خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا جامعه دوباره به سوی اصلاح طلبان می‌روند؟

آرمان ملي نوشت: هر چند که اگر نگاهي کلي و سطحي به آنچه در سطح عمومي جامعه مي‌گذرد بيندازيم خواهيم ديد که تنها وضع معيشتي و افزايش لجام گسيخته قيمت‌هاست که بعضا موجبات نارضايتي مردم را فراهم آورده ؛ اما اگر مقداري عميق‌تر به موضوع نگاه کنيم به اين نتيجه مي‌رسيم که امتداد اين وضعيت و برخي عملکردها احتمالا به تغيير گرايش مردم منجر شود. چنانکه به واسطه شرايط اقتصادي نه چندان مطلوب اعتماد مردم به دولت و جريان حامي رفته‌رفته کمرنگ شده و کاهش يابد و سويه اصلاح‌طلبانه به خود بگيرد. نکته جالب اينجاست که يک سال و هشت ماه ديگر انتخابات مجلس دوازدهم را در پيش خواهيم داشت و همين مساله باعث مي‌شود که اين موضوع از درجه اهميت بالايي برخوردار شود. حال اينکه در اين مدت اصلاح‌طلبان در مواجهه با مردم و گفت‌وگو با حاکميت چگونه عمل خواهند کرد موضوعي است که بايد در گذر زمان به آن رسيد.

تاثير عملکردها بر تغيير گرايش مردم

شايد بدبين‌ترين طرفداران و حاميان دولت نيز اين چنين پيش بيني نمي‌کردندکه در کمتر از سال اول روي کارآمدن دولت سيزدهم دولتمردان اينگونه با مشکلات و مسائل در برخي حوزه‌ها مواجه شوند. قطع به يقين مهم‌ترين مشکلات امروز جامعه اقتصادي و معيشتي است که جامعه را درگير خود کرده و موجب شده تا امروز مردم چندان نگاه مثبتي به برخي عملکردي دولت نداشته باشند. چه اينکه نگاهي به عملکرد سال اول دولت‌هاي پيشين نشان مي‌دهد که در دولت‌هاي سازندگي، اصلاحات، عدالت و مهرورزي و تدبير و اميد حداقل ميزاني از رضايتمندي از اقدامات دولت به ويژه در حوزه اقتصادي وجود داشته است. البته جراحي اقتصادي دولت نيز در اين مسير مزيد بر علت شده تا اين شرايط سخت‌تر به نظر ‌آيد. حال پرسش اينجاست که وعده‌هاي اقتصادي دولت در خصوص حل سريع مشکلات اقتصادي و برنامه‌هايي که بارها در مورد آنها صحبت شد امروز کجا است و آيا از آنها بهره‌اي برده مي‌شود؟ شرايط امروز جامعه نشان مي‌دهد که اگر هم برنامه‌اي وجود داشته چندان نتواسته عملياتي شود و موفقيت‌آميز باشد؛ که اگر اينگونه بود امروز شاهد افزايش لجام گسيخته قيمت‌ کالاهاي مصرفي و مايحتاج عمومي مورد استفاده مردم نبوديم. هر چند که اگر به صراط عدالت هم پيش برويم نمي‌توان از تاثير تحريم‌ها و مشخص نبودن تکليف احياي برجام بر شرايط فعلي جامعه به راحتي گذر کرد. مشخص است که اگر برجام احيا شده و تحريم‌ها برداشته شود شرايط اقتصادي بهبود خواهد يافت اما استفاده از مواهب احياي برجام نيز نيازمند يک برنامه‌ريزي اقتصادي مدون و دقيق است که بتوان بيشترين بهره را از آن برد. مجموع اين مسائل و شرايط موجب شده تا خوب يا بد شاهد برخي نارضايتي‌ها در جامعه از عملکرد دولت در بحث معيشت باشيم. همين موضوع نيز باعث شده تا عده‌اي اين مساله را مطرح کنند که با وجود اين شرايط اين احتمال وجود دارد که نوع نگاه و رويکرد مردم به گرايش‌هاي اصلاح‌طلبانه برگردد و باز هم در انتخابات‌ پيش‌رو شاهد حمايت سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان از آنها باشيم.

ريشه مشکلات اساسي کشور فقدان اجماع ملي است

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص ارزيابي وضعيت امروز اصلاح‌طلبان با توجه به شرايط موجود و لزوم نزديکي به مردم و گفت‌وگو با حاکميت اظهار داشت: شرايطي که براي اصلاح‌طلبان وجود دارد، شرايط بسيار سخت و پيچيده‌اي است. دليل اين موضوع هم اين است که متأسفانه از يک سو با سياست‌هايي که اعمال و دنبال شده است، نيروهاي ارزشمند، اصيل و توانمند از صحنه مديريت کشور به حاشيه رانده شدند. مرتضي مبلغ گفت: از سوي ديگر از جنبه اقتصادي، شرايط سختي بر کشور عارض شده که مردم را به‌شدت سرگرم خود کرده و باعث شد تا همه فکر مردم متوجه مسائل ابتدايي زندگي‌شان شود. اين شرايط کنش‌گري و سياست‌ورزي اصلاح‌طلبانه را در تنگناي جدي قرار داده است. عضو حزب اتحاد ملت افزود: اينکه اصلاح‌طلبان بايد به مردم نزديک شوند حرف کاملا درستي است. به هر حال اصلاح‌طلبان همواره از پايگاه مردم حرکت کردند و سياست اصلاح‌طلبي جامعه‌محور همواره سياست راهبردي بوده که اصلاح‌طلبان کم و بيش در کنار آن سياست‌ورزي و کنشگري از پارلمان تا رياست‌جمهوري حضور داشته‌اند. مهم آن است که مردم افق‌هاي روشن و اميدبخشي را پيش روي خودشان مشاهده کنند. معاون سياسي وزارت کشور در دولت اصلاحات بيان کرد: با توجه به مجموع اين صحبت‌ها به نظر مي‌رسد که اصلاح‌طلبان بايد در درجه اول نسبت به خطاهاي خسارت‌باري که بخش‌هايي آن را دنبال مي‌کنند به‌طور مستمر هشدار دهند و ابعاد آن را براي مسئولان و جامعه تشريح کنند. در ادامه به هر نحو ممکن سعي کنند آن‌ها را متوجه خطاها کرده و اقناعشان کنند تا در روندهايي که در پيش گرفته شده، تجديد‌نظر صورت بگيرد. مبلغ ادامه داد: از سوي ديگر با تعميق و گسترش ارتباط با اقشار و لايه‌هاي مختلف اجتماعي هرچه بيشتر با رنج‌ها و نيازهاي جامعه به‌طور مستقيم آشنا مي‌شوند و پيگير مطالبات و نيازهاي آن‌ها خواهند بود که تحقق چنين امري نياز به برنامه‌ريزي، همت عالي و پيگيري مستمر دارد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص تاثير نزديکي اصلاح‌طلبان به مردم و گفت‌وگو با حاکميت در انتخابات پيش‌رو اظهار کرد: اگر آن رفتارها اتفاق بيفتد به ويژه آنکه اگر گفت‌وگوها با مسئولان به نتيجه مطلوب برسد قطعا آثار خود را نه تنها در انتخابات بلکه در همه عرصه‌ها نمايان مي‌کند. وي تصريح کرد: اگر مردم از سوي مسئولان تغييرات سازنده و واقعي مشاهده کرده و احساس کنند بين آن‌ها و کنشگران، فعالان، صاحب‌نظران و انديشمندان تعامل و گفت‌وگوي سازنده و اجماع‌بخشي در گرفته ، قطعا اميدهاي آن زنده شده و افق‌هاي روشني را پيش روي خود مشاهده مي‌کنند و با همکاري و مشارکت همگاني، کشور از اين وضعيت‌ سخت اقتصادي به تدريج خارج شده و اين امر مسلم است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا