خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه مهم دختر علامه طباطبایی درباره نسبت‌های ناروا به او

حجت الاسلام هادی سروش، استاد حوزه، در یادداشتی به همراه نامه‌ی دختر علامه طباطبایی نوشت:

چند سال قبل یکی از روشنفکران مقیم خارج از کشور از قول فرزند شهید قدوسی (نوه علامه طباطبائی) جمله ای را به علامه طباطبایی نسبت داد که ایشان در ملاقات جمعی از آقایان قوه قضاییه که برای تسلیت شهادت آقای قدوسی (داماد علامه طباطبائی) به محضر علامه رسیدند، ایشان گفته بود که “اولین شهید این انقلاب، اسلام است!”

این ملاقات و این جمله توسط فرزند شهید قدوسی از اساس تکذیب شد.

جالب اینجاست در زمان شهادت آقای قدوسی علامه حال مناسبی نداشتند و از شهادت دامادشان بی اطلاع بودند.

با رواج این نسبت ناروا به علامه، غیر نام نوه علامه، نام دختر علامه را مطرح نموده‌اند که جدیدا دختر علامه، یعنی همسر شهید قدوسی این موضوع را بار دیگر از اساس تکذیب نمودند.

متن نوشته‌ی حاجیه خانم نجم السادات طباطبائی (همسر شهید قدوسی) از این قرار است:

«تذکراتی برای اطلاع عموم

۱- گاهی مطالبی در جرائد از قول اینجانب بر علیه افراد نقل می‌شود که من اطلاعی از آن ندارم، اما لازم است عنوان کنم که هیچ مطلبی بر علیه هیچ کسی از ناحیه من معتبر نیست.

۲- از جمله مطالبی که از قول من نقل شده، مطلبی بر علیه آقای کدیور است. همانطور که پسرم در یادداشت سال ۱۳۹۵ تاکید کرده‌اند، ما ایشان را فردی متدین و محترم می‌دانیم و به هیچ‌ وجه مخالفت نظرشان دلیل بر بی‌حرمتی ایشان نیست، بلکه می‌توانند با تحقیقات و استنباط خود در هر موردی اظهار نظر کرده و این حق ایشان است. مخالفت آقای کدیور با نظر اینجانب، هیج عیب و ایرادی ندارد و بر اساس تحقیق و استنباط خودشان است و منافاتی با تدین ایشان نیز ندارد. علاوه بر آنکه ما طبق رویه علامه طباطبائی موظف هستیم از کسی که خلاف رأی ما نظر داده تشکر کنیم.

۳- همینطور که هیچ نقلی از من در مورد علامه طباطبایی نباید به معنی تکذیب شخصیت فرد دیگری محسوب شود، من به همه دیگرانی که به نوعی با نقل‌ها و خاطره‌گوئی من ارتباط پیدا می‌کنند، ادای احترام می‌کنم و اگر در جائی ناخواسته به آنان بی‌حرمتی شده عذرخواهی کرده و حلالیت می‌طلبم.

۴- در مورد شهادت همسرم، آنچه که من گفتم عبارت از بی اطلاعی علامه طباطبائی از شهادت ایشان بود. اینکه «مجلسی برای تسلیت‌گوئی به ایشان برقرار شده باشد» کاملاً محال است و اینکه در آن مجلس چه کلامی گفته شده نیز اساسا‌ً بی‌معنی است. بدیهی است که خانواده علامه از بی‌خبر یا خبردار بودن علامه از این مصیبت مهم مطلع هستند و بی‌خبری آنان مفهومی ندارد. راستی چگونه ممکن است علامه‌ای که برای «در چاه افتادن بچه گربه» شهر را به آشوب می‌کشد و تا رهائی او، زندگی خود را تعطیل می‌کند از این قضیه خبردار شوند و «آب از آب تکان نخورد»؟ همچنان که جملات مبهم و معدود علامه که اشاره‌ای به این حادثه ممکن است داشته باشد در مصاحبه‌ها بعنوان «امر خارق‌العاده» مطرح شده است.

۵- اکنون که کلیپ سخنرانی آقای فلسفی در مراسم ترحیم علامه منتشر شده است، دلیل روشن دیگری بر این امر است و در آنجا هم ایشان تأکید بر بی‌اطلاعی علامه طباطبائی از شهادت دامادشان می‌کنند.

با ادای احترام و عذرخواهی مجدد از همه کسانی که به نام من به آنان بی‌حرمتی صورت گرفته است.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
نجم السادات طباطبائی (قدوسی)«

در سال ۱۳۹۵ که نسبت ناروا ضدیت با امام و انقلاب به علامه طباطبایی داده شد، بنده در پاسخ به آن یادداشتی ارائه نمودم با عنوان “مخدوشیت یک ادعای مهم” که در این [لینک] می‌توانید ملاحظه کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. از شادروان آیت الله صایینی زنجانی ، استادفلسفه و از شاگردان نزدیک علامه نیز این سخن علامه بازگویی شده است !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا