خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جامعه کارگری سهمی از درآمدهای طبیعی و سرمایه‌ای کشور ندارد

به گفته دبیر خانه کارگر استان فارس؛ کارفرما باید درکی از شرایط زندگی و هزینه‌های کارگران داشته باشد و آنها را صادقانه روی کاغذ محاسبه کرده و در جلسات مشترک با کارگران ارائه کرده و کمک کند دستمزد واقع‌بینانه تعیین شود.

علی راستگو (دبیر خانه کارگر استان فارس) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: همه موافقند کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند اما مقامات مسئول به آن رسیدگی نمی‌کنند. کارگر بعد از سی سال کار و پس‌انداز و پرداخت‌های متعدد به بیمه، درست زمانی که می‌خواهد حقوق خود را بگیرد، سیاستگذاران تصمیماتی برخلاف صلاح و مصلحت‌شان می‌گیرند و در مدیریت کارگر بر امور مالی شخصی‌اش هم دخالت می‌کنند. امیدواریم مقامات تصمیماتی بگیرند که به‌ نفع جامعه کارگری باشد.

وی افزود: کارگر در ایران به سادگی به حال خود رها می‌شود مثلا اگر دچار سانحه بشود، هیچ‌‌کس به وضعیت او و خانواده‌اش رسیدگی نمی‌کند با این حال، همه از کارگر انتظار دارند که قانومند عمل کند و اعتراضی به شرایطش نکند. چرا دیگر دست‌اندرکاران قانونمند و منصفانه عمل نمی‌کنند؟! آیا کارفرمایان و مقامات مسئول حاضرند شرایط و هزینه‌های زندگی کارگران را برای حتی یک‌ ماه بیازمایند؟!

راستگو درباره بحث تعیین دستمزد و جلسات شورای عالی کار و سرنوشت حداقل حقوق کارگران در سال آینده اظهار داشت: سرمایه‌گذار و کارگر مکمل یکدیگرند. برخی؛ این دو گروه را مقابل یکدیگر قرار می‌دهند درصورتی‌که اینطور نیست. بهره‌وری در تولید می‌تواند نقطه مشترک در منافع کارگر و کارفرما باشد که لازمه آن نه نگاه صرفا کارفرمایی، بلکه نگاه انسانی داشتن کارفرما به کارگر است.

وی افزود: کارفرما باید درکی از شرایط زندگی و هزینه‌های کارگران داشته باشد و آنها را صادقانه روی کاغذ محاسبه کرده و در جلسات مشترک با کارگران ارائه کرده و کمک کند دستمزد واقع‌بینانه تعیین شود.

دبیر خانه کارگر استان فارس اظهار داشت: در حوزه تعیین دستمزد؛ ما نمی‌گوییم کارفرمایان دستمزدی بدهند که تمامی هزینه‌های زندگی خانوارهای کارگری را پوشش دهد اما انتظار داریم هزینه‌های کمرشکن زندگی کارگران را درک کنند و دستمزدی منصفانه‌تر به او بپردازند. در شرایط کنونی به‌دلیل بی‌اعتمادی حاکم در روابط کارگر – کارفرما بعید است چنین توافقاتی صورت گیرد. اگر اعتماد بین این دو طیف برقرار شود و این دو گروه بتوانند با یکدیگر به توافق برسند، مشکلات در عرصه تولید و کارگری رفع و رجوع خواهد شد.

به اعتقاد راستگو؛ اگر ماده 41 قانون کار به‌ درستی اعمال شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات کارگران را حل کند.

وی افزود: بسیاری از کالاها و هزینه‌هایی که در تورم محاسبه می‌شود ارتباطی با معیشت زندگی کارگران ندارند. سبد معیشت جامعه کارگری ساده و سرراست است. برای تعیین عادلانه دستمزد، تورم واقعی که بیشتر جامعه با آن درگیر هستند، باید محاسبه شود و درباره دستمزد کارگران، کالاها و هزینه‌های اساسی و مورد نیاز آنها همچون بهداشت، مسکن، آموزش، اقلام مصرفی روزانه و… باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته راستگو؛ وزیر کار باید اهمیت بیشتری به مساله تعیین حداقل دستمزد بدهد.

وی افزود: دکتر ربیعی و دیگر دولتمردان باید تلاش کنند آمار واقعی و دقیق‌تری از زندگی کارگران داشته باشند. آنها باید به مطالبات و نارضایتی‌های کارگران اشراف بیشتری داشته باشند. و اصولا وضع به گونه‌ای باشد که دولتمردان خود پبشاپیش مطالبات جامعه کارگری را دریافته و جهت رفع و رجوع آنها اقدام کنند.

وی تاکید کرد: کارگران از مردم هستند و باید بهتر دیده شوند. چرا همیشه باید وضعیت‌شان اسفبار باشد؟ در سال‌های جنگ؛ وضعیت جامعه کارگری بسیار بهتر بود و به آنها رسیدگی بیشتری می‌شد درنتیجه همبستگی ملی هم بالاتر بود اما اکنون این‌طور نیست و کارگران در درآمدهای حاصل از منابع طبیعی و سرمایه‌ای کشور شریک نیستند و از آنها سهمی نمی‌برند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا