خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اقدامات اخیر ستاد امر به معروف و سخنان استانداران و فرمانداران + علم الهدی: با مراکز تفریحی برخورد کنید!

چندی است که تهران میزان ون های گشت ارشاد به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که عده ای به فکر راه اندازی یک اپلیکیشن افتاده اند تا گشت ارشاد را به یکدیگر گزارش دهند! ، چندی پیش نیز حادثه پردیسان رخ داد که به زخمی شدن بوکسور تیم ملی انجامید . در شهر شیراز و استان فارس نیز خبر از بسته شدن چندین کافه و همچنین سرویس اشتراکی دوچرخه به گوش می‌رسید و دستگیری عوامل مربوط به ویدیو اسکیت سواری دهه نودی ها رخ داد اما در طی روزهای گذشته خبرهای زیادی از ستاد امر به معروف به گوش می‌رسید. از طرفی برخی از اصلاح طلبان به خصوص محمدعلی ابطحی، فاضل میبدی و حتی روزنامه و رسانه های اصولگرا مانند رسالت و تابناک انتقادات تندی به این عملکردها وارد شد.


ایرنا نوشت: اداره گردشگری ساوه: در صورت ورود افراد بدحجاب اماکن گردشگری یک هفته تعطیل می‌شوند

رییس اداره گردشگری شهرستان ساوه (مرکزی):

چنانچه افراد بدحجاب یا بی‌حجاب در اماکن گردشگری ساوه حضور یابند، ممکن است این فضاها یک هفته تعطیل شوند.

تلاش بر این است که افراد بدون حجاب یا با حجاب ضعیف وارد اماکن گردشگری و آثار تاریخی شهرستان ساوه نشوند.


شفقنا نوشت : امام جمعه مشهد گفت : سودجویان و سرمایه‌داران بسیاری چشم طمع دوخته‌اند تا با ایجاد مراکز تفریحی متعدد، از ساعت‌های حضور هر زائر در مشهد برای خود درآمدی ایجاد کنند و به تدریج، مشهد به جای آن‌که شهر امام رضا (ع) باشد، به عنوان یک مرکز تفریحی شناخته شود و هویت رضوی در این شهر به فراموشی سپرده شود.

احمد علم‌الهدی در دیدار با حجت‌الاسلام علیرضا ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فراجا و جمعی از مسئولان و مدیران سازمان‌های عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی سراسر کشور اظهار کرد: ذات دشمن این است که ما را از فعالیت انقلابی‌مان منصرف کند ولذا اگر اراده کردیم که شعائر دین را ترویج کنیم، دیگر نباید از جوسازی رسانه‌ها و عملیات تخریب شخصیتی که توسط عناصر وابسته به دشمن انجام می‌شود، واهمه‌ای داشته باشیم.

مشهد، هدف اصلی توطئه‌های فرهنگی دشمن

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مشهدالرضا (ع) به دلایل متعدد موردتوجه ویژه دشمن قرار دارد، خاطرنشان کرد: مشهد هدف اصلی توطئه‌های فرهنگی دشمن است؛ به این خاطر که دژ معنوی کشور است و اگر دشمن بتواند ارزش‌های اخلاقی و باورهای اعتقادی مردم را در این شهر از بین ببرد، لگدمال کردن اندیشه‌های دینی در سایر شهرهای کشور به‌مراتب ساده‌تر خواهد شد. به همین خاطر، دشمن اراده دارد تا بی‌بندوباری‌ها و لاابالی‌گری‌ها را در سطح وسیع در مشهد ترویج دهد و فضای معنوی حاکم بر آن را محو کند.

وی افزود: افزون بر توطئه‌های فرهنگی دشمن، اربابان قدرت و ثروت نیز همواره به دنبال نفوذ به مشهد و استفاده از ظرفیت‌های ذاتی آن برای مال‌اندوزی و قدرت‌طلبی خود هستند. ازجمله این استعدادها، ورود بیش از ۳۵ میلیون زائر به مشهدالرضا (ع) است که افزون بر ۶ میلیون نفر از این تعداد، غیرایرانی هستند ولذا سودجویان و سرمایه‌داران بسیاری چشم طمع دوخته‌اند تا با ایجاد مراکز تفریحی متعدد، از ساعت‌های حضور هر زائر در مشهد برای خود درآمدی ایجاد کنند و به تدریج، مشهد به جای آن‌که شهر امام رضا (ع) باشد، به عنوان یک مرکز تفریحی شناخته شود و هویت رضوی در این شهر به فراموشی سپرده شود.

هویت سیاسی استکبارجهانی در گرو براندازی ملت ایران

نماینده مشهد در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما امروز در شرایطی نیستیم که به دنبال عمل به وظایف و امور روزمره باشیم بلکه باید جهادی تلاش کرد و هرکس فراتر از سلسله وظایف ابلاغ‌شده از سوی فرمانده یا مقام بالادست، نقش و مسئولیت را در این جنگ فرهنگی پیدا کند.

در مشهد چه خبر است؟  / علم‌الهدی : با مراکز تفریحی برخورد کنید / از رسانه های وابته به دشمن واهمه نداشته باشیم

آمریکا می خواهد سفره دین را از زیر پای جوان ما بکشد

وی تأکید کرد: در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب، استکبارجهانی به دنبال تسلط بر منابع و منافع ما بود که به تدریج، به‌اشتباه خود پی برد و دانست که امکان بازگشت به این کشور و استیلای دوباره بر این ملت را ندارد بنابراین جلوگیری از گسترش نفوذ ما در منطقه را به عنوان هدف بعدی خود انتخاب کرد، اما تا به امروز، به برکت مجاهدت شهید سلیمانی و یاران صدیق او، این جمهوری اسلامی است که در منطقه حرف اول را می‌زند.

علم‌الهدی با بیان اینکه امروزه دیگر قلمروی فرماندهی رهبر انقلاب در جغرافیای ایران اسلامی محدود نیست و تعداد مقلدان رهبری در کشورهای اسلامی حتی از جمعیت ملت ایران نیز بیشتر است، گفت: زمانی خط مقدم جبهه ما در دزفول بود، اما هم‌اکنون رزمندگان اسلام در ساحل مدیترانه پنجه در پنجه دشمنان انقلاب هستند. به همین خاطر است که امروز، وجود سیاسی مستکبران عالم به براندازی ما بستگی پیدا کرده و اکنون که زمزمه فروپاشی آمریکا و برگزاری همه‌پرسی برای استقلال ایالت‌های آن مطرح است، حفظ حیات سیاسی این کشور به عنوان یک ابرقدرت منوط به آن است که ایران به عنوان کشور داعیه‌دار دشمنی با شیطان بزرگ، نتواند به انقلاب خود پایبند بماند و این علت است که آمریکا تمام تلاش خود را بر این متمرکز کرده که سفره دین را از زیر پای جوان ما بکشد تا این ملت به انقلاب خود وفادار نباشد.

وی در انتها ابراز کرد: فداکاری فرمانده و کارکنان نیروی انتظامی در این استان مصداق رحمت الهی است، زیرا در عرصه جنگ فرهنگی و در برابر تهاجم نرم دشمن، نیروی انتظامی در خط مقدم جبهه‌ای قرار دارد که در سوی دیگر آن، دشمن به دنبال ریشه کردن باورها و اندیشه‌های اعتقادی ماست. از خداوند متعال می‌خواهیم که به برکت عنایات خاصه امام رضا (ع)، نصرت الهی پشتیبان همه فعالان فرهنگی و جهادگران عرصه جهاد تبیین باشد.

فرماندار بوشهر : اتاق خانم ها و آقایان در ادارات باید جدا باشد/ با هیچکس شوخی ندارم ، هر مدیری کوتاهی کند ، عزل می شود

ایران تایمز نوشت : فرماندار بوشهر گفت : ما با هیچکس و هیچ مدیری در حوزه عفاف و حجاب تعارف نداریم.


دبیر ستاد نهی از منکر زنجان : حجاب فقط مخصوص زنان نیست، شامل آقایان هم می‌شود /آنان که نان دولت را می‌خورند باید هنجارها را رعایت کنند

ایسنا نوشت : دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان زنجان گفت: گام نخست، کار در ادارات آغاز شده و در مرحله بعد صنوف نیز به این چرخه وارد می‌شود، البته امور منطبق با فرهنگ و ظرفیت مناطق خواهد بود.

دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان زنجان گفت: حجاب مخصوص زنان نیست، بلکه آقایان هم باید توجه لازم به این موضوع را داشته باشند.

سجاد ناصر ظهر امروز (۱۴ تیرماه) در نشست خبری افزود : ما مخالف خشونت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر هستیم، بحث حجاب از زیرشاخه‌های عفاف است. امروز مشکلاتی از این جهت داریم اما قرار بر بگیر و ببند نیست، بلکه ما دنبال کار فرهنگی و تبیینی هستیم.

وی‌ تصریح‌ کرد: عمومی شدن تذکر لسانی مدنظر بوده و اعتمادسازی با دستگاه‌های اجرایی آغاز خواهد شد. کسانی که نان دولت را می‌خورند باید هنجارها را رعایت کنند. بسیاری از مشکلات ما ناهنجاری‌هایی است که در سطح شهر بوده و بخشی از این افراد کارمندان دولت هستند.

این مسئول با بیان اینکه ما به دنبال متوقف شدن رشد فزاینده ناهنجاری‌ها هستیم، افزود: در گام بعدی ارائه برنامه‌ها بوده و این کار با دقت در حال انجام است. همه مسئولان باید به این مورد توجه جدی داشته باشند.

وی عنوان کرد: کار این ستاد، فرهنگی است و ما به دنبال ایجاد مزاحمت و گیر دادن نیستیم. این ستاد، ستاد معروف بوده و بحث مودت دوستی است نه‌مچ‌گیری.

این مسئول با اشاره به اینکه ورود آگاهانه در این حوزه حائز اهمیت است، گفت: ما بی‌حجاب نداریم، بدحجاب داریم و باید فرهنگ را در این رابطه توسعه دهیم. باید بپذیریم حجاب مانع نیست و برای امنیت خودمان است.



حجاب مخصوص زنان نیست، آقایان را هم شامل می‌شود

ناصر با بیان اینکه کار ما فرهنگی است و همه ما به‌ویژه مسئولان باید اول از خود و خانواده شروع کنیم، ادامه داد: اولین گام در این زمینه احیای امید در جامعه است، به همین خاطر با کار فرهنگی می‌توانیم این کار را پیش ببریم. برای ما بحث پیشگیری نیز مهم است. در این راستا نباید اهمیت فضای مجازی را نادیده گرفت، اهمیت فضای مجازی به اهمیت خود انقلاب است و باید به این‌ نکته توجه کرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان، به پیشنهاد ستاد در رابطه با شکل‌گیری تشکل مردمی اشاره کرد و یادآور شد: در گام نخست، کار در ادارات آغاز شده و در مرحله بعد صنوف نیز به این چرخه وارد می‌شود، البته امور منطبق با فرهنگ و ظرفیت مناطق خواهد بود.

وی با بیان اینکه بحث محلات بر محور مساجد در احیای امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و یادآور شد: خانواده اولین واحد اجتماعی است که در درون باید درست شود و بعد از آن باید به‌ دنبال اصلاح جامعه باشیم. حریم و آبروی مومن برای ما بسیار مهم است.

این مسئول با تاکید بر اینکه کار قرارگاه عفاف و حجاب را نباید سیاسی کرد، خاطرنشان کرد: باید ‌مواظب مرزهای فرهنگی بوده و از ظرفیت همه افراد استفاده کنیم.


درخواست دادستانی مشهد برای ممانعت از ورود زنان بدحجاب به مترو

دادستان مشهد برای جلوگیری از ورود زنان بدحجاب به متروی برای فرمانداری این شهر نامه نوشت.

به گزارش خبرآنلاین، در نامه‌ای که از دادستانی مشهد در فضای مجازی منتشر شده از فرمانداری این شهر درخواست شده از ورود زنان بدحجاب به مترو جلوگیری شود.

در بخشی از این نامه آمده که مراتب جلوگیری از ورود بانوان فاقد حجاب شرعی به شهردار ابلاغ شده و فرمانده نیروی انتظامی جهت برخورد با مجرمین اعلام آمادگی کرده است. کوتاهی مامورین که منجر به پذیرش وضعیت مجرمانه و ترویج ابتذال باشد، ترک فعلی است که بر طبق ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد قضایی است.

درخواست دادستانی مشهد برای ممانعت از ورود زنان بدحجاب به مترو

انتقاد فاضل میبدی

گشت ارشاد به گشت ارهاب تغییر یافته. به نام دین مردم رانترسانید.

محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در توئیتی نوشت:

از قول معاون دادستان مشهد آمده: «خدمات رسانی به زن های بدحجاب در بانک ها و ادارات ممنوع است.» این بدعت نیست؟

مگر می توان شهروندی رابه خاطر حجاب ازحقوقش محروم کرد؟ این حجاب چه ارزش اخلاقی دارد؟

گشت ارشاد به گشت ارهاب تغییر یافته. به نام دین مردم رانترسانید.

5cPjrXBhxiPX.jpg

یک فعال سیاسی به درخواست عدم ارائه خدمات بانکی به زنان بدحجاب در مشهد واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین، پیش از این معاون دادستان مشهد با ارسال نامه‌ای به فرمانداری مشهد از فرماندار خواست که ارائه خدمات به افراد بدحجاب را در «اداره‌ها و بانک‌ها» ممنوع کنند.

درپی این نامه دکتر محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران در واکنش به نامه معاون دادستان مشهد در توئیتر نوشت : عدم ارائه خدمات به افراد بد حجاب در اداره ها و بانک ها جرم و مصداق ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی است .
درصورت تحقق جرم – دستور دهنده و تقاضا کننده معاون در جرم و قابل پیگرد قانونی است.

واکنش تند عباس عبدی به درخواست عدم ارائه خدمات بانکی به زنان بدحجاب در مشهد

اما واکنش‌ها به اقدام دادستان مشهد اینجا تمام نشد، عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اجتماعی در واکنش به توئیت دکتر برهانی در توئیتر خود نوشت: «این‌که دادستان متوجه غیرقانونی بودن چنین دستوری نباشد، یا باشد و دستور دهد، فاجعه‌بار است. قوه قضائیه و دادسرای انتظامی قضات باید علیه او اقدام قضایی و اداری کنند.

واکنش تند عباس عبدی به درخواست عدم ارائه خدمات بانکی به زنان بدحجاب در مشهد

تابناک نوشت: گاهی تعجب برانگیز است که مثلا چرا نسبت به اعمال مقررات و ضوابط در یک تالار عروسی که به سادگی با نظارت کار آمد قابل اجراست اهتمامی نمی‌شود و در عین مشاهده انواع ناهنجاری از همین نوع عفاف وحجاب و…. خدمات هم به آن‌ها داده می‌شود، ولی در برخورد با یک رهگذر در کف خیابان گاه آنقدر تند برخورد می‌شود که حتی خانم محجبه عابرناظر این رفتار به دفاع از او بر می‌خیزد.

اگر اخبار رسانه های رسمی و غیر رسمی را مرور کنید، آنچه مشهود است، کنش و واکنش هایی است که درباره اجرای طرح های جدیدی که در حوزه عفاف و حجاب اجرا می شود از سوی طیف های مختلف جامعه ابراز می شود.

بخشی از جامعه با استقبال از اجرای چنین طرح‌هایی معتقدند که آنقدر شاهد بی حیایی و بی عفتی در سطح جامعه به طور آشکارا هستیم که دیگر راهکارهای زیربنایی پاسخگو نبوده و باید با استفاده از قوه قاهره، جدی با معضل بدحجابی برخورد کرد و اینکه در حال حاضر هم چنین اوضاعی بر جامعه حاکم شده معلول بی مبالاتی و بی مسئولیتی برخی از مدیران پیشین این حوزه در کشور است.

اما در برابر این طیف، افرادی هستند که معتقدند اجرای طرح‌های عفاف و حجاب با راهکارهای قهری به سرمنزل مقصود نمی‌رسد و حتی ممکن است با ایجاد هزینه‌های بسیار بر کشور باعث چند پاره شدن و تکه تکه شدن جامعه شود. این طیف بر این اعتقاد استوار هستند که برخورد قهری در حوزه عفاف و حجاب تاکنون ناموفق بوده و باید طرفداران اجرای چنین طرح‌هایی به فکر راهکارهای دیگری باشند.

انتقاد سایت اصولگرا از کشاندن طرح های «نمایشی و تنش زا» عفاف و حجاب به کف خیابان

در اینکه حجاب حکمی الهی بوده و مثلا به خاطر شرایط خاص کشور نباید مورد بی توجهی قرار گیرد و یا نباید تعطیل شود، شکی نیست، زیرا هر موضوعی باید در جایگاه خود مورد توجه قرار گیرد و همان گونه که سفره خانوار مردم باید مورد توجه قرار گیرد، باید هنجارهای اجتماعی، اعتقادات فرهنگی و دینی و عرف عموم جامعه هم مورد توجه قرار گیرد و شاید بهتر باشد که مصرین بر برخورد قهرآمیز با بد حجابی به جای ارشاد در خیابان و میادین از درون ادارات دولتی و مراکز عمومی و ابواب جمعی حقوق بگیر کار را شروع کرده و نهادهای نظارتی هم بر پوشش هنجار و هم رفتار هنجار و هم اعمال هنجار کارکنان دولت اعم از زن و مرد نظارت کنند و ببینند کارکنان این دستگاه‌ها به افراد با پوشش هنجار بهتر خدمات می‌دهند یا بالعکس؟

البته در گام‌های بعدی نظارت بر محیط کاملا نا هنجار کثیری ازشرکت‌های خصوصی و الزامات پوششی نامناسب آن‌ها به کارکنان و به ویژه کارکنان زن است که بسیاری از آن‌ها به خاطر از دست ندادن شغل خود ناچار به پذیرفتن شرایط هستند و کمتر دیده شده کار موثری از جانب متولیان و مدعیان مبارزه با بد حجابی صورت بگیرد، در صورتی که ضمانت‌های اجرایی ابزار قانونی و بدون تنش اجتماعی کافی برای برخورد و اعمال قانون وجود دارد.

گاهی تعجب برانگیز است که مثلا چرا نسبت به اعمال مقررات و ضوابط در یک تالار عروسی که به سادگی با نظارت کار آمد قابل اجراست اهتمامی نمی‌شود و در عین مشاهده انواع ناهنجاری از همین نوع عفاف وحجاب و…. خدمات هم به آن‌ها داده می‌شود، ولی در برخورد با یک رهگذر در کف خیابان گاه آنقدر تند برخورد می‌شود که حتی خانم محجبه عابرناظر این رفتار به دفاع از او بر می‌خیزد.

چه سیاستی حاکم است که اصرار بر مبارزه قانونمند با فساد و ناهنجاری‌های زیرپوستی در شهر نیست، ولی به دنبال اقدامات نمایشی و تنش زا هست؟ یعنی قابل قبول است که بگوییم مسئولین مربوطه از فساد و ناهنجاری‌های زیرپوستی که در حال تولید انواع ناهنجاری و هنجار شکن هست خبر ندارند و فقط عابرین بد حجاب در خیابان را می‌بینند؟ و مهم اینکه خروجی طرح‌های مختلفی که تاکنون در حوزه عفاف و حجاب اجرا شده چه بوده است؟

لذا با این اوصاف به نظر می‌رسد که درباره این حوزه باید یک واکاوی اساسی و منصفانه صورت گیرد و سوالات متعددی پاسخ داده شود.

مثلا پاسخ داده شود که آیا تا به حال با ماموران گشت ارشاد که در خط مقدم اجرای طرح عفاف و حجاب قرار دارند گفت‌وگوی دقیق و علمی انجام شده است که از آن‌ها سوال شود چه ارزیابی از برخوردهای قهری با بدحجابان دارند؟ چند درصد از بازداشتی‌های این موضوع با برخوردهای قهری سربه راه شده یا به اصطلاح محجبه و عفیفه گردیده اند؟

یا اینکه از مسئولان ستاد امربه معروف و نهی از منکر که این روزها آن‌ها هم در خط مقدم اجرای طرح‌های عفاف و حجاب قرار دارند و گویا امر به معروف و نهی از منکر را در امر به حجاب و نهی از بدحجابی متبلور می‌دانند پرسیده شده است که چه برآوردی از اجرای طرح‌های خود دارند و این طرح‌ها تا چه حد توانسته در کاهش مظاهر بدحجابی در کشور راهگشا باشد؟

یا دادستان و استانداری که بر خلاف مر قانون، ارائه برخی از خدمات اجتماعی را به ارباب رجوع بدحجاب ممنوع می‌نمایند آیا به این موضوع فکر کرده اندکه این ممنوعیت چه مبنای شرعی یا قانونی دارد و در کجای شرع یا قانون گفته شده است که باید چنین افرادی مثلا از حقوق مکتسبه خود منع گردند؟

و اما از همه مهمتر و اساسی‌تر این که اصلا بدحجاب چه کسی است؟ چه معیارهایی برای بدحجابی وجود دارد و چه معیارهایی تعریف شده است؟ آیا آن افرادی هم که مثلا به هنگام برخی از مراسم‌ ملی و میهنی به مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن یا برگزاری انتخابات‌ها تصاویر آنان بر صفحه تلویزیون و رسانه‌ها نقش می‌بندد و عرف جامعه آن‌ها را حداقل بدحجاب می‌داند هم مشمول تعریف بدحجابی می‌شوند یا خیر؟

خلاصه اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های مسئولانه هر اقدامی که در حوزه حکمرانی عمومی رخ می‌دهد این است که باید فکر کنیم این عمل ما چه نتایجی خواهد داشت؟ اگر به دنبال پر کردن رزومه خود به عنوان یک مسئول پرکاریم که قطعا چنین اقداماتی کاملا مفید فایده بوده، اما اگر خود را یک فرد رفع تکلیفی ندانسته و معتقدیم که باید این اقدامات نتایج ملموس و اثرگذار و بادوامی داشته باشد آن زمان است که شاید به این مهم توجه کنیم حوزه عفاف و حجاب کاملا چند وجهی بوده و خیلی از عوامل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ومدیریتی در انتخاب نحوه پوشش نیمی از مردم این کشور دخیل است.

و در پایان باید یادآور شد شرط عقل و منطق و شرع و انصاف است که نباید علت‌ها و عاملین را رها کرد و معلولین و قربانیان این موضوع را نشانه برویم و سعی کنیم در این شرایط حساس کشور بیشتر مراقب تصمیمات خود باشیم.


روزنامه جهان صنعت نوشت: آرزو فرشید- درحالی که مشکلات ریز و درشت،گریبانگیر ملت است، مسوولان به جای اینکه فکری به حال این همه مشکل اقتصادی و معیشتی مردم – از سقف بالای سر گرفته تا نان شب- کنند، یا به جای اینکه سیاست داخلی و خارجی را سامان دهند و به فکر افزایش درآمدهای کشور و هزار امر ضروری دیگر باشند؛ کمر همت برای برخورد‌های جدی و تند با بدحجابی بسته‌اند. حرف از افزایش گشت‌های ارشاد که سال‌هاست با شروع فصل گرما فعال‌تر می‌شوند هم نیست. این‌بار شاهدیم که در برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی و فارس، خیز محروم کردن زنان از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی را هم برداشته‌اند. یکی به زنان کارمند اولتیماتوم می‌دهد که اگر نمی‌توانید حجابتان را رعایت کنید مرخصی بدون حقوق بگیرید و دیگری از عدم ارائه خدمات اداری در ادارات، بانک‌ها، مترو و… به زنان بدحجاب می‌گوید! مثلا دائمی، عضو شورای شهر مشهد همین دیروز گفت که «بر اساس نامه دادسرای انقلاب مشهد، ماموران مترو می‌توانند به «زنان بدحجاب» تذکر لسانی دهند … در این نامه ما را ملزم کرده‌اند در تمامی ورودی‌ها اطلاعیه نصب کنیم که از پذیرش و ارائه خدمات به افراد فاقد حجاب شرعی معذوریم… هدف این است که در آینده خدمات عمومی را برای افرادی که به این شکل در جامعه حاضر می‌شوند، سلب کنیم.»
این رویکرد اما با واکنش‌ها و انتقادات بسیاری همراه بوده است که نشان می‌دهد، آنچه عده‌ای قلیل سعی در ترویج آن دارند، با فرهنگ و عرف ایرانی- اسلامی همخوانی ندارد.
محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه علمیه قم از جمله منتقدان این رویه است و آن را منطبق با اسلام هم نمی‌داند. او به «جهان‌صنعت» گفت: «کسانی که چنین تصمیماتی را برای جامعه می‌گیرند به نظر من یا درست اسلام را نشناخته‌اند و یا از طرف دیگرانی مامور هستند. یعنی اسلام آنها به اسلام طالبانی نزدیک‌تر است و می‌خواهند آن را در کشور پیاده کنند. من درباره خواستگاه و پایگاه این گروه تردید دارم و معتقدم کسی که اسلام و جامعه را درست بشناسد، اینطور برخورد نمی‌کند.»
وی با تاکید بر اینکه «حجاب یک مساله ارزشی است» گفت: «اگر کسی حجاب را رعایت نمی‌کند نمی‌توان با ترس و ارعاب او را وادار کرد و وی را از حقوق شهروندی محروم کنیم. ما حق نداریم هیچ‌کسی را از حقوق شهروندی محروم کنیم مگر به حکم قانون. مثلا زندانی کردن یک مجرم و محروم کردن او از حقوق شهروندی پذیرفته است اما اینکه زنان را از ارائه خدمات اداری و حقوق شهروندی به خاطر حجاب محروم کنیم یک بدعت خطرناک است.»
زن ایرانی، شهروند ایرانی
فاضل میبدی ادامه داد: «زن ایرانی شهروند ایرانی است و باید از همه حقوق خود برخوردار شود. این رویه خیلی خطرناک است زیرا همین الان هم به خاطر تنگ‌نظری‌هایی که در جامعه رواج پیدا می‌کند، شاهدیم که آمار مهاجرت- از پزشک متخصص گرفته تا دانشجویان و… سال به سال بیشتر می‌شود، حالا می‌خواهند کاری کنند که زنان هم از کشور بروند. این اسلام نه اسلام قرآن است و نه اسلام پیغمبر خدا و آنهایی که فقه را خوانده‌اند.»این فعال سیاسی- مذهبی با اشاره به اینکه «امر به معروف و نهی از منکر شرایط دارد» گفت: «مثلا گشت ارشاد گذاشته‌اند اما عملا گشت ارعاب درست کرده‌اند. ارشاد یعنی با فرد سخن بگویید و با محبت و مودت نکته‌ای را مطرح کنید که یا قبول می‌کند یا نه. یکی از سفارش‌های اولیه اسلام این بوده که در جامعه وحدت حاصل شود. شیرازه امت اسلامی محبت است اما با این رویه محبت‌ها به بغض و عداوت و وحدت هم به تفرقه تبدیل می‌شود. کسانی که چنین رویه‌ای را دنبال می‌کنند به نظر من برخلاف شرع و قانون عمل می‌کنند و باید معلوم شود که با چه هدفی این کار را می‌کنند.»
منکر اصلی
وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود بی‌نتیجه بودن رویکردهای توام با فشار و خشونت در سال‌های گذشته همچنان برخی به ادامه این مسیر اصرار دارند؟ گفت: «اینها می‌گویند که ما مامور به تکلیف هستیم. البته این تکلیف نیست چون مجازات و تنبیه باید در جامعه نتیجه بدهد. اگر دست ۱۰ دزد قطع شد و آمار دزدی کم نشد، باید روش دیگری را انتخاب کرد. اگر مساله حجاب با این رویکردها حل نشده باید در روش خود تجدیدنظر کنند اما اینها بیش از آنکه دنبال ارزش‌ها باشند، می‌خواهند روش‌ها را اجرا کنند.»
فاضل میبدی خاطرنشان کرد: «بدترین منکر موجود در جامعه ما فقر و گرانی و تورم است اما از کنار آن راحت می‌گذرند! اگر از روز اول به منکرات اصلی که همان نابسامانی‌های سیاسی و اقتصاد است، توجه می‌شد الان جامعه ما گرفتار این همه مشکل نبود. الان فرض کنیم که مساله حجاب در ادارات و بانک‌ها و… حل شد و همه زنان حتی چادری شدند؛ با آسیب‌های پشت پرده چه کنیم؟ آمار طلاق، قتل‌های خانوادگی، سرقت و… را چه کنیم؟! اینها که دیگر در خیابان و آشکار صورت نمی‌گیرد. بارها این مثال را زده‌ام؛ اگر الان یک خانم با حجاب کامل با سه تا بچه کوچک گدایی کند، منکر تلقی نمی‌شود اما اگر یک خانم بدحجاب باشد منکر تلقی می‌کنند! درحالی که اسلام آن فقر و ناداری و گدایی را منکر اصلی می‌داند. آقایان ورود زن به ورزشگاه، سوار دوچرخه شدن زن و… را منکر می‌دانند در حالی که منکر اصلی چیز دیگری است که اتفاقا هزاران منکر می‌آفریند و ما از آن غافل هستیم.»
شائبه نفوذ
جلال میرزایی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما بیش از آنکه نگران آثار این اقدامات در جامعه باشد، نگران بازتاب خارجی آن است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار داشت: «اقدامات طالبان و گروه‌های افراطی فعال شده در منطقه، یک موج منفی در افکار عمومی اروپا و به طور کلی دنیا ایجاد کرده است. حتی برای شهروندان کشور ما نیز این‌گونه رفتارها جای سوال دارد و در واقع ما از نزدیک شاهدیم که رفتار حکومت طالبان در افغانستان و در حوزه زنان، حجاب، دانش‌آموزان دختر و… چه واکنش‌ها و پیامدهایی داشته است لذا نباید خودمان نیز ناخواسته و به خاطر اینکه یک نهادی می‌خواهد گزارش عملکرد بدهد، موجب شویم که نظام جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی دنیا زیر سوال برود. بنابراین باید در این باره دقت بیشتر کنیم.»
وی افزود: «به نظر من اقداماتی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر در طول سه، چهار ماه اخیر انجام داده و آن را رسانه‌ای کرده است با ابهامی همراه است. مواضع این نهاد به مرور تندتر می‌شود و برای من این نگرانی را ایجاد کرده که نکند در این بخش نفوذی صورت گرفته باشد و برخی بخواهند از طریق ظرفیت‌های این نهاد وجهه جمهوری اسلامی را خدشه‌دار کرده و نظام ما را بدنام کنند.»
نماینده پیشین مجلس گفت: «ما الان مشکلات بسیاری در کشور داریم و دولت درگیر مسائل و مشکلات معیشتی است. به نظر من اینکه در این شرایط، مسائل و موضوعات دیگری را مورد توجه و تمرکز قرار داده و با اعصاب و روان شهروندان بازی کنیم، تبعات منفی در داخل کشور و عرصه بین‌المللی خواهد داشت.»
فراقانون
این ایده برای ترویج حجاب و مقابله با بی‌حجابی گذشته از اینکه یادآور حرف‌ها و هشدارهای حسن روحانی دراین‌باره بود که «اگر اینها بیایند دیوار می‌کشند»، ایراد قانونی هم دارد. محسن برهانی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران نوشته: عدم ارائه خدمات به افراد بدحجاب در اداره‌ها و بانک‌ها، جرم و مصداق ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) است. در صورت تحقق جرم، دستور‌دهنده و تقاضاکننده، معاون در جرم و قابل پیگرد قضایی هستند.
نعمت احمدی حقوقدان هم این دستورات اخیر را دارای اشکالات قانونی می‌داند. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» نام این دستورات را «اوامر تابستانه» گذاشت و گفت: «در هر تابستان یک سری افراد به بهانه دفاع از ارزش‌های اسلامی تصمیماتی می‌گیرند که کاربرد تابستانی دارد. حرف‌هایی می‌زنند بدون اینکه توجه کنند هر تصمیمی باید یک بار حقوقی داشته باشد. از نظر حقوقی تکلیف خواسته و دستور باید معلوم باشد.»
وی با تاکید بر اینکه «ستاد امر به معروف و نهی از منکر جایگاه قانونگذاری ندارد» گفت: «اصل ۸ قانون اساسی مساله امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار داده است. این یک مساله شخصی است و نمی‌تواند در حوزه حاکمیتی دخالت کند چون در این صورت با پرونده‌های قضایی مواجه می‌شویم. مثلا سعید حنایی در مشهد به نظر خود می‌خواست امر به معروف کند و شانزده زن را کشت.»
احمدی در ادامه گفت: «جامعه قانونمند باید به قوانین موجود یا قوانین مورد نیاز توجه کند. قانون را هم مجلس باید بنویسد. من در خبرها خواندم که ستاد امر به معروف گفته روسای بانک‌ها به بدحجاب‌ها خدمات ارائه ندهند. سوال اینجاست که رییس بانک در چه جایگاهی قرار دارد؟ با چه تشخیصی می‌خواهد بگوید که بدحجاب کیست؟ آیا در شرح وظایف او آمده که رییس بانک در این جایگاه قرار بگیرد؟ اگر فرد تذکر او را نپذیرفت، چه کند؟ گزارش عملکرد خود را به چه کسی بدهد؟»
این کارشناس مسائل حقوقی ادامه داد: «این ستاد یک تکلیف یا امیریه تابستانه صادر کرده اما جایگاه قانونی صدور آن را ندارد، در واقع تکلیفی را برعهده داروخانه، بیمارستان، بانک و… بار می‌کند که آنها موظف به عمل به این دستور نیستند. به فرض اینکه عمل کنند نیز معلوم نیست که اگر وضعیت حنایی پیش آمد، چه کسی پاسخگو است.»
وی خاطرنشان کرد: «نکته دیگر اینکه ما تعریف دقیقی از حجاب و پوشش اسلامی نداریم. الان شما بگویید که محجبه کیست و چه لباسی حجاب نامیده می‌شود و چه فردی بی‌حجاب است؟ به رساله علما هم که نگاه کنیم، از گذشتگان تا حال حاضر؛ تعریف مشخصی نیست.
باید تعریف شود که پوشش اسلامی و حجاب چیست. وقتی در اصل مطلب درباره حجاب و بدحجابی و… تعریف واحدی نداریم، چطور می‌توان گفت که فردی بدحجاب است و دیگری حجاب کامل دارد.»
آبروی دین
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این‌باره نوشته: «در روزهایی که گزارش‌های بانک مرکزی از اعطای وام‌هایی با مدت زمان باز پرداخت ده‌ها ماهه، با مدت خواب زیاد، سودهایی بسیار پایین و بدون بازپرداخت، بدون وثیقه مناسب و با مبالغ صدها و هزاران میلیارد تومانی را شاهدیم، صدا از دیوار درآمد از این ستاد در نیامده است ولی در همان زمان تعدادی نوجوان در یک زمین ورزش جمع شده و حضورشان به گونه‌ای است که مخالف هنجارهای مورد نظر این ستاد است، به همین دلیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر چنان بیانیه‌ای صادر کرده است که گویی چند صد میلیارد تومان اختلاس شده است! جالب اینکه چهار دهه پس از تسلط کامل بر آموزش‌وپرورش و منبر و مسجد، صداوسیما و انتشارات و کتاب و فیلم و… طلبکارانه خواهان روشنگری نهادهای مرتبط با عفاف و حجاب شده‌اند!»
محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز در یادداشتی به نقد این رویکرد پرداخته و پرسیده است: «اگر «حجاب» همچنان یک چالش مهم باقی بماند و انرژی فراوانی صرف آن شود، برای جامعه چقدر نفع دارد؟ و آیا جامعه عفیف‌تر و باحجاب‌تر می‌شود؟ این سوال آنگاه مهم‌تر می‌شود که حجاب گاهی از یک موضوع اجتماعی ـ فرهنگی به سوژه‌ای سیاسی و حتی امنیتی تبدیل می‌شود و آنگاه حکم گره‌ای را پیدا می‌کند که با دست باز نمی‌شود.»


آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب طی توییتی نوشت: معاون دادستان مشهد در نامه ای خواستار ممانعت از ورود زنان ⁧‫#بدحجاب‬⁩ به مترو شده و گفته مأمورین متخلف طبق ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی مجازات می شوند!
‏چرا تا این حد بر شبیه سازی رفتارهای خود با ⁧‫#امارتاسلامیطالبان‬⁩ پافشاری می کنید؟
‏نقطه پایان این مناقشه برداشتن ⁧‫#اجبار‬⁩ است و بس.


عرشه آنلاین نوشت: بانک ملت ایران بخشنامه جدید درباره وضعیت پوشش کارکنان خود را ارائه کرد.

بر اساس این بخشنامه جوارب نازک، کفش پاشنه بلند، آرایش برای زنان و  منشی زن برای مدیران در بانک ملت ممنوع شده است

بخشنامه ملت

این موارد سبب شده است تا در شبکه های اجتماعی سخنان رئیسی مبنی بر گشت ارشاد مدیران بازنشر شده و وایرال شود

به مرام خودتان شک کنید!

مصطفی معین: نوجوانان کشور را دریابیم

ویدیوی قدیمی از مهدی بازرگان در نقد حجاب اجباری

ستاد امر به معروف: با رئیس بانکی که به کارمندان امر به معروف نکند برخورد ‌‌می‌شود | موافق طرح صیانت هستیم

ستاد امر به معروف: عکس پروفایل بی حجاب ممنوع!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آخه این قضیه چه ربطی داشت به آمریکا.والا جوونها در مورد مد و پوشاک از ترکیه الگوبرداری دارن.و آره با حجاب متعارف موافقم. یعنی زننده نباشه .البته زنها زیبایی صورت انجام میدن با آرایش غلیظ که از بد حجابی بدتره.یعنی چادر سر کنند ولی صورت عمل کرده با آرایش غلیظ بازم بی حجابی محض میباشد

  2. عجبا!!طرح بدی نیست.خب!این شیرازیه که گفته زن جدا ،مرد جدا،خیابونو میخواد چکار کنه؟…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا