خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک تولیدکننده: صنعت چای ایران 100 سال از دنیا عقب مانده است

تولید در تنگنای سیاست‌گذاری اقتصادی (1)

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: چای یکی از پرمصرف‌ترین اقلام خوراکی خانوارهای ایرانی است که متاسفانه هم در تولید و هم در واردات، نابسامانی‌های گوناگونی را تجربه کرده است. مانند همه حوزه‌های دیگر، تولیدکنندگان چای هم با مشکلات گوناگونی مواجهند که رقابت با رقابی خارجی را برای‌شان ناممکن کرده است. رامین محمدی، مدیر بازرگانی شرکت «چای پرمان مشهد»، مهم‌ترین دلیل عدم پیشرفت صنعت چای داخلی را حضور مدافعان صنعت چای خارجی دانست که به برخی حمایت‌های حکومتی هم پشت‌گرم‌اند.

  • شرکت چای پرمان را معرفی کنید.

این شرکت چند سال پیش به ابتکار و ایده آقای امانی، مدیر عامل فعلی راه‌اندازی شد و از چهار سال قبل، خط تولیدش به صورت کامل راه‌اندازی شده است. در حال حاضر شرکت ما تنها تولیدکننده چای کله مورچه‌ای در ایران است.

  • چطور شد این صنعت را انتخاب کردید؟

با بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم تمام کشورهایی که در صنعت چای فعال هستند، در زمینه تولید سی‌تی‌سی یا همان چای کله مورچه‌ای نیز فعالیت می‌کنند. متاسفانه هیچ‌کدام از شرکت‌های ایرانی در این زمینه فعالیت نمی‌کردند. البته بعضا اشخاصی تلاش‌هایی برای تولید چای کله‌موچه‌ای انجام دادند و حتی ماشین‌آلاتی هم وارد کردند اما با توجه به فیزیولوژی برگ چای ایرانی، نتوانستند خیلی در تولید موفق باشند. به همین جهت ما تصمیم گرفتیم به این حوزه ورود کنیم. بنابراین دنبال روش‌های جایگزین گشتیم و با توجه به این‌که ماشین‌آلات موجود در بازار نمی‌توانست نیازمان را برطرف سازد، خود اقدام به ساخت یک‌سری از ابزار و وسایل کردیم تا بتوانیم صنعت گرانول سی‌تی‌سی یا چای کله‌مورچه‌ای را در کشور راه‌اندازی کنیم.

  • چند درصد از محصولات شما صادر می‌شود و بیشتر به کدام کشورها؟

تقریبا 95 درصد محصولاتی که تولید می‌کنیم، صادر می‌شود و بیشتر صادرات‌مان هم به قفقاز و آسیای میانه، پاکستان و افغانستان است.

  • می‌گویید عمده محصول خود را صادر می‌کنید اما می‌دانیم متاسفانه چای ایرانی نه تنها در صادرات شکست خورده، بلکه در بازاریابی داخلی هم موفق نبوده است. فکر می‌کنید چرا صنعت چای ایران موفق نبوده است؟

بنده به عنوان شخصی که در این صنعت مشغول به کار است و با توجه به دیدارها و بازدیدهایی که از مراکز فراوری و تولید چای در دوبی، هندوستان و انگلستان و حتی طرابلس و ترکیه داشته‌ام، وقتی این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها را با کارگاه‌ها و کارخانه‌های کشورمان مقایسه می‌کنم، می‌توانم بگویم صنعت چای در ایران، چه از لحاظ فناوری و ماشین‌آلات، چه از لحاظ رعایت بهداشت و استانداردهای سلامتی و چه از لحاظ دانش تولید و به‌ویژه پروسه اکسیداسیون، تقریبا 100 سال از جهان عقب‌تریم. کیفیت چای هم بستگی تام و تمام به همین پروسه اکسیداسیون دارد.

بنابراین ما نمی‌توانیم با کشورهای مطرح در صنعت چای رقابت کنیم. همان مقداری از چای ایران هم که صادر می‌شود، بیشتر به دلیل قیمت پایین است که برای برخی جذابیت ایجاد می‌کند.

  • به نظر شما مهم‌ترین دلیل عقب‌ماندگی صنعت چای ایران چیست؟

عده‌ای از اشخاص که پشت‌شان به ارگان های دولتی گرم است در چشم ما نگاه کردند و گفتند که ما حافظ منافع چای هندی هستیم. وقتی چنین اشخاصی وجو دارند، طبیعی است که صنعت نمی‌تواند آن‌گونه که لازم است پیشرفت کند. دلیل دیگر این است که به دلیل ورود چند دهه‌ای چای خارجی، ذائقه مصرف‌کننده ایرانی تغییر کرده است. بنابراین چای داخلی تقاضای مناسب ندارد و برای یک بازار کوچک، هیچ‌کس انگیزه ایجاد تحول را ندارد.

قاچاق هم یکی دیگر از دلایل عقب‌ماندن صنعت چای در ایران است.

  • این اشخاص یا به اصطلاح مدافعین چای خارجی چه کسانی هستند؟ سازوکار فعالیت‌شان چگونه است؟

من را از گفتن اسم معذور بدارید ولی یافتن‌شان خیلی ساده است. اشخاصی هستند که طرفدار واردات‌اند یا به اصطلاح نان‌شان در واردات است. این‌ها اگر انرژی خود را روی پیشرفت صنعت چای داخل می‌گذاشتند، قطعا خیلی اوضاع چای بهتر می‌شد. برای این‌که این افراد را بشناسید، بگردید دنبال کسانی که در دوره‌ای به‌شدت دنبال ارز ترجیحی بودند و آن‌قدر با ارز 4 هزار و 200 تومانی چای وارد کرده‌اند که تا 2سال دیگر هم بازار اشباع است.

  • اشاره کردید که شما تنها تولیدکننده چای کله‌مورچه‌ای در ایران هستید. اخباری وجود دارد که این نوع چای، ته‌مانده چای معمولی است که فقط اسانس به آن اضافه شده. این واقعیت دارد؟

در کارخانه‌های بین‌المللی، بهترین برگ گیاه را می‌گیرند و تبدیل به چای کله مورچه‌ای می‌کنند. بنابراین آن حکم که همه چای‌های کله‌مورچه‌ای بی‌کیفیت هستند اعتباری ندارد. در کل تولید این چای به نحوه اکسایش مربوط می‌شود که برگ چای را می‌شکانند و یا مالش می‌دهند که عصاره‌ای از آن خارج و سپس اکسید شود.

  • محصول دیگری هم تولید می‌کنید؟ آیا در تولید به مشکل خاصی برنخورده‌اید؟

ما دم‌نوشی داریم به نام دم‌نوش گرانوله هسته خرما که برای اولین‌بار تولید می‌شود و خواص بسیاری نظیر پتاسیم، منیزیم، انتی اکسیدان دارد.

درباره مشکلات تولید باید بگویم از آن‌جا که ما روش جدیدی برای تولید چای کله مورچه‌ای ابداع کردیم که متفاوت با روش جهانی بود، کسانی که با پیشرفت و نوآوری مخالفند به ما انگ قاچاقچی زدند. بعد از آن ما را متقلب صدا کردند و به بهانه‌های مختلف ما را به دادگاه کشاندند تا این‌که بالاخره مقامات بلندپایه‌ای ورود کردند و کار ما به غلطک افتاد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا