خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلاش های احمدی نژاد برای آزاد کردن دوستان

مطهره شفیعی در آرمان ملی نوشت:

آرمــان ملــي – مطهــره شفيعي: «احمدي‌نژاد -مجمع تشخيص مصلحت» همراهي اين دو نام با يکديگر خبرساز است. سوالي که در سال‌هاي اخير مطرح مي‌شود درباره پايان عمر حضور محمود احمدي‌نژاد در مجمع تشخيص مصلحت است چرا که بسياري از صاحب‌نظران، اقدامات و گفتارهاي او را در شأن عضويت در مجمع تشخيص نمي‌دانند که نمونه واضح آن در زمان ثبت‌نامش در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 رقم خورد که گفت: «اگر تأييد صلاحيت نشوم، در انتخابات رأي نمي‌دهم و از کسي حمايت نخواهم کرد.» اين اظهارات به معناي تحريم انتخابات و زير سوال بردن جايگاه شوراي نگهبان بود! اما ديروز موضوع کمي فرق کرد.

هدف احمدي‌نژاد از حضور در مجمع

احمدي‌نژاد با همان کت و شلوار تيره و پيراهن سفيد در برخي جلسات مجمع حضور پيدا مي‌کند اما ظاهرا هدف ديگري دارد که روز گذشته از سوي يک عضو مجمع تشخيص فاش شد. محمد صدر در مورد گمانه‌ها درباره عدم حضور احمدي‌نژاد در دوره آينده مجمع به «قرن‌نو» گفت: «من نمي‌دانم که در دوره بعد ايشان هست يا نيست، و در دوره فعلي ايشان خيلي در جلسات مجمع فعال نيست و عمدتا هم وقتي به مجمع مي‌آيد نزد آقاي اژه‌اي رئيس قوه قضائيه مي‌رود (براي همان مشکلاتي که همکاران قديمي‌اش داشتند) و به ايشان نامه مي‌دهد وگرنه ايشان در مجمع خيلي فعال نيست.» صدر به نکته جالبي اشاره کرد که تاييد تداوم تلاش‌هاي احمدي‌نژاد براي عفو 2 يار هميشگي‌اش يعني مشايي و بقايي است. احمدي‌نژاد ديگر بخوبي درک کرده با هياهو در ميدان 72 نارمک نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود و قوه قضائيه عقب نشيني نخواهد کرد.

تلاش بي‌وقفه براي آزادي دو بال

17 خرداد سخنگوي قوه قضائيه درباره پرونده مشايي گفت: اسفنديار رحيم مشايي از تاريخ 13 آذرماه 98 به دليل فوت والده از زندان مرخصي گرفته است. اين فرد ادعاي بيماري داشت و دوبار به کميسيون پزشکي مراجعه کرده و گفته توان کيفر حبس را ندارد ولي کميسيون پزشکي تحمل توان اين فرد جهت کيفر را تأييد کرده است و او بايد به زندان برگردد. مسعود ستايشي در نشست خبري سخنگوي قوه قضائيه با بيان اين که «حميد بقايي آزاد نشده است»، گفت: محکوميت حبس بقايي فعلا به‌خاطر بيماري او موقتا متوقف شده است. او تاکيد کرد: «حميد بقايي و اسفنديار رحيم‌مشايي بايد به زندان باز گردند.» اما احمدي‌نژاد تمايلي به اين بازگشت آنها ندارد. 20شهريور 97 ايلنا نوشت: «محمود احمدي‌نژاد در نامه‌اي به مقام معظم رهبري با اشاره به شرايط جسمي حميد بقايي در زندان، درخواست کرد مقامات قضائي ضمن پذيرش اعاده دادرسي، نسبت به برقراري امکان تماس تلفني بقايي با خانواده و مرخصي وي اقدام نمايند.»

احمدي‌نژاد فراموش کرد؟

او در حالي براي درخواست آزادي مشايي و بقايي به مجمع مي‌رود که اختلافاتش با حجت‌الاسلام اژه‌اي در اذهان هست. رئيس فعلي قوه قضائيه وزير اطلاعات احمدي‌نژاد در دولت نهم بود اما برکنار شد! اژه‌اي درباره برکناري‌اش گفته بود: «من و صفارهرندي را دو هفته مانده به پايان دوره وزارتمان کنار گذاشتند که حتي اگر فرض هم کنيم که ما آدم‌هاي بدي هستيم بازهم اين برخورد درست نبود. ما خودمان هم نفهميديم چگونه و چرا ما را کنار گذاشتند.» البته تصميمات قوه قضائيه بر اساس روابط شخصي نيست و اختلافات دولت نهم نقشي در شرايط بقايي و مشايي ندارد.

احمدي‌نژاد نامه نويس شد

احمدي‌نژاد تلاش‌هاي ديگر هم کرده است مانند سال 99 که به وزير اطلاعات وقت نامه نوشت. احمدي‌نژاد با ارسال نامه‌اي خطاب به سيد محمود علوي وزير اطلاعات، ضمن تشريح اقدامات مخرب برخي عوامل عليه آقاي حميد بقايي و ياران نهضت به سوي بهار، خواستار برخورد جدي وي با اين عناصر شد.» نامه‌هاي زيادي نوشت. در سال 96 هم در نامه‌اي ضمن انتقاد به بازداشت بقايي، خواستار آزادي فوري وي شده است. او در اين نامه آورده بود: «مجددا شهادت مي‌دهم که برادر عزيزم آقاي حميد بقايي فردي مومن، انقلابي و فداکار و پاک‌دست و خدوم و باورمند به ارزش‌هاي الهي و انساني و مردي کاردان و مردمي است. اتهام آقاي بقايي اجراي مصوبه دولت در تخصيص مجموعا سيصد ميليون تومان پاداش پايان دوره و پس از 8 سال تلاش بي‌وقفه و شبانه‌روزي به هجده نفر از اعضاي دولت بوده است که تمام نهادهاي قانوني نظارتي عدم مغايرت آن با قانون را رسما اعلام کرده‌اند.» احمدي‌نژاد در برهه‌اي هم سعي کرد ازاحساسات جامعه به نفع ياران دربندش بهره بگيرد چنانکه اواخر سال گذشته در يک گفت‌وگويي به اعتصاب غذاي بقايي در زندان واکنش نشان داد. از او درباره عکس‌هاي بدن بقايي بعد از اعتصاب غذا در زندان سوال شد و او پاسخ داد: «صد درصد بي‌گناه هستند. صد و پنجاه درصد. حتي تخلف هم نکرده است چه برسد به جرم. چون مجازات براي جرم است، ايشان تخلف هم نکرده است.»


قرن نو نوشت: سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، می‌گوید: احمدی‌نژاد عمدتاً هم وقتی به مجمع می‌آید نزد آقای اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه می‌رود (برای همان مشکلاتی که همکاران قدیمی‌اش داشتند) و به ایشان نامه می‌دهد وگرنه ایشان در مجمع خیلی فعال نیست.

 سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با قرن نو، درباره نوع مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره پس از مرحوم آیت‌الله هاشمی، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نهاد بسیار مهمی است و حتی به‌لحاظ قانون اساسی مجمع فوق دولت، فوق مجلس، فوق شورای نگهبان به‌شمار می‌آید. قانون این اجازه را به مجمع تشخیص داده که گاهی به‌خاطر مصلحت نظام برخی از قوانین را کنار بگذارد.

جایگاه مجمع تشخیص مهم‌تر از مجلس، دولت و شورای نگهبان است

وی گفت: اینکه نهادی چنین ویژگی داشته باشد به‌لحاظ قدرت و موقعیت ویژگی کمی نیست و به‌راحتی می‌تواند مهره تأثیرگذاری برای حل مشکلات مملکت باشد. این نکته را نیز اشاره کنم، مجمع حتی از دولت، مجلس و شورای نگهبان مهم‌تر است و مشاور قطعی رهبری به‌شمار می‌آید و مصلحت نظام به او سپرده شده است. برهمین‌اساس، هم معتقدم که مجمع تشخیص حداقل باید به اندازه دولت و مجلس و قوه قضائیه فعال باشد.

مجمع حضور فعالی در حل مشکلات کشور ندارد

عضو مجمع تشخیص ادامه داد: با توجه به مسئولیت‌هایی که در قانون اساسی به مجمع تشخیص واگذار شده می‌تواند نهادی اثرگذار در ساختار نظام باشد؛ ولی متأسفانه فعال عمل نمی‌کند. شخصاً در جلسات مجمع به‌صراحت مطرح کرده‌ام همه مسائلی که در مملکت می‌بینیم و اتفاق افتاده یا درباره مشکلات مردم باید در این جلسات بحث و بررسی شود و به نتیجه مهمی برای حل آنها برسیم؛ ولی متأسفانه آن حساسیتی که شایسته و زیبنده مجمع تشخیص است دیده نمی‌شود.

صدر درباره علت رویکرد انفعالی مجمع تشخیص به مسائل و مباحث اصلی کشور، گفت: معتقدم بعضی از روحانیون حاضر در مجمع بیشتر به درس، فقه و… اهمیت می‌دهند و این مباحث برایشان اولویت دارد تا مسائل مربوط به مجمع تشخیص.

اعضای مجمع تشخیص باید تمام‌وقت در خدمت این نهاد باشند

این عضو مجمع تشخیص تأکید کرد: مجمع تشخیص نهادی است که رئیس و اعضایش باید تمام‌وقت در خدمت آن باشد و مسائل مهمی را پیگیری کنند نه اینکه هر دو هفته یک‌بار بیایند و یک یا دو جلسه بگذارند و تمام.

رئیس مجمع باید این نهاد را فعال کند؛ اما…

صدر با تأکید بر نقش رئیس مجمع تشخیص در فعال‌ترکردن این نهاد مهم در ساختار نظامی ایران، گفت: رئیس مجمع می‌تواند جلسات فعال‌تر و اثرگذارتری را برگزار کند و اعضا را به فعالیت وادار کند؛ زیرا رئیس است که می‌تواند تعیین کند جلسه‌ای باشد یا نباشد و اعضا چنین مسئولیتی ندارند؛ اما متأسفانه شاهد چنین رویکردی نیستیم.

احتمال تغییر برخی اعضای مسن مجمع تشخیص در دوره جدید

عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص درباره احتمالات بر سر چینش جدید مجمع تشخیص در دوره آینده گفت: فعلاً چیزی مشخص نیست و بیشتر گمانه و شایعه مطرح است و شخصاً به این مباحث ورود نمی‌کنم. این احتمال وجود دارد که برخی اعضایی که سن بالایی دارند و توان حضور در جلسات مجمع را ندارند در دوره بعد حضور نداشته باشند. مثلاً فقهای شورای نگهبان در جلسات مجمع شرکت نمی‌کنند که یک دلیل آن می‌تواند سن بالا و سختی حضور در جلسات باشد.

سیدمحمد صدر در ادامه، گریزی به دوران ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی نیز زد و گفت: در آن زمان بحث هیئت عالی نظارت مجمع مطرح شد که من گفتم کسانی عضو هیئت عالی شوند که این مسئولیت را یک کار و وظیفه دائمی خود ببینید و هر روز به مجمع بیایند و در جلسات حضور داشته باشند نه اینکه هفته‌ای یک یا دو جلسه باشد.

احمدی‌نژاد عمدتاً برای نامه‌دادن به محسنی اژه‌ای به مجمع می‌آید

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هم بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه سیاست داخلی و خارجی و مباحث اقتصادی روبه‌رو هستیم که جای بحث و بررسی در مجمع تشخیص دارند و باید براساس مصحلت برای آنها چاره‌اندیشی شود؛ ولی متأسفانه هیچ‌کدام از مسائل مربوط به بازنشسته‌ها، معلمان، کارگران، درگیری‌های منطقه‌ای و… در مجمع بحث و بررسی نمی‌شود و معتقدم که این به نوع نگاه رئیس مجمع برمی‌گردد.

سیدمحمد صدر همچنین درباره گمانه‌ها درباره عدم حضور احمدی‌نژاد در دوره آینده مجمع گفت: من نمی‌دانم که در دوره بعد ایشان هست یا نیست، و در دوره فعلی ایشان خیلی در جلسات مجمع فعال نیست و عمدتاً هم وقتی به مجمع می‌آید نزد آقای اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه می‌رود (برای همان مشکلاتی که همکاران قدیمی‌اش داشتند) و به ایشان نامه می‌دهد وگرنه ایشان در مجمع خیلی فعال نیست. 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا