارجه دولت سیزدهم با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات گفت: ارزیابی ما از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت می‌باشد. تاکید می‌کنم که ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع بینی آمریکا، توافق دست یافتنی است. مذاکره کننده ارشد ما همواره با ابتکار عمل و در مسیر تحقق توافقی قابل قبول گام بر می‌دارد و ما بر ادامه مذاکره تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقع بینی مصمم هستیم.

اکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد، «دور تازه مذاکرات بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسید. احساس می‌شد ایرانی‌ها هیچ عجله‌ای برای دستیابی به توافق از خود نشان ندادند و علاوه بر مطرح کردن مسائل حل و فصل شده، موضوعاتی تازه و بی ارتباط با برجام را پیش کشیدند».

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در مورد این دور از مذاکرات گفت: متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده نسبت به حصول آن امیدوار بودند، به دست نیامده است. ما به کار با ضرورت بیشتر برای بازگرداندن ثبات منطقه‌ای و توافق کلیدی عدم اشاعه هسته‌ای به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. دوباره بازی زمان و مکان شروع شد.!
    به نظرم این بازی در برنامه خندوانه مستفیم نمایش داده شود .برای سرگرمی بازی خوبیست !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا