خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک فعال اصلاح طلب: شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی عملی نشده است؛ وزارت خانه های دولت با هم ارتباط ندارند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای رئیسی گفت تورم را چنان می‌کنم، بیکاری را رفع می‌کنم، مسکن را فلان می‌کنیم. این اقدامات نیازمند لوازمی بود که آقای رئیسی به آن‌ها توجه نداشت.

مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی در ایام انتخابات، شعار مهار تورم و گرانی و بهبود وضعیت معیشتی را داده بود اما با گذشت یک سال از انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهور این شعارها عملی نشده و تغییر چندانی صورت نگرفته، دلایل آنکه به این وعده‌ها عمل نشده چیست، گفت: شاید بتوان دلایل متعددی را برشمرد، زیرا ما درون دولت نیستیم که ببینیم چه اتفاقی افتاده است.  یکی از مهم‌ترین دلایل آن، عدم آشنایی آقای رئیسی با بروکراسی است. آقای رئیسی از اقتصاد و اداره کشور چیزی نمی‌دانست. نگاه مشخصی هم در صحبت‌ها و در برنامه‌ها از ایشان ندیدیم. این باعث شد از افرادی استفاده کند که از آنها هم برنامه مشخصی در مدیریت کشور ندیدیم. به همین جهت یک ناهماهنگی در کادر اقتصادی آقای رئیسی دیده می‌شود.

به گزارش ایلنا، وی گفت: وزرای آقای رئیسی مانند جزایری هستند که ارتباطی با هم ندارند ولی بر هم تاثیر می‌گذارند و تصمیماتی می‌گیرند که بعدها نمی‌توان جمعشان کرد. اظهارنظرها نشان می‌دهد، یک وقوف نسبی نسبت به تصمیمات اقتصادی که می‌گیرند ندارند. پس از مدتی حوادثی درست می‌کنند و بعد که کشور گرفتار می‌شود کاسه چه کنم چه کنم دست می‌گیرند.

درایتی تصریح کرد: مشکل آقای رئیسی این بود که تمام وعده‌های او در انتخابات حول محور اقتصادی چرخید. کسی که آنقدر وعده اقتصادی می‌دهد حتما به امکانات کشور اشراف داشته و علم و راهکار مشخصی دارد. خب آقای رئیسی گفت تورم را چنان می‌کنم، بیکاری را رفع می‌کنم، مسکن را فلان می‌کنیم. این اقدامات نیازمند لوازمی بود که آقای رئیسی به آن‌ها توجه نداشت.  

وی تصریح کرد: تصور بنده این است که هنوز همان است. طبیعتا نتیجه یک دولت ضعیف با یک کادر اقتصادی ناتوان به اضافه موانعی که سر راه وجود دارد، همین وضعیتی است که امروز مشاهده می‌شود.  آقای رئیسی گفتند تحریم‌ها باید برداشته شوند و وضعیت اقتصادی را به برجام گره نمی‌زنیم. اما گره زدن که دست آنان نبود. الان که نوسانات مذاکرات را در جامعه می‌بینیم، برجام به سرنوشت مردم گره خورده است. چیز پنهانی نیست که بخواهید منکر شوید. تمام این عوامل دست به دست هم دادند و ما با یک دولت ناهماهنگ روبرو هستیم.

این فعال سیاسی گفت: به لوازم تصمیماتی که در این دولت گرفته شده، توجه نمی‌شود. هر دولتی در ده ماه اول تلاش می‌کند با سیاست‌هایی امید را در جامعه پرورش دهد. تلاش می‌کند تا تحرکات اقتصادی در کشور بالا برود. جامعه ناامید تحرکی نخواهد داشت. اما عملکرد دولت رئیسی این ناامیدی را کاهش نداده بلکه افزایش هم داد. نه تنها نتوانست سفره‌های مردم را باز کند بلکه سفره‌های مردم را جمع هم کرد. بنابراین تا زمانی که آقای رئیسی این مشکلات را حل نکند، انتظار رفتار کارشناسی منطقی برای بهبود زندگی مردم دور از ذهن است. 

درایتی در پاسخ به این سوال که عملکرد کابینه دولت آقای رئیسی را چه طور می‌بینید و نقاط مثبت و منفی آن در کجاست، گفت: افرادی بر سر کار آمدند که وقتی به رزومه‌های برخی از آن‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم هیچ تجربه‌ کلان کشوری در ۴۳ سال گذشته ندارند. این افراد کمک کار آقای رئیسی نخواهند بود. این افراد مشکلات و موانع درست می‌کنند اما  کمکی برای دولت نیستند تا بتوانند مشکلات را با تدبیر و تفکر حل کنند. طبیعتا دیده می‌شود که کابینه و مجموعه دولت از لحاظ تخصصی، تجربی، توجه به مسائل و هماهنگی‌های معمول که لازم بود، ضعیف است. با این همه دعده‌هایی که این افراد داشتند ما انتظار داشتیم کاری از دستشان ساخته باشد و حداقل امیدی در دل مردم ایجاد یا مشکلات کشور را حل می‌کردند اما این موضوع را ندیدیم. به صورت معمول آدم فکر می‌کند ضعف‌های موجود، ضعفی کلی است و اگر رئیسی نتواند این کابینه را مدیریت کند، دور از ذهن است که بتواند وعده‌هایی را عملی کند که به مردم داده است.

 درایتی در پاسخ به این سوال که عملکرد تیم اقتصادی دولت را با توجه به طرح جراحی اقتصادی چه طور ارزیابی می‌کنید، آیا عملکرد تیم اقتصادی دولت مثبت بوده یا خیر گفت:  تا اینجای کار که نمره خوبی نگرفته‌اند. دلیل آن هم فشاری است که روی اقشار ضعیف جامعه آمده است. در واقع این به بخش بالای جامعه هم کشیده خواهد شد. اصلا این طور نیست که بگویند ما چهار قلم را گران کردیم. وقتی مدیر اقتصادی کشور توجه نمی‌کند که گرانی به این چهارقلم محدود نخواهد شد و به خیلی از کالاهای دیگر سرایت می‌کند، این تصمیمات نشان می‌دهد که اگر می‌خواستند این جراحی را انجام دهند دست آدم‌های ناشی نمی‌دادند.

وی افزود: غیر ممکن است، انتظار داشته باشید افراد ناشی این جراحی را درست انجام دهند. البته حرف انجام این کار از قبل بود که بالاخره باید این کار را در شرایط مناسب انجام دهیم اما نه در شرایطی که کشور با این همه تحریم، گرفتاری تورمی وضعیت معیشتی مردم مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: علیرغم تمام وعده‌هایی که دولت در زمینه اقتصادی داد، بیشترین مشکلات را در این زمینه ایجاد کرده است. درباره حل این مشکلات از قبل صحبت شده بود. یعنی وقتی ارتباطات را حل و فصل نکنید، اگر لغو تحریم‌ها به سرانجام مثبت نرسد، هر حرکتی که در داخل انجام دهید ناقص و یا مضر است. یعنی همان اتفاقی می‌افتد که الان افتاده است.

درایتی در پاسخ به این سوال که با گذشت ده ماه از آغاز به کار دولت، وزیر کار استعفا داده و وزیر صمت تا یک قدمی استیضاح پیش رفته چه عواملی باعث شد مجلس که در ابتدای کار آقای رئیسی رای اعتماد بالایی به وزرا داده بود، به فکر استیضاح بیافتد، گفت: ما از آنچه درون مجلس می‌گذرد خبر نداریم. حرف و حدیث‌های زیادی مطرح است. ولی به هرحال نماینده‌ها با مردم  حوزه‌های انتخابیه که به آن‌ها رای دادند، مرتبط هستند. به هر حال مشکلات کشور به حدی رسیده است که آن‌ها نیز زیر سوال رفته‌اند. اگر آقای رئیسی تدبیری نیاندیشد، ممکن است تاب آوری مجلس محدود باشد و کم کم انتقاداتش را افزایش دهد.

وی افزود: اگر اصولگرایان به اشکالاتی که به شکل روشن به آن پرداخته شد، ورود نکنند و برای رفع آن مشکلات به دولت فشار نیاورند، آینده ناامیدکننده‌ای پیش روی آن‌ها خواهد بود. این نماینده از مردم رای می‌خواهد و باید روی آن را پیدا کند که در حوزه انتخابیه نمایان شود. با توجه به آنکه ما کنار نشسته‌ایم، امیدواریم آقایان تمام توانشان را به کار بگیرند تا حداقل رضایت اجباری افرادی که به آن‌ها رای دادند را حفظ کنند. با اینکه آمارها نشان می‌دهد که میزان نارضایتی مردم روز به روز بالا می‌رود اما مجلس هم علیرغم فشاری که به آن می‌آورند کم کم صدایش در می‌آید که این روند مدیریت کردن کشور نیست و اینگونه می‌بینیم که مشکلات کشور هر روز در حال زیاد شدن است. 

درایتی تصریح کرد: رفتارهایی که وجود دارد با زندگی مردم کاملا مرتبط است و اگر صدایی از خود اصولگرایان شنیده نشود، ممکن است مشکلات را خیلی افزایش دهد. من این موضوع را مبارک می‌بینم که در مجلس، افراد اصولگرا حاضر هستند کاستی‌های دولت و اشکالات برنامه وزرا را مطرح کنند و برای حل مشکلات فشار بیاورند. این یک امتحان نهایی برای جریان اصولگراست و اگر نتوانند سربلند بیرون بیایند مشکلات بعدی زیاد و پرفشار خواهد بود.

درایتی در پاسخ به این سوال که در دو سال باقی مانده تا پایان دوره مجلس، آیا چالشی میان دولت و مجلس شکل خواهد گرفت یا خیر گفت: من نمی‌توانم شکل گیری این چالش را خیلی جدی ببینم. بنابراین ممکن است حرف و حدیث‌هایی در آن ایجاد شود ولی به صورت جدی این توان را در این مجلس نمی‌بینم که بخواهد با دولت وارد چالش شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا