خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لزوم حمایت دولت از مردم هرمزگان برای ساخت خانه‌هایشان

سرویس اجتماعی انصاف نیوز: نماینده مردم هرمزگان در شورای‌عالی استان‌ها گفت: دولت باید خدمات خود را تا ساخته شدن خانه‌های مردم هرمزگان ادامه دهد. از سوی دیگر هیچ تحقیقی درباره زلزله‌های اخیر هرمزگان صورت نگرفته است.

بیش از یکسال است که هرمزگان تقریبا هر روز یک یا چند زمین لرزه را تجربه کرده است اما اولین دقایق روزهای شنبه 11 تیرماه امسال زلزله‌ای در استان هرمزگان رخ داد که خسارات بسیاری را به جای گذاشت. این در حالی است که مردم هرمزگان شب‌ها بیشتر بیدارند و اگر در آن ساعت خواب بودند با فاجعه انسانی دیگری روبرو می‌شدیم. در همین زلزله نیز 5 تن از هموطنان خود را از دست داده و در سوگ‌شان نشستیم. عبدالله پرواز، نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز شرایط این استان را پس از زلزله تشریح و تاکید کرد: زلزله اخیر که کانون آن در شهرستان بندرلنگه بود و شدت آن در شهرهای هم جوار احساس شد به منازل مسکونی 20 روستا آسیب زد.

او با بیان اینکه در این اتفاق 5 نفر کشته و بالغ بر 40 نفر مجروح شدند، افزود: همه می‌دانیم که زلزله یک رخداد طبیعی است و کسی مقصر آن نیست اما شرایط برای کسانی که دچار حادثه شده و زندگی خودشان را از دست می‌دهند سخت است. بنابراین باید بعد از این رخدادها کمک‌رسانی به سرعت انجام شود.

عبدالله پرواز در ادامه گفت: اتفاق خوبی که در این حادثه رخ داد آمادگی سریع نهادها و دستگاه‌ها بود. به صورتی که در ساعات اول وقوع حادثه تیم مدیریت بحران تشکیل شد. این اولین بار در استان بود که بعد از وقوع حادثه با چنین سرعتی کمک رسانی انجام می‌شود.

نماینده استان هرمزگان در شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه گرما در هرمزگان بالای 40 درجه است، تاکید کرد: شرایط زندگی در آن گرمای طاقت فرسا برای زلزله زدگان سخت است. درست است که روز اول آواربرداری شروع شد و برای اسکان زلزله زدگان چادر زده شد اما زندگی در چادر در گرمای 40 یا 50 درجه سخت است.

او با اشاره به حضور وزیر کشور در جمع زلزله‌زدگان در روز اول وقوع حادثه افزود: خدمات‌رسانی در آن هوای گرم و شرایط برای نیروهای خدمات‌رسان هم سخت است. لازم است برای مردمی که تمام دارایی خود را از دست داده‌اند و چیزی ندارند یک وام بلاعوض درنظر گرفته شود تا مردم بتوانند یک خانه برای خود بسازند. بانک‌ها نیز در گرفتن ضمانت‌ها برای اعطای وام با مردم همکاری کنند.

پرواز با بیان اینکه دولت باید برای آنها برنامه داشته باشد، تاکید کرد: آواربرداری در منطقه شروع و حتی در برخی از مناطق کامل شده است. اما موضوع این است که خانه‌ای در برخی مناطق زلزله‌زده وجود ندارد و همه خانه ها تخریب شده است. به همین دلیل درخواست می‌کنیم، دولت تداوم خدمت داشته باشد. چون ساکنان این روستاها اکثرا فقیر و کارگر روزمزد هستند. جمع وام‌های بلاعوض و کم بهره‌روی هم ۲۵۰ میلیون تومان می‌شود. مردم با این پول نمی‌توانند خانه بسازند. در آنجا کارمندی وجود ندارد که ضامن آنها شود. باید دولت این موضوع هم توجه کند. کل لوازم خانگی را از دست داده اند. از سوی دیگر این خانه‌ها بافت روستایی هستند و خانه ۶۰ متری به درد مردم این روستاها نمی‌خورد چون خانواده آنها پرجمعیت است.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها گفت: در روستاهایی که به صورت کامل تخریب شده است دولت موافقت مردم برای جابجایی روستا را بگیرد. زندگی در چادر برای مردم سخت است. مردم زلزله زده تا زمان آماده شدن خانه‌هایشان نیاز به کانکس دارند. در حال حاضر 400 – 500 کانکس به مردم ارائه شده اما این تعداد کم است و مردم در هوای ۴۵ درجه به بالا مردم نمی‌توانند در چادر زندگی کنند.

عبدالله پرواز در آخر در پاسخ به این سوال که آیا درباره زلزله‌هایی پیاپی بیش از یکسال هرمزگان تحقیق شده یا خیر؟ گفت: فکر نمی‌کنم تحقیقی در این مورد صورت گرفته باشد. اگر تحقیقی شروع شده من از آن خبر ندارم. اما در همان روزها اعلام کردیم که احتمال دارد زلزله‌ای با قدرت بیشتر رخ دهد. اگر آن زمان گوش داده بودند و خانه‌ها مقاوم سازی شده بود شاید امروز شاهد از دست دادن 5 نفر از هموطنانمان نبودیم.


فیلم کامل این مصاحبه را در [

View this post on Instagram

A post shared by انصاف نیوز (@ensafnews)

” target=”_blank” rel=”noreferrer noopener”>اینستاگرام انصاف] ببینید.


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا