خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درس‌هایی که از یک اینفلوئنسر مذهبی آموختم | جابر تواضعی

جابر تواضعی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی با عنوان «درس‌هایی که از یک اینفلوئنسر مذهبی آموختم» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

یک خانم اینفلوئنسر مذهبی ویدئویی منتشر کرده که در آن به خانم‌های خانه‌دار توصیه می‌کند خانه را به نام ائمه و بزرگان دینی نام‌گذاری کنند تا آن‌ها کارهای خانه را برایشان انجام دهند. جداً و حتماً پیش‌نهاد می‌کنم آن را ببیند و کامنت‌هاش را بخوانید. چه مذهبی و متعصب باشید و چه نباشید، محال است از این حجم طنز ناب تعجب نکنید و نخندید.

کامنت‌ها چند چیز را روشن می‌کند:

اول) این فرض که نسل جدید یا کاربران اصلی شبکه‌های مجازی و خصوصاً اینستاگرام، داستان‌ها و روایات مذهبی را نمی‌شناسد و بلد نیست، فرض باطلی است. برعکس، آن‌قدر خوب به آن‌ها مسلط است که می‌تواند تا این حد عالی درباره‌اش طنازی کند.

دوم) لازمه طنازی، تقدس‌زدایی است. نظام آموزشی، ادبیات دینی را با هاله‌ای از تقدس به مخاطبانش آموزش می‌دهد، اما مخاطبش با گذشت زمان از همه اینها تقدس‌زدایی می‌کند. پوسته را می‌شکافد تا به اصل برسد. از نگاه برخی در جهان مدرن، چیزی به نام تقدس مفهوم ندارد و با ابزار تهدید و ارعاب هم محقق نمی‌شود. انسان مدرن پرسش‌گر است و شرط لازم پرسش‌گری، زدودن هر جور هاله تقدس از اطراف چیزی است که به‌عنوان ابژه با آن روبه‌رو می‌شویم.

سوم) این روند محتوم است و برگشتی ندارد. بنا به قانون سوم نیوتن، هر فشاری با مقاومتی برابر با خودش روبه‌رو می‌شود. و در شرایط حساس و خشم‌گینانه کنونی، با مقاومتی بسیار بیش‌تر از خودش.

چهارم) اولین راه چاره، توافق دوجانبه برای پرهیز از فشار و نگه داشتن این مفاهیم در حد استعاره است. هر چیزی غیر از این، اتفاقاً کار را از این‌که هست، برای دین‌داران و مذهبیون متعصب، سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. کجا گفت اسم گذاری کنید تا اونها کارهای خونه را براتون انجام بدن ؟؟!! گفت کمکتون می کنند . معنی توسل پس چیه ؟

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا