خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زارع پور و بسته های اینترنتی پوپولیستی

روزنامه جهان صنعت نوشت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اختصاص بسته اینترنتی چهارماهه و دائمی رایگان برای سه دهک پایین جامعه خبر داد. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته ۱۵ تیرماه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران از اختصاص بسته اینترنتی چهارماهه و دائمی رایگان از امروز برای سه دهک پایین جامعه خبر داد. زارع‌پور گفت: «کسانی که یارانه ۴۰۰ تومانی دریافت می‌کنند می‌توانند ازطریق درگاه ملی خدمات دولت این اینترنت را دریافت کنند.»
در حالی وزیر ارتباطات اعلام کرده کاربران برای دریافت این بسته‌های اینترنت به درگاه ملی خدمات دولت مراجعه کنند که سخنگوی دولت در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرده سرپرستان خانوار برای دریافت سهمیه اینترنت خود به سامانه‌ای که در این زمینه وزارت ارتباطات در نظر گرفته است، مراجعه کنند. همچنین وزیر ارتباطات درباره کندی اینترنت در روزهای اخیر نیز تصریح کرد که اگر کندی وجود داشته باشد، کاربران می‌توانند با سامانه ۱۹۵ تماس بگیرند و گزارش کنند و آنها حتما آن را بررسی می‌کنند. به گفته او اخیرا یک کندی در شب‌های اخیر بوده که البته برطرف شده است. اعلام کندی در شبکه اینترنت برای اولین‌‌بار است که توسط وزیر ارتباطات تایید می‌شود. یک هفته پیش با وجود انتقاد کاربران نسبت به افت کیفیت و سرعت اینترنت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در یک برنامه تلویزیونی و استناد به آمار‌های جهانی اعلام کرد که سرعت و کیفیت اینترنت کشور در یک سال گذشته افزایش هم داشته است.
اینکه حجم این بسته‌ها دقیقا چقدر است و آیا صرفا مختص اینترنت سیار است یا خیر از مواردی هستند که هنوز اعلام نشده اما با توجه به صحبت‌های پیشین وزارت ارتباطات، قرار بر این بود که حجم بسته‌ها ۲ گیگابایت در ماه یا مقداری در این حدود باشد. وزیر ارتباطات در پایان صحبت‌های خود به خبرنگاران گفت: «این بسته برای سه دهک درآمدی پایین که معمولا کسانی هستند که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند بوده و با مراجعه به این سامانه می‌توانند چک کرده و این بسته را برای خود فعال کنند.» خرداد ماه سال گذشته بود که «ابراهیم رییسی» وعده داده بود که اینترنت رایگان حق مردم دهک‌های پایین جامعه است. وزیر ارتباطات نیز در فروردین‌ماه امسال از برنامه‌ریزی‌های دولت برای تامین حداقل اینترنت مصرفی جامعه به صورت رایگان خبر داده بود.
بهتر است خدمات اینترنتی برای همه مردم رایگان شود
در همین خصوص کیوان نقره‌کار فعال فضای مجازی به «جهان صنعت» گفت: ما هنوز معیار دهک‌ها را کامل مشخص نکرده‌ایم که بخواهیم تشخیص دهیم چه کسی در چه دهکی قرار دارد. با توجه به اینکه احتمال دارد این بسته‌های اینترنت ۲ گیگابایت حجم داشته باشند، واقعا چقدر ارزش دارد که ما اسم اینترنت رایگان را روی آن بگذاریم. به نظر من بهتر است که اگر وزارت ارتباطات می‌خواهد مواردی از این دست را انجام دهد، به سمتی برود که یکسری از خدمات اینترنت را رایگان کند. به عنوان مثال خدمات حوزه بهداشت و آموزش را برای همه مردم رایگان کند. به این دلیل که وقتی صحبت از خدمات آموزشی و بهداشتی می‌شود، همه مردم از آن استفاده می‌کنند و فکر می‌کنم که می‌تواند جذابیت بیشتری هم برای مردم به همراه داشته باشد.
این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه افزود: همچنین بخشی از این سه دهک افرادی هستند که در مناطق روستایی و محروم زندگی می‌کنند. جایی که اتفاقا بیشترین نقد به وزارت ارتباطات است که هنوز سرویس مناسب را برای این افراد ارائه نکرده است. به نظر می‌رسد که ما باید ابتدا زیرساخت‌ها را مهیا کنیم و بعد در بستر این زیرساخت‌ها خدمات را تعریف و ارائه کنیم. همچنین بخش دیگری از جامعه هم که به اینترنت دسترسی دارند، با توجه به خدمات، کیفیت و امکانات، جای بحث دارد که آیا این چند گیگ می‌تواند جذابیت لازم را ایجاد کند یا خیر؟
مشاور سابق پروژه شبکه ملی اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: نکته بعدی دیگر هم این است که آیا با وجود ارائه این طرح، از آن سمت قیمت اینترنت چند برابر گران نشود که در نهایت صرفه آن را وزارت ارتباطات، مخابرات و اپراتورها به دست آورند. اگر وزارت ارتباطات می‌خواهد اینترنت رایگان را ارائه کند و از آن طرف قیمت اینترنت را گران کند، به نظر می‌رسد که یک بازی با اذهان عمومی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا