خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا کارگران راه مواصلاتی کرمان به هرمزگان را بستند؟

بیشترین رای رئیسی از منطقه‌ای است که نه سونوگرافی دارد نه اتاق عمل

پریسا هاشمی، انصاف نیوز: نماینده قلعه گنج کرمان در شورای‌عالی استان‌ها علاوه بر بررسی مشکلات موجود در جنوب کرمان، علت بستن راه مواصلاتی کرمان توسط کارگران معدن آسمینون فاریاب منوجان را تشریح کرد.

«منطقه ویژه اقتصادی جازموریان» منطقه‌ای که سال‌های سال است به یک اسم ختم شده و هیچ اقدامی به جز زدن یک تابلو در بیابان برای آن انجام نشده است. «منطقه ویژه اقتصادی جازموریان» که می‌توانست شرایط اشتغال و معیشت مردم را در شمال سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان کاملا تغییر دهد حالا به حسرتی برای ساکنان این منطقه تبدیل شده است. علاوه بر بیکاری در استان کرمان، کارگران در خطه کرمان هم با مشکل روبرو هستند و مجبور شدند برای گرفتن حق و حقوق‌شان به کف خیابان و بیابان بیایند. خداداد خارایی، نماینده قلعه گنج کرمان در شورای‌عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز مشکلات کرمان را تشریح و تاکید کرد: 16 سال است که از منطقه ویژه اقتصادی جازموریان و اشتغالزایی آن حرف می‌زنند، اما این منطقه بلاتکلیف مانده و در دسترس بررسی است. فقط یک تابلو در منطقه زدند. نه امکاناتی به آنجا دادند و نه اشتغالی ایجاد شده است. فقط برگه، مجوز، تحقیقات… برگه، مجوز، تحقیقات، منطقه ویژه اقتصادی جازموریان در این مرحله گیر کرده است.

او در پاسخ به این سوال که با رونق گرفتن این منطقه، چه مشکلی از کرمان حل می‌شود؟ گفت: قرار است با تاسیس پتروشیمی، برای جوانان اشتغال‌زایی شود. با توجه به این که جازموریان نزدیک بندر جاسک و مکران است، هر دولتی که روی کار می‌آید برای رونق به این منطقه شعار می‌دهند، اما متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. درخواست ما و مردم منطقه این است که همان نگاه ویژه‌ای که به منطقه اروند، امیرآباد و انزلی دارند را به منطقه ویژه اقتصادی جازموریان هم داشته باشند. منطقه ویژه اقتصادی جازموریان در جنوب کرمان واقع شده که شامل هفت شهر کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان، فاریاب، جیرفت و عنبرآباد است. رئیسی، محمد مخبر و سعید محمد در دولت رئیسی توان بالایی در منطقه ویژه اقتصادی دارند و می‌توانند این منطقه را سامان دهند. خواسته ما هم نه زیاد است و نه دور از انتظار.

نماینده قلعه گنج کرمان در شورای‌عالی استان‌ها به اقدامات بنیاد مستضعفان در جنوب کرمان اشاره کرده و افزود: از زمان مدیریت سعیدی‌کیا، بنیاد مستضعفان روند خوبی در کرمان اجرا کرد. بنیاد مستضعفان پل مهمی را بین رمشک و قلعه گنج احداث کرد و راه دسترسی مردم رمشک که وسط دو رودخانه واقع شده بود، را آسان کرد. اگر زنی در رمشک به درد زایمان دچار می‌شد، نمی‌توانست به قلعه گنج بیاید. این نعمت بزرگی است و ارتباط این دو شهر راحت شد. آن زمان منصوری (استاندار کنونی تهران) دبیر بود و اقدامات خوبی در بحث اشتغالزایی جنوب کرمان انجام شد اما درخواست می‌کنیم که این روند 5 سال دیگر هم ادامه داشته باشد و معادن موجود در قلعه‌گنج و رودبار را راه‌اندازی و فعال کنند تا مشکل بیکاری کاهش یابد و اشتغالزایی را در این منطقه افزایش دهند. طرح‌های جهیزیه به زوجین و تسهیلات کم‌بهره هم در کرمان اجرا کردند که باید ادامه پیدا کند.

خداداد خارایی در پاسخ به این سوال که مردم برای پرداخت تسهیلات با مشکل روبرو نمی‌شوند؟ گفت: اگر تسهیلات کم‌بهره بدهند و ضمانت پرداخت آن یارانه باشد، مردم بهتر می‌توانند، از این تسهیلات استفاده کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا شهرستان دیگری هم وجود دارد که راه دسترسی به شهر نداشته باشد؟ تاکید کرد: بله. روستای زهکلوت در رودبار جنوب با این مشکل روبروست. اما مهم‌تر از آن برای جاده‌ای 17 کیلومتری بین فنوج و قلعه‌گنج و راه مواصلاتی استان کرمان و سیستان و بلوچستان هنوز اقدامی نشده است. 2 دولت آمدند و رفتند و با پروژه راه فنوج به قلعه‌گنج عکس انداختند اما برای ساخت آن اقدام نکردند. اگر این راه ساخته شود زمان رسیدن از سیستان و بلوچستان به جنوب کرمان و راه مواصلاتی هرمزگان در حدود 3 ساعت می‌شود. در حال حاضر مردم باید 14 ساعت دور بزنند تا به کرمان برسند. این 17 کیلومتری راه امنیتی، مسافرتی و تجاری است.

نماینده قلعه گنج کرمان در شورای‌عالی استان‌ها با بیان این که رئیسی در مناطق ما محبوب است و در انتخابات دوره قبل که رئیس جمهور نشد و این دوره انتخابات ریاست جمهوری بالاترین رای را از این مناطق داشته است، افزود: دولت باید نگاه ویژهایای‌ای به کرمان و مردم مظلوم آن داشته باشد.

او در تشریح مظلومیت مردم این منطقه بیان کرد: مردم با مشکلاتی در حوزه سلامت روبرو هستند. اگر یک خانم در مناطق چاه‌دادخدا، قلعه‌گنج یا رودبار حامله شود باید 300 کیلومتر طی کند تا به سونوگرافی برسد. چون اکثر مردم این مناطق دچار فقر مالی شدیدی هستند، نمی‌توانند پول رفت و آمد به شهر را بدهند و از قید سونوگرافی می‌گذرند. شاید باورتان نشود اما ما در منطقه چشم پزشک نداریم به خاطر این اتاق عمل در آنجا وجود ندارد. اگر دولت بتواند مالیات پزشکان را ببخشند تا به این مناطق بیایند و بنیاد مستضعفان هم یک دستگاه سونوگرافی و تجهیزاتی مورد نیاز را برای این منطقه تهیه کند، بسیاری از مشکلات سلامت مردم حل می‌شود.

خداداد خارایی در پایان تاکید کرد: بیش از 1200-1300 کارگر در معدن آسمینون فاریاب منوجان حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و مدیرعامل این معدن از پرداخت حقوق، بیمه و مزایای این کارگران تمرد می‌کند. چندین بار کارگران اعتصاب کردند و راه موصلاتی کرمان به هرمزگان که جاده ترانزیتی است را بسته‌اند، اما هیچ گونه اقدامی انجام نشد و هنوز حقوق‌هایشان پرداخت نشده است. تصمیم اشتباه و تمرد یک مدیرعامل این مشکل را هم به مشکلات مردم اضافه کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا