خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرمت غیر اصولی گنبدهای لاجوردی در اصفهان باعث کج شدن و دو رنگ شدن گنبدها شده است!

این روزها فعالان حوزه میراث فرهنگی به شدت از نحوه مرمت غیراصولی گنبد مساجد تاریخی اصفهان ناراحتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شهری که به گنبدهای لاجوردی معروف است، این روزها در حال از دست دادن رنگ و نگار و نقش و نشان گنبدهای تاریخی خود است، فعالان میراث فرهنگی اصفهان می گویند مرمت غیراصولی در گنبدهای تاریخی مسجد امام (شاه)و مسجد شیخ لطف الله واقع در میدان نقش جهان و گنبد مسجد مدرسه چهارباغ در ابتدای خیابان آمادگاه، باعث شده تا اصالت این بناها از بین برود و فاجعه ای میراثی رقم بخورد.

برخی فعالان حوزه میراث فرهنگی در توییتر، از مرمت غیراصولی بناهای یاد شده به شدت انتقاد کرده و می گویند گنبدها دو رنگ شده و حتی نقوش تاریخی و سنتی آن هم دستخوش تحریف و دیگرگونی شده است و از اصالت بنا چیزی باقی نمانده است.

اعتراض فعالان میراث فرهنگی به مرمت غیراصولی گنبدهای لاجوردی اصفهان/ تصاویر

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد گنبد مسجد شیخ لطف الله که دارای نقوش و اسلیمی های منحصر به فرد و رنگ خاص کرمی و شتری است، با مرمت غیراصولی اخیر، کاملا دوتکه شده است و خط مشخص و ضخیمی، بخشهای مختلف نقوش گنبد را جدا کرده است.

فعالان میراث فرهنگی معتقدند این گونه مرمت غیراصولی باعث از بین رفتن اصالت و جایگاه این بناهای تاریخی می شود و احتمال می رود یونسکو به موضوع ورود کرده و به عنوان حفاظت از میراث مشترک بشری، در حوزه مرمت این بناها دخالت کند. پیش از این هم فعالان میراث فرهنگی بارها درباره تهدید تخریب پل های تاریخی اصفهان به خاطر عبور مترو و قطع جریان زاینده رود اعتراض کرده بودند. آنها همچنین به مرمت غیراصولی بناهای تاریخی دیگر اصفهان از جمله کاخ عالی قاپو و نمای شمالی میدان نقش جهان و سردر بازار قیصریه معترض بودند.


انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا