خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیران سازمان سنجش استعفا بدهند

روزنامه شرق نوشت:

خبر انتشار سؤال‌های کنکور کارشناسی همه داوطلب‌ها را شوکه کرده بود، جوان‌هایی که یک سال شبانه‌روز برای این آزمون تلاش کرده بودند ولی بعد از خارج‌شدن از حوزه امتحان با ادعاهایی مبنی بر وجود سؤال‌های کنکور در کانال‌های تلگرامی روبه‌رو شدند. طبق اطلاعات برخی از این کانال‌های تلگرامی و پیچ‌های اینستاگرامی، شب قبل از آزمون، حدود پنج صبح سؤالات گروه تجربی به دست برخی داوطلبان که با هزینه‌های بسیار بالا اقدام به خرید آن سؤالات کرده بودند رسیده و در ساعت ۱۰ صبح دیگر در تمام کانال‌های مربوط به کنکور قابل دسترسی بوده است، البته قبل از پایان آزمون سازمان سنجش سؤالات عمومی و اختصاصی کنکور تجربی را در سایت خود بارگذاری کرده است که همین احتمال تقلب را به هر شکلی بین افراد بالا می‌برد، موضوعی که پیش از این در سال‌های قبل هرگز اتفاق نیفتاده بود. علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور تأکید می‌کند برخی مدعی هستند که سؤالات قبل از برگزاری آزمون هم مشاهده شده و باید این ادعا مورد بررسی قرار گیرد و اگر این ادعا از سوی مراجع مربوطه تأیید شود، قطعا مدیران سازمان سنجش همگی باید استعفا بدهند و مجلس از بعد نظارتی و قوه قضائیه از بعد قضائی به این تخلف رسیدگی کنند. سازمان سنجش در رابطه با آزمون هنر، ریاضی و انسانی حتی بعد از آزمون هم سؤالات را منتشر نکرد اما در رشته تجربی قبل از اینکه آزمون به اتمام برسد و درحالی‌که داوطلبان در سر جلسه کنکور بودند، دفترچه را در سایت سنجش بارگذاری کرد.

حتی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان هم بیانیه‌ای منتشر کرد که بنا بر اخباری که به دست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان رسیده، قیمت سؤالات کنکور امسال و پاسخ آنها، از «۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان» بوده و «مشتریان ۳۰ درصد مبلغ را پیش از آزمون و مابقی را پس از اعلام نتایج پرداخت می‌کنند». این شورا همچنین بخشی از پاسخ‌نامه لورفته را نیز به پیوست منتشر کرده و نوشته است که نظام آموزشی ایران با آینده دانش‌آموزان «کاسبی» می‌کند. با ‌وجود این مقامات سازمان سنجش اعلام کرده‌اند سؤالاتی که ادعا می‌شود لو رفته‌اند، جعلی هستند و فرمانده انتظامی شرق تهران هم گفته که یک باند چهار‌نفره را در پاکدشت دستگیر کرده‌اند که سؤالات جعلی را به قیمت ۴۰ میلیون تومان می‌فروخته‌اند. بنا به گفته او، سردسته این «تیم پول‌شویی کلاهبرداری»، فردی ۱۷ساله بوده است.با وجود این سازمان سنجش هنوز پاسخی در رابطه با انتشارات سؤالات قبل از پایان آزمون نداده و حتی پیگیری‌های خبرنگار «شرق» برای پاسخ‌گویی مسئولان این سازمان به نتیجه نرسید.

سؤالات  کنکور  در  زمان آزمون منتشر  شده

علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور، درباره ماجرای لورفتن سؤالات کنکور سراسری، به «شرق» می‌گوید: باید بگویم که همان روز کنکور تا نیمه‌های شب بیدار بودیم و در رابطه با این اتفاق در حال بررسی و رصد موضوع بودیم، در‌هر‌حال آزمون سراسری با یک‌و‌نیم میلیون داوطلب مهم‌ترین آزمون کشور محسوب می‌شود؛ بنابراین امنیت آزمون باید به هر شکلی برقرار شود تا برای شرکت‌کنندگان آزمون مشکلی پیش نیاید. وقتی داوطلب رشته تجربی راهی آزمون سراسری می‌شود، او در‌ حال مبارزه علمی است تا به رتبه‌های برتر دست پیدا کند و در نتیجه هیچ‌گونه خطایی از عوامل و داوطلب که موجب تضییع حق سایر داوطلبان شود، پذیرفتنی نیست. در پاسخ به این سؤال که سؤالات قبل از برگزاری کنکور منتشر شده، این موضوع برای ما فعلا مسجل نیست و اثبات نشده است اما برخی مدعی هستند که سؤالات قبل از برگزاری آزمون هم مشاهده شده و باید این ادعا مورد بررسی قرار گیرد و اگر این ادعا از سوی مراجع مربوطه تأیید شود، قطعا مدیران سازمان سنجش همگی باید استعفا بدهند و مجلس از بعد نظارتی و قوه قضائیه از بعد قضائی به این تخلف رسیدگی کنند.

امرایی اضافه می‌کند: سؤالات کنکور تجربی حدود ساعت ۱۰ صبح در کانال‌های تلگرامی کنکور منتشر شده و این در حالی است که داوطلبان همچنان سر جلسه کنکور حضور داشته‌اند. داوطلبان سخت‌کوش یک تا سه سال برای این آزمون زحمت کشیده‌اند و وقتی از حوزه بیرون می‌آیند و متوجه ماجرای لو‌رفتن و انتشار سؤالات می‌شوند، چه حسی دارند؟ چرا نمی‌توانیم یک آزمون چهارساعته را با صحت و سلامت برگزار کنیم؟ سازمان سنجش در رابطه با آزمون هنر، ریاضی و انسانی حتی بعد از آزمون هم سؤالات را منتشر نکرد اما در رشته تجربی قبل از اینکه آزمون به اتمام برسد و در‌حالی‌که داوطلبان سر جلسه کنکور بودند، دفترچه را در سایت سنجش بارگذاری کرده است. وقتی تأکید داریم داوطلب سؤالات را به شکل فیزیکی از حوزه بیرون نبرد، برای همین است که امکان حل سؤالات در خارج از حوزه و انتقال به داخل حوزه منتفی شود؛ حالا چطور خود سازمان سنجش قبل از پایان آزمون سؤالات را بارگذاری کرده است؟ اصلا کدام سال در کنکور در حین آزمون سؤالات کنکور در سایت بارگذاری شده است.

چنین  اتفاقی خلاف  قانون  و  عدالت  است

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با اشاره به زحمات و تلاش داوطلب‌ها ادامه می‌دهد: داوطلب‌ها شبانه‌روزی زحمت کشیده‌اند، از هزینه برای خرید کتاب تا امتحانات نهایی و کلاس‌های مدرسه و علاوه بر آن استرس داوطلبان که حتی گاهی کارشان به بیمارستان هم رسیده و تمام اینها فشار مضاعفی بر آنها وارد می‌کند؛ بنابراین چنین اتفاقاتی خلاف قانون و عدالت است. گفته می‌شود که در حوزه آزمون اینترنت قطع می‌شود اما آیا قطعی اینترنت در زمان آزمون تأثیری بر انتشار سؤالات داشت یا نه؟ آن چیزی که مشخص است ۱۰ صبح سؤالات در کانال‌ها منتشر شده و برخی می‌گویند مبالغ سنگینی هم برای این سؤالات پرداخت شده، باید نهادهای امنیتی به این موضوع ورود کنند، اگر ادعاها صحت نداشته باشد که هیچ، اما اگر صحت دارد حتما باید برخورد صورت بگیرد و مدیران ارشد سازمان سنجش عزل شوند و بابت این اتفاقات از مردم عذرخواهی کنند.

امرایی درباره تخلفات پیش‌آمده در سال‌های قبل می‌گوید: همان‌طور‌که می‌دانید هنوز آزمون‌ها به شکل سنتی برگزار می‌شود و سؤالات هم به شکل فیزیکی جابه‌جا می‌شود، در کنارش هم در زمان کرونا افراد از ماسک استفاده می‌کردند که همه بر این موضوع مؤثر است‌، در‌هر‌حال باید گزینشی برای ورود به دانشگاه وجود داشته باشد‌ اما سؤال این است با توجه به اینکه امنیت کنکور در چهار ساعت است، نسبت به امتحانات آموزش‌‌وپرورش بسیار بیشتر است، اگر ۶۰ درصد اثر معدل را در ورود به دانشگاه داشته باشیم، چه اتفاقی برای امتحانات آموزش‌و‌پرورش رقم می‌خورد و در واقع با یک سونامی تقلب روبه‌رو می‌شویم. باید این ادعا که سؤالات صبح خیلی زود همه‌جا درج کرده مورد بررسی قرار گیرد اما همین که ساعت ۱۰ صبح در دسترس همه قرار گرفته و سازمان سنجش در یک حرکت عجیب آن را قبل از پایان آزمون منتشر کرده باید منجر به استعفای دسته‌جمعی مدیران این سازمان شود و همچنین از مردم هم عذرخواهی کنند. من از دیشب تا صبح با بسیاری از داوطلبان صحبت می‌کردم و بسیار ناراحت بودند از اینکه یک سال تلاش کردند و بعد دیدند سؤالات در کانال‌ها منتشر شده و تا الان هم سازمان سنجش در مورد اینکه چرا سؤالات در حین آزمون بارگذاری شده، صحبتی نکرده است. پس خلاصه آنکه یکی از بحث‌های اصلی این است که چرا حتی بعد از آزمون ریاضی، هنر و انسانی سؤالات بارگذاری نشد ولی برای کنکور تجربی قبل پایان آزمون بارگذاری شد، در این زمینه نیاز به مداخله ارگان‌های مربوطه وجود دارد، در کنارش سازمان سنجش هم خیلی شفاف با مردم صحبت کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. قطع اینترنت در حوزه ها هم صحت نداشت. قبلا رییس سازمان سنجش خبر داده بود که در حین آزمون اینترنت قطع خواهد شد که این اتفاق نیافتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا