خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی سازش ونزوئلا و آمریکا توسط فریدون مجلسی

کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: نیاز آمریکا به منابع عظیم انرژی ونزوئلا در شرایط کنونی و همچنین نیاز کاراکاس و رئیس‌جمهوری ونزوئلا به درآمدهای نفتی و بهبود شرایط اقتصادی باعث شده تا روابط میان دو طرف از تقابل تمام‌قد به مصالحه نسبی برسد و باید منتظر تحولات مثبت آینده باشیم.

فریدون مجلسی کارشناس ارشد مسائل آمریکا در تشریح دلایل سفر هیأت دیپلماتیک آمریکا به ونزوئلا و ترمیم روابط میان دو کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سوال اصلی در وضعیت کنونی جهان باید این باشد که چرا روابط آمریکا و ونزوئلا به یک تقابل عمیق و همه جانبه رسید و چرا حالا اوضاع به سمت سازش پیش می‌رود؟ پاسخ به این پرسش دارای ابعاد گوناگون داخلی و خارجی است؛ چراکه ایالات متحده راهبرد فشار حداکثری بر کاراکاس را دنبال می‌کرد اما حالا می‌بینیم که پنجره‌های روابط دوجانبه میان ونزوئلا و آمریکا باز شده است. نقطه عطف این روابط را باید چراغ سبز واشنگتن به کاراکاس برای فروش نفت دانست که بسیاری آن را یک ارفاق قابل توجه از سوی ایالات متحده می‌دانند. در مقابل ونزوئلا به این نتیجه رسیده است که به دلیل میزان قابل توجه انرژی که در دل خود دارد می‌تواند با هماهنگی در کنار آمریکا قدم بردارد و به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه آمریکای لاتین تبدیل شود.

وی ادامه داد: درست است که رئیس‌جمهوری ونزوئلا از حیث ایدئولوژی و سیاست یک راهبرد چپ‌گرایانه دارد اما به این نتیجه رسیده که می‌تواند با حل برخی اختلاف‌ها، اوضاع کشورش را رو به راه کند و تصمیمات بهتری برای پیشرفت و به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد و صنعت تحت نظر خودش اتخاذ کند. در مقابل هم آمریکا، به این نتیجه رسیده که با احترام متقابل به ونزوئلا و کم کردن دخالت‌ها و فشار بر این کشور، می‌تواند کاراکاس را به گونه‌ای دیگر و در کنار خود و زیر چتر اقتصادی و سیاسی‌اش کنترل کند و منافع‌اش را در راستای آرام کردن این روابط تامین کند. در شرایط فعلی بحث اعطای مجوز فروش نفت از سوی آمریکا به ونزوئلا از سوی واشنگتن به صورت محسوس تایید شده است که همین مساله به نوعی یک آورده اقتصادی برای ونزوئلا خواهد داشت که تا همین چند هفته پیش یک بحران جدی اقتصادی را تجربه می‌کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: حتی چند روز پیش یک هیأت دیپلماتیک از آمریکا به ونزوئلا سفر کرده است و بحث آزاد کردن و تبادل زندانی‌ها با کاراکاس را پیگیری کردند که به نظر می‌رسد این مؤلفه‌ها می‌تواند گویای بهبود روابط میان ونزوئلا و آمریکا باشد. من فکر می‌کنم اگر کمی بعد پرچم آمریکا و ونزوئلا در سفارتخانه‌های آن‌ها به اهتزاز درآمد نباید تعجب کنیم؛ چراکه در دوران اوباما شاهد بودیم او به نیم قرن دشمنی کوبا و آمریکا پایان داد و حالا احتمال دارد همین سناریو برای ونزوئلا هم تکرار شود. نکته دیگر این است که بسیاری از ناظران بین‌المللی معتقدند که اگر ونزوئلا بخواهد بیش از حد به آمریکا نزدیک شود بدون شک روسیه با کاراکاس وارد یک چالش از راه دور می‌شود. اما به نظرم این تحلیل غلط است.

وی در پایان خاطرنشان کردی: باید متوجه بود که روسیه در شرایط کنونی از تحریم‌های غرب به شدت رنج می‌برد و در این میان تمام توان و تمرکز خود را بر پرونده اوکراین متمرکز کرده است و به همین دلیل نمی‌تواند وارد یک مجادله جدید شود. لذا معتقدم نیاز آمریکا به منابع عظیم انرژی ونزوئلا در شرایط کنونی و همچنین نیاز کاراکاس و رئیس جمهوری ونزوئلا به درآمدهای نفتی و بهبود شرایط اقتصادی باعث شده تا روابط میان دو طرف از تقابل تمام قد به مصالحه نسبی برسد و باید منتظر تحولات مثبت آینده باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا