خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دخل و خرج بازنشستگان کارگری همخوانی ندارد

معاون امور بین الملل خانه کارگر جمهوری اسلامی گفت: برخی فکر می‌کنند افزایش دستمزد منجر به تورم می‌شود درصورتیکه هر کشوری به حداقل دستمزد توجه کند و به بهداشت کار و کار شایسته توجه کند، اشتغال پایدار و پویا ایجاد کرده است.
به گزارش ایلنا، محمد حمزه‌ای (معاون امور بین الملل خانه کارگر جمهوری اسلامی) با تاکید بر اینکه کارگران شاغل و بازنشسته خواستار واقعی محاسبه شدن مزد براساس تورم و هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری هستند، افزود: روند افزایش دستمزد کارگر باید طوری باشد که سفره‌اش هرگز خالی نماند. در شرایط کنونی قدرت خرید جامعه کارگری و بازنشستگان کاهش یافته دخل و خرج زندگی‌شان با هم برابری ندارد. بنابراین یک کارگر شاغل و بازنشسته چطور می‌تواند با حداقل دریافتی زندگی خود و خانواده‌اش را اداره کند.
وی تنها راه جلوگیری از وخیم شدن شرایط معیشتی خانواده‌های کارگران و بازنشستگان را افزایش حقوق متناسب با پیش‌بینی تورم سال و اجرای مصوبه مزدی دانست و گفت: روز به روز نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند اما افزایش حقوق کارگران فقط یکبار در سال اتفاق می‌افتد و آن یکبار هم متاسفانه نرخ واقعی تورم درنظر گرفته نمی‌شود.
حمزه‌ای با بیان اینکه قیمت برخی اجناس در سال جاری به صورت 100 درصدی افزایش داشته است، افزود: اگر دولت در افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان مطابق قانون هم عمل کند بازهم فاصله دستمزد با نرخ تورم بسیار بالاست. به عنوان نمونه در کشوری مثل ترکیه در یکسال براساس تورم ایجاد شده دو بار افزایش حقوق ایجاد شد. یعنی همگام با تورم و حتی جلوتر از تورم حقوق شاغلین و بازنشستگان این کشور افزایش پیدا کرد.
این فعال کارگری با اشاره به اینکه بهترین راه مبارزه با گرانی‌ها افزایش دستمزدها براساس نرخ تورم است، اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند افزایش دستمزد منجر به تورم می‌شود درصورتیکه هر کشوری به حداقل دستمزد توجه کند و به بهداشت کار و کار شایسته توجه کند اشتغال پایدار و پویا ایجاد کرده است و برعکس کشورهایی که به این مسائل مهم توجه نمی‌کنند نه اقتصاد و نه اشتغال پایدار دارند.
وی تاکید کرد: ما در طی سال‌های اخیر با یک عقب ماندگی در پرداخت حقوق کارگران روبرو بوده‌ایم که این عقب ماندگی مربوط به اجرایی نشدن قانون کار است که شرایط اقتصادی کشور برای افزایش حقوق مناسب نبوده است و اکثریت این کمبودها تهدیدی برای جامعه کارگری است.
معاون امور بین الملل خانه کارگر جمهوری اسلامی با بیان اینکه طبق قانون آنچه به عنوان مزد 1401 در شورایعالی کار افزایش یافته است باید برای حقوق بازنشستگان نیز اعمال شود، خاطرنشان کرد: حق و حقوق بازنشستگان همانند کارگران رعایت نشده. درحال حاضر علاوه بر آنچه قانون مشخص کرده، حقوق بازنشستگان افزایش پیدا نکرده و حتی آن‌ها 25 درصد در متناسب‌سازی هم طلبکارند.
او با بیان اینکه دولت مصوبه قانونی شورای عالی کار که یکی از ارکان مهم نظام و عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری مزد و سایر سطوح مزدی است را تغییر داد و با تصویب ده درصدی سایر سطوح موجب انتقاد بازنشستگان را فراهم کرد، افزود: شاید کاهش سایر سطوح مزدی از 38 به 10 درصد یک تصمیم ساده برای دولت بود اما لطمه‌ای بزرگ به زندگی بازنشستگان وارد می‌کند.
وی بیان کرد: متاسفانه ارزش‌گذاری برای کار در کشور ناعادلانه است، زمانی که ارزش‌گذاری ناعادلانه باشد قشر کارگر جزو جمعیت پایین جامعه محسوب می‌شوند و روز به روز فاصله طبقاتی در آن جامعه بیشتر می‌شود.
حمزه‌ای در ادامه با انتقاد از نحوه حذف ارز 4200 تومانی گفت: در شرایطی که بسیاری از تشکل‌های کارگری همانند خانه کارگر در خصوص حذف ارز 4200 با صدور بیانه‌ای هشدار دادند که با این کار فقرا آسیب بسیار می‌بینند، متاسفانه توجهی نشد.
او بیان کرد: دولت با دادن یارانه به مردم اعلام کرد قیمت چهار قلم کالا شامل مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن گران‌تر می‌شود اما به یکباره ما شاهد افزایش قیمت بیش از 3 هزار قلم کالا بودیم.
وی تاکید کرد: دولت برای مبارزه با گرانی‌ها و کمک به اقشار آسیب‌پذیر در کنار افزایش حقوق بسته‌های حمایتی اختصاص دهد. با وضعیت فعلی اقتصاد که هر روز نرخ اجناس بالا می‌رود، کارگران و کارمندان در شهرهای بزرگ امکان زندگی ندارند.
او افزود: امروز نوبت دولت و مجلس است که از کارگران و بازنشستگان حمایت کنند. با افزایش تورم، دستمزد فعلی با سبد معیشت فاصله دارد و دولت باید تلاش کند تا شرایط اقتصادی را تحت کنترل بگیرد تا مزد بیش از این، کارایی خود را از دست ندهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا