خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راه‌اندازی صنایع مادر در مناطق پرآب جایگزین انتقال آب شود

سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها:

پریسا هاشمی، انصاف نیوز: سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها گفت: استان چهارمحال و بختیاری به دلیل انتقال‌های پرهزینه چند صد یا هزار کیلومتری آب، دچار فرونشست شده است. پیشنهاد می‌کنیم دولت به جای انتقال آب، صنایع مادر را به مناطق پرآب منتقل کند.

مشکلات اقتصادی، ریزگردها، برخورد با «بدحجابی»، کم‌آبی، مشکلات معیشتی، فرونشست‌ها، گرانی مسکن، نبود دسترسی عادلانه به زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی، بهداشتی و پزشکی از جمله مشکلاتی است که اکثر مردم ایران در سال 1401 با آن دست به گریبانند. در میان این مشکلات، مسئولان بدون توجه به هزینه‌های سرسام‌آور زندگی توصیه به فرزندآوری می‌کنند. در این راه با گران کردن محصولات پیشگیری از بارداری و حذف آزمایش‌های مهم و غربالگری‌ها دنبال افزایش جمعیت هستند حتی اگر این جمعیت سلامت نباشند و به بیماری‌هایی مانند سندروم داون و نواقص دیگر دچار باشند. محمدیعقوب باقری، سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف‌نیوز مشکلات پیش روی فرزندآوری و علت مطرح شدن این موضوع در شورای‌عالی استان‌ها را تشریح و تاکید کرد: اخیرا طرحی با موضوع افزایش باروری و فرزندآوری به استان‌ها ابلاغ شده است. طرحی که امروز در سطح کشور مطرح شده، طرح خوبی است اما طرح‌ها زمانی کامل هستند که نگاه جامعی به تمام جنبه‌های یک موضوع داشته و طرحی اساسی، کارآمد و آینده‌نگر باشد.

تسهیلات کنونی انگیزه فرزندآوری ایجاد نمی‌کند

او درباره طرح‌های مطرح و تصویب شده برای فرزندآوری، گفت: دوستان بعد از سال‌ها متوجه شدند، جمعیت به شدت در حال کاهش و نرخ فرزندآوری بسیار نامناسب است و کشور در آینده دچار بحران می‌شود. به همین دلیل طرحی ارائه کردند که به ازای هر فرزند 20 میلیون تومان هدیه بلاعوض و تسهیلات دیگری به اولیای فرزندان ارائه کنند. اما من احساس می‌کنم برای حفظ جمعیت کشور به غیر از طرح فرزندآوری و ارائه تسهیلات باید به مسائل و جنبه‌های دیگری هم توجه شود.

محمدیعقوب باقری با بیان این که در حال حاضر زوج‌های جوان انگیزه‌ای برای فکر کردن به فرزند ندارند، افزود: در حالی که مسائل و مشکلات اقتصادی و مالی آنقدر زیاد است و خانواده‌ها در هزینه‌های جاری خود مانده‌اند، به دنیا آوردن فرزند دوم به بعد مد نظر مسئولان است. مسلما آیتم‌ها، جوایز و پاداش‌ها برای فرزندآوری مناسب و کافی نیست.

سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها با بیان این که در کنار فرزندآوری باید علل کاهش نرخ جمعیت هم بررسی شود، گفت: کاهش نرخ جمعیت فقط به دلیل عدم فرزندآوری نیست. بنابراین علت مرگ و میرها، کاهش جمعیت و بی‌انگیزگی زوج‌ها برای فرزندآوری باید مورد بررسی قرار گیرد. طبق آمارها؛ سالانه 30 هزار نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای ایران از دست می‌دهند، مقصران این مرگ‌ها چه کسانی هستند؟ زیر ساخت‌ها یا خودروسازان مسئولند؟ اگر تعداد مرگ و میر تصادفات جاده به یک پنجم این رقم برسید، هم تعادل جمعیت جامعه حفظ می‌شود، هم از این شرایط بحرانی خارج می‌شویم.

هزینه فرزندآوری سرسام‌آور است

محمدیعقوب باقری ادامه داد: از سوی دیگر آنقدر تورم و گرانی‌های اخیر به خانواده‌ها فشار می‌آورد که جوانان از فکر ازدواج بیرون آمدند. در حقیقت ازدواج آنقدر سخت شده که جوانان نمی‌توانند تشکیل خانواده دهند. سن ازدواج به شدت افزایش و انگیزه ازدواج به همان اندازه کاهش یافته است. مسئولان اول باید برای زیرساخت‌های تشکیل بنیاد خانواده راه‌حل اساسی پیشنهاد کنند و بعد به فرزندآوری و افزایش نرخ جمعیت وارد شوند. جوانانی که ازدواج می‌کنند هم برای فرزندآوری انگیزه بسیار پایینی دارند. مسئله این نیست که زوج‌ها فرزندآوری را دوست ندارند، بلکه شرایط خود را در نظر می‌گیرند. هزینه ماهیانه یک نوزاد سر به فلک می‌کشد، بنابراین زوج‌ها باید بتوانند علاوه بر هزینه‌های زندگی (اجاره مسکن، تردد، پزشکی، رفاهی، آموزشی و…) هزینه به دنیا آوردن فرزند را تامین کنند. هزینه‌های فرزندآوری بودجه‌ای جداگانه می‌طلبد بنابراین اول باید این مشکلات اساسی و ریشه‌ای برطرف شود تا انگیزه فرزندآوری در جامعه به وجود آید.

او با بیان این که هیچ کس با ازدواج و فرزندآوری مخالف نیست اما باید شرایط آن محیا باشد، تاکید کرد: برای فرزندآوری باید زیرساخت‌های آموزشی، پزشکی و بهداشتی کشور هم مدنظر قرار گیرد. زیرساخت‌ها کشور بسیار قدیمی و نامتعادل هستند. در حال حاضر نرخ فرزندآوری در برخی از استان‌ها نزدیک به 4 اما زیرساخت‌های بهداشتی و پزشکی در این استان‌ها نزدیک به صفر است. برعکس نرخ فرزندآوری برخی از استانهای برخوردار زیر 2 و 1.5 اعلام شده، در حالی که دارای زیرساخت‌های بسیار عالی است.

نقش خودروسازان در افزایش آمار مرگ و میر

سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها با ارائه راه‌حل رفع مشکلات، گفت: کشور باید از تمرکزگرایی دست بردارد. متمرکز شدن تمام امکانات کشور در چند استان و شهر خاص محدود، علت مهاجرت جمعیت از روستاها و شهرهای کوچک به حاشیه‌شهرهای بزرگ و چند استان مرکز ثقل شده که جایگاه تمرکز سرمایه‌های کشور است.

محمدیعقوب باقری ادامه داد: همه از صنعت خودروسازی یا همان مافیای خودروسازی صحبت می‌کنند ولی هیچ کسی نمی‌تواند آنها را معرفی کند. تولید خودروهایی که 40-50 سال پیش متوقف شده، در کشور ما هنوز ادامه دارد. خودروسازان با تغییر در شکل چراغ یا روکش صندلی می‌گویند مدل جدید یک ماشین را تولید کرده‌اند. دو شرکت خودروسازی در کشور به جای افزایش تولید ماهانه و روزانه باید به افزایش کیفیت فکر کنند. من شوخی کردم و گفتم: «به کسانی که فرزندآوری کردند، پاداش بدهند. این بنده خدا از قبل دو بچه داشته و یک فرزند جدید هم به دنیا آورده، را سوار پراید، پژو یا یکی از خودروهای داخلی می‌کند و با خانم و بچه‌هایشان زیر تریلی می‌روند. یعنی نه تنها فرزندآوری نمی‌شود بلکه 5 نفر هم کشته می‌شوند.»

بحران کم‌آبی در پرآب‌ترین استان ایران

او پس از فرزندآوری، درباره کم‌آبی در استان چهارمحال و بختیاری نیز توضیح داده و تاکید کرد: تنش آبی در کل کشور مشهود است و دارد به یک بحران عجیب تبدیل می‌شود. با وجود آن که استان چهارمحال و بختیاری یک درصد مساحت کشور را دارد، اما 11درصد منابع آبی ایران و سه رود مهم کشور از این استان سرچشمه می‌گیرد. متاسفانه مسئولان با حفر تونل و خط انتقال لوله به طول صدها و هزاران کیلومتر، آب استان چهارمحال و بختیاری را به صورت غیرکارشناسی به استان‌های همجوار و دارای صنایع مادر (نطنز، کاشان، اردکان، اصفهان، فولاد مبارکه، رفسنجان و…) منتقل کردند و آبی به این استان اختصاص پیدا نکرد و مردم چهارمحال و بختیاری حق برداشت از دو حوزه آبی زاینده رود و کارون ندارند. مسئولان یک میلیون و 200 هزار لیتر از آب کارون را به برداشت مردم چهارمحال و بختیاری تخصیص دادند اما در عمل 237 متر مکعب به این استان تخصیص داده شد. مسئولان به جای آن انتقال هزاران کیلومتری آب استان چهارمحال و بختیاری، آنهم با هزینه بسیار گزاف و سرسام‌آور، باید صنایع مادر را در استان‌های محروم چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد مستقر کنند. با توجه به این که استان چهارمحال و بختیاری رتبه دوم بیکاری در کشور را دارد، دولت با این اقدام علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه‌هایش، در این دو استان‌ محروم توسعه پایدار اشتغال ایجاد می‌کند.

سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها با بیان این که شرایط زیرساخت‌های استان چهارمحال و بختیاری بسیار بد است، گفت: چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری جزو بهترین استان‌های کشور است ولی زیرساخت‌های آن وجود ندارد و جاده‌های این استان به جاده‌های مرگ معروف هستند. 10 شهرستان در این استان وجود دارد ولی برخی از آنها بیمارستان ندارند. در صورتی که همین شهرستان به واسطه قرار گرفتن کوریدور جنوب به مرکز کشور محل تردد روزانه ده‌ها هزار دستگاه خودرو است.

حذف ردیف بودجه ملی، طرحی را 20 ساله زمین گذاشت

محمد یعقوب باقری با اشاره به وجود دشت خانمیرزا در استان چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: خانمیرزا یکی از 10 دشت حاصلخیز کشور است ولی متاسفانه گرفتار پدیده فرونشست شده. شهرستانی که دو رودخانه از شمال و غرب آن عبور می‌کند، به دلیل صدور مجوزهای غیرحرفه‌ای برای حفر چاه به این شرایط دچار شده است. متاسفانه مسئولان با صدور مجوز حفر نزدیک به 1400  حلقه چاه صادر، باعث کاهش شدید سفره‌های آب‌های زیرزمینی شدند و در حال حاضر فرونشست در شهرستان بیداد کند.

سخنگوی شورای‌عالی استانها تاکید کرد: پروژه انتقال 5 کیلومتری در این استان هنوز انجام نشده است. با اجرای این انتقال هم کشاورزان نهایت استفاده را خواهند برد و هم شاهد توسعه پایدار اشتغال خواهیم بود. از سوی دیگر با انتقال 5 کیلومتری آب این شهرستان می‌تواند به مرکز کشت گیاهان دارویی، گلخانه‌ای و حتی حبوبات در کشور تبدیل شود.

او در پاسخ به این سوال که 5 کیلومتر که چیزی نیست، چرا انجام نمی‌شود؟ گفت: 20 سال است که انتقال آب ونک به خانمیرزا در دست تحقیق و بررسی است. در سنوات گذشته ردیف بودجه ملی برای این پروژه در نظر گرفته شد، اما این ردیف بودجه ملی بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای حذف شد و مرحله اجرایی این پروژه در حد 10درصد پیشرفت فیزیکی مانده است. سفر ریاست جمهوری بعد از یک سال چشم‌انتظاری مردم انجام شد اما مردم انتظار داشتند که حداقل وزیر کشاورزی و نیرو هم به این شهرستان (خانمیرزا) و لردگان بیایند. در این سفر یک دهم بودجه‌ای که مد نظر مردم بود هم به استان اختصاص پیدا نکرد و متاسفانه استان چهارمحال و بختیاری به یک بحران بی‌سابقه و خانمانسوز (فرونشست‌ها) وارد شده، این معضل در حال تشدید بوده و امنیت شغلی مردم زیر سوال برده است.

پروژه‌های بر زمین مانده استان چهار محال و بختیاری

سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها در پاسخ به این سوال که بودجه رفع مشکل جاده‌های استان چهارمحال و بختیاری برآورد شده است؟ تاکید کرد: من یک مثال می‌زنم. ساخت یا تعریض یک جاده‌، پل، زیرگذر و… در استان‌های برخوردار در عرض یک ماه انجام می‌شود اما یک پروژه عمرانی در استان چهارمحال و بختیاری 20 سال طول می‌کشد چون اعتبار کافی به پروژه‌ها اختصاص نمی‌دهند. از سوی دیگر مدیران ما برخی مطالبه‌گر نیستند. در حال حاضر چهارمحال و بختیاری تنها استان کشور است که راه‌آهن ندارد و ساخت پروژه راه‌آهن در آن 20 ساله شده و یک ماه روی آن کار می‌کنند و 11 ماه رها می‌شود. چطور می‌شود منابع مالی برای استان‌های دیگر وجود دارد اما استان چهارمحال و بختیاری منبع مالی ندارند؟ بقیه استان‌ها بودجه زیرساخت‌ها، توسعه شبکه جاده‌ای، آبی و راه‌آهن را از کجا می‌آورند که ما نمی‌توانیم از این بودجه‌ها استفاده کنیم؟

محمد یعقوب باقری در پاسخ به این سوال که می‌توانید این موضوعات را از طریق شورای‌عالی استان‌ها پیش ببرید؟ گفت: اتفاقات خوبی در شورای‌عالی استان‌ها رخ داده است. متاسفانه در سنوات گذشته جایگاه واقعی شورای‌عالی استان‌ها دیده نشده بود اما در این دوره با حضور سردار سروری، تعاملات خوبی با دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و قضایی در حال شکل‌گیری است.


فیلم این مصاحبه را ببینید:

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا