خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لوهانسک سقوط کرد

روزنامه جهان صنعت نوشت: با عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهر لیسیچانسک، منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین تحت کنترل نیروهای روسیه درآمد. ستاد نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور از شهر لیسیچانسک، آخرین مقر خود در منطقه لوهانسک عقب‌نشینی کرده‌اند. لیسیچانسک پس از سقوط سوریودونسک، آخرین شهر بزرگ اوکراینی در منطقه دونتسک است. گفته می‌شود از شهر لیسیچانسک جز ویرانه‌ای باقی نمانده است و تمام زیرساخت‌های شهر نابود شده‌اند، لیسیچانسک آخرین شهر در منطقه لوهانسک بود که ارتش اوکراین آنجا را ترک کرد.
تسلط کامل روسیه بر لوهانسک به معنای پایگاهی قوی برای نیروهای روس است تا از آنجا پیشروی‌ خود در استان مجاور دونتسک را افزایش دهند و روسیه را یک قدم به هدف اولیه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، یعنی تصرف کامل دونباس، نزدیک‌تر کنند.
در این میان دولت اوکراین گفته است اولویت این دولت حفظ جان انسان‌هاست و عقب‌نشینی موقتی در راستای بازپس‌گیری این مناطق در آینده است. در پی اعلام کنترل کامل منطقه لوهانسک توسط روسیه، خبرگزاری رویترز از حملات گسترده نیروهای نظامی این کشور به شهر کلیدی اسلوفیانسک در استان دونتسک اوکراین خبر داد.
پیش‌تر سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور این کشور را در جریان کنترل کامل بر منطقه لوهانسک در شرق اوکراین قرار داده بود. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آزادسازی لوهانسک با سقوط شهر لیسیچانسک و همچنین چند شهر مجاور تکمیل شد که اکنون تحت کنترل روسیه و نیروهای مسلح جمهوری لوهانسک هستند.
در همین رابطه ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین در واکنش به سقوط شهر لیسیچانسک گفت: ما سرزمین‌های خود از جمله لیسیچانسک را پس خواهیم گرفت، اما قبل از هر چیز باید از مردم محافظت شود. وی افزود سیستم‌های HIMARS و سلاح‌های مدرنی که دریافت می‌کنیم کمک می‌کنند خسارات سنگینی به نیروهای روسیه وارد کنیم.
نیروهای روسیه، لیسیچانسک را نقطه ضعف ارتش اوکراین توصیف کرده‌اند. نیروهای روسیه شهر اسلووانسک در دونتسک را هدف حملات راکتی خود قرار داده و حملات جدیدی در روز یکشنبه به این شهر انجام شد. کراماتورسک، دیگر شهر عمده واقع در منطقه دونتسک، نیز هدف آتش قرار گرفت.
وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرده بود نیروهای جمهوری خلق لوهانسک و نظامیان روسی کنترل پالایشگاه نفت لیسیچانسک، معدن ماتروسکایا و کارخانه ژلاتین لیسیچانسک را در اختیار گرفتند. مقام‌های اوکراینی با وجود اعلام کمک یک میلیارد دلاری از سوی دولت بایدن، این اقدام را برای عقب راندن قوای روسیه از خاک اوکراین کافی نمی‌دانند.
به گفته وزارت دفاع روسیه، آزادسازی لوهانسک (از جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین که پیش‌تر از سوی مسکو به رسمیت شناخته شده) با سقوط شهر لیسیچانسک و همچنین چند شهر مجاور تکمیل شد که اکنون تحت کنترل روسیه و نیروهای مسلح جمهوری لوهانسک هستند. این وزارتخانه افزود نیروهای دونتسک و لوهانسک ۱۸۲ کیلومتر از زمین‌های لوهانسک را از کنترل نیروهای کی‌یف آزاد کردند.
رییس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. پوتین سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.
ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود، این حملات را به عنوان «تروریسم روسی هدفمند، آگاهانه و از روی عمد نه نوعی خطا یا حمله موشکی تصادفی» محکوم کرد و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه مسکو شد.
وادیم لیاخ، شهردار اسلوفیانسک، روز یکشنبه حملات گسترده موشکی روسیه به این منطقه را تایید کرد. او نیروهای روسیه را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای متهم کرد. لیاخ همچنین از ۱۵ آتش‌سوزی در این شهر و زخمی و کشته شدن شمار زیادی از افراد خبر داده است. این شهر قبل از تهاجم نظامی روسیه بیش از یک میلیون نفر جمعیت داشت و از مدت‌ها پیش هدف حملات ارتش روسیه بود. اسلوفیانسک در آوریل ۲۰۱۴ به تصرف جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در آمد اما سه ماه بعد توسط نیروهای اوکراینی بازپس گرفته شد.
مقامات دولت اوکراین نیز می‌گویند نیروهای روسی مواضع خود را در این منطقه تقویت کرده‌اند. نیروهای روسیه همچنین حملات به بخش‌های دیگر اوکراین، خصوصا غرب کشور را شدت بخشیده‌اند. مسکو روز یکشنبه همچنین اوکراین را به حمله به بلگورود از شهرهای مرزی این کشور با اوکراین متهم کرد. ویاچِسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود روسیه، در یک پست تلگرامی نوشت که در پی این انفجارها حداقل ۱۱ مجتمع مسکونی و ۳۹ خانه آسیب دیده یا به‌طور کامل تخریب شده است و دست‌کم چهار نفر از جمله یک کودک ۱۰ ساله زخمی شده‌اند.
شهر بلگورود با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در حدود ۴۰ کیلومتری مرز شمالی اوکراین و در فاصله کمی از خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین واقع شده است. از طرفی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه همچنین اعلام کرد که زیرساخت‌های نظامی خارکف، شهری در شمال شرق اوکراین را هدف قرار داده است. در هفته‌های اخیر ده‌ها غیرنظامی در این منطقه زخمی یا کشته شده‌اند.
کمک نظامی ۷۴ میلیون دلاری استرالیا به اوکراین
این در حالی است که نخست‌وزیر استرالیا به دنبال سفر به کی‌یف، از ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین خبر داد. آنتونی آلبانیز با انتشار بیانیه‌ای گفت: به دنبال درخواست ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین برای کمک بیشتر، استرالیا بسته جدیدی شامل ۵/۹۹ میلیون دلار استرالیا (۸/۶۷ میلیون دلار آمریکا) کمک نظامی شامل ۱۴ نفربر زرهی، ۲۰ وسیله نقلیه متحرک محافظت‌شده بوش‌مستر و دیگر تجهیزات نظامی از طرف صنعت دفاعی استرالیا و کمک به صندوق کمک جامع ناتو برای اوکراین تامین می‌کند.
نخست‌وزیر استرالیا اضافه کرد، با این حساب مجموع کمک نظامی کانبرا به اوکراین به حدود ۳۸۸ میلیون دلار استرالیا (۶/۲۳۰ میلیون دلار آمریکا) می‌رسد.
آلبانیز گفت که استرالیا همچنین ۷/۸ میلیون دلار استرالیا (۹/۵ میلیون دلار آمریکا) را برای کمک به سرویس گارد مرزی اوکراین به منظور ارتقای تجهیزات مدیریت مرزی، بهبود امنیت سایبری و تقویت عملیات‌های مرزی در این زمینه اختصاص خواهد داد.
رییس دولت استرالیا تاکید کرد: این کشور برای واردات کالاهای اوکراینی به استرالیا، دسترسی بدون عوارض گمرکی فراهم می‌کند و در دادگاه بین‌المللی دادگستری برای حمایت از اوکراین در پرونده این کشور علیه روسیه مداخله خواهد کرد. سفر من به کی‌یف و دیدارهای اخیر دیگر رهبران جهان پیام روشنی را ارسال می‌کند که کشورهای دموکراتیک مانند استرالیا در زمان نیاز در کنار مردم اوکراین خواهند ایستاد. او همچنین گفت که استرالیا واردات طلای روسیه را ممنوع و برخی از وزرای روسیه را تحریم خواهد کرد.
استرالیا تاکنون ۸۲۸ تبعه روسیه و بلاروس از جمله روسای‌جمهور دو کشور را به دلیل جنگ اوکراین تحریم کرده است. کانبرا همچنین ۴۷ نهاد روسی را تحریم کرده و صادرات تسلیحات و قطعات، مواد خام و تجهیزات برای تولید نفت و گاز و واردات انرژی، سلاح و مهمات روسیه را محدود کرده است.
بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا
در این میان، بانک سرمایه‌گذاری اروپا که بام وام‌دهنده اتحادیه اروپاست، ساختاری از تامین بودجه را به مقدار ۱۰۴ میلیارد دلار برای بازسازی اوکراین پیشنهاد کرده که پیش از این در همه‌گیری کرونا مورد استفاده بود. «صندوق امانی دروازه اتحادیه اروپا و اوکراین» به دنبال جذب کمک‌های اولیه ۲۰ میلیارد یورویی از کشورهای اتحادیه اروپا و بودجه این اتحادیه در قالب کمک‌های بلاعوض، وام و تضمین است.
تضمین‌ها تاثیر افزایشی خواهد داشت که به پروژه‌های زیرساخت با مجموع ۱۰۴ میلیارد دلار تخصیص می‌یابد، یعنی حدود نیمی از بودجه موردنیاز برای تامین ضروری‌ترین نیازهای اوکراین. این پیشنهاد بانک سرمایه‌گذاری اروپا که به دست رویترز رسیده، قرار است امروز منتشر شود، در نخستین روز کنفرانس بین‌المللی احیای اوکراین در سوییس با هدف تامین منابع برای بازسازی اوکراین پس از جنگ.
بانک سرمایه‌گذاری اروپا پیشنهاد کرده که بودجه‌ها مانند زمان همه‌گیری کرونا تخصیص یابند تا به شرکت‌های کوچک و متوسط کمک کنند. ۲۵ میلیارد یورو در نظر گرفته شد که منجر به بسیج ۲۰۰ میلیارد یورو شد.
این طرح می‌تواند به بازسازی پل‌ها یا بازسازی خدمات آب یا فاضلاب کمک کند، به ویژه برای شهرهایی که در پی حمله روسیه، جمعیت آنها به دلیل مهاجرت از سایر مناطق اوکراین افزایش یافته است.
این پروژه‌ها همچنین ممکن است بر تسهیل صادرات اوکراین یا زیرساخت‌های انرژی و دیجیتال آن تمرکز کنند. بانک سرمایه‌گذاری اروپا یا بانک‌های توسعه مانند KfW یا DFC می‌توانند از این صندوق یا تضمین‌های آن برای سرمایه‌گذاری‌هایی که بر آن‌ها نظارت دارند استفاده کنند.
این صندوق همچنین طراحی شده تا کسب‌وکارهای خصوصی را که سرمایه‌گذاری در اوکراین را بسیار خطرناک می‌دانند، تشویق کند. استفاده از مدل مشابه همه‌گیری کرونا، بدین معناست که این طرح سریع‌تر عملی می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذاری‌های ابتدایی ممکن است تا پایان سال جاری به تایید برسند. این به دیگران نیز این فرصت را می‌دهد که شرکت کرده و حجم سرمایه‌گذاری را افزایش دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا