خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قیمت روغن در یک ماه 2/5 برابر شد

رشد تکان‌دهنده قیمت اقلام خوراکی به روایت مرکز آمار

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: مرکز آمار ایران فهرستی از قیمت اقلام خوراکی در خردادماه 1401 را منتشر کرد که هم نسبت به ماه قبل و هم نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد عجیب و غریبی را تجربه کرده است.

بر پایه این گزارش، روغن مایع بیش از 332 درصد، روغن نباتی جامد 272 درصد، سیب‌زمینی 172 درصد، ماکارونی 169 درصد، برنج ایرانی درجه یک 164 درصد، رب گوجه فرنگی 129 درصد، ماست پاستوریزه 127 درصد، پنیر ایرانی پاستوریزه نزدیک به 126 درصد، تخم مرغ ماشینی بیش از 106 درصد و سس مایونز با 101 درصد، رشدهای سه رقمی نسبت به سال قبل را تجربه کرده‌اند.

در این فهرست 27 قلم کالای خوراکی بین 50 تا 100 درصد نسبت به سال قبل رشد قیمت داشته‌اند.

بخش تکان‌دهنده گزارش، جایی است که رشد قیمت اقلام خوراکی را در خردادماه گذشته نسبت به اردیبهشت نشان می‌دهد. در این فهرست قیمت روغن نباتی جامد نسبت به ماه قبل 2/5 برابر شده است. ماکارونی 56 درصد، پنیر ایرانی 55 درصد، ماست 52 درصد، شیر پاستوریزه 50 درصد، کره حیوانی 47 درصد، تخم مرغ 33 درصد، مرغ ماشینی 32 درصد و خربزه 31 درصد در یک ماه رشد قیمت را ثبت کرده‌اند.

مرکز آمار این گزارش را در حالی منتشر کرده است که طبق اعلام ارگان دولت، مردم از اقدامات دولت سیزدهم رضایت دارند و نسبت به آینده امیدوارند. روزنامه ایران، روز دوشنبه نوشته بود: «یافته‌های پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های نهادها و مؤسسات معتبر داخلی، روایت دیگری از ایران دارد. این روایت، نه همه مشکلات را رفع شده تلقی می‌کند، نه ادعا می‌کند که همه ایرانیان از هر جهت از وضع فعلی راضی‌اند. بلکه هم کاستی‌ها را بیان می‌کند و هم روی مشکلات طیف‌های مختلفی از مردم انگشت می‌گذارد. در مقابل، به این مسأله هم اشاره می‌کند که ایرانیان نه تنها به هیچ وجه افق پیش رو را بسته نمی‌بینند، بلکه امیدوارانه به آینده نگاه می‌‌کنند. بخش عمده این امید به آینده، ناشی از عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته است. بویژه اینکه مردم در این نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها نشان داده‌اند که می‌‌دانند دولت جدید وارث چه مسائل و چه وضعیتی بوده است و می‌‌دانند که در چه مسیری در حال حرکت است. این داده‌ها که حاصل تحلیل نتایج آخرین نظرسنجی‌های معتبر در خرداد و تیر 1401 است، نشان می‌‌دهد که درک مردم از شرایط عمومی کشور نظیر علت مشکلات اقتصادی، مقابله با کرونا، سیاست خارجی، شادکامی و رضایت‌مندی عمومی، واقع بینانه است. درست برخلاف نظرسنجی ادعایی مؤسسه امریکایی که گویی از کشوری دیگر گزارش می‌‌دهد.»

البته مشخص نیست نمونه‌های آماری انتخاب‌شده توسط «نهادها و موسسات معتبر داخلی» که روزنامه ایران به آن استناد کرده، از مردمی که زیر بار فشار تورم اقلام خوراکی و اجاره بهای مسکن و نرخ حمل و نقل کمر خم کرده‌اند هم نظرسنجی کرده‌اند یا نمونه‌های خاص خود را داشته‌اند اما مسلم این‌که دولت سیزدهم در تشدید فشار به مردم در سال اول مسئولیت خود، روی اسلاف خود را سفید کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. پس اینهایی که روغن مایع رو حداقل 5 برابر و جامد رو حدود 10 برابر میفروشند ، 2/5 برابره !!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا