خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معاون وزیر خارجه: امتیاز بیشتر بدهیم، انتقاد می‌کنید

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، مذاکرات رفع تحریم‌ها را جدی و طرف مقابل را زیاده‌خواه خواند و گفت: «اگر امتیاز بیشتری بدهیم، خود شما انتقاد خواهید کرد.»

او در حاشیه نخستین همایش دیپلماسی اقتصادی، به پرسش خبرنگار انصاف نیوز پاسخ داد. از آقای صفری سئوال شد با توجه به تاکید سال گذشته رهبری نظام بر ضرورت تسریع در رفع تحریم‌ها، چرا هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده است؟ او در پاسخ گفت: «تیم ما به صورت جدی و به سرعت در حال مذاکره است اما دقت کنید که هر معامله دو طرف دارد. شما هم وقتی وارد یک بنگاه معاملاتی می‌شوید، سعی می‌کنید چانه بزنید. ما می‌گوییم به این قیمت، می‌گوید نه. باز قیمت جدید می‌دهیم، می‌گوید نه. برای همین معامله به انجام نمی‌رسد.»

صفری در مورد این گزاره‌ی خبرنگار انصاف نیوز که «به نظر می‌رسد زمان رسیدن به توافق دارد از دست می‌رود» گفت: بله، اما تنها می‌توانیم کت‌مان را از تن خارج کنیم و بدهیم ببرد. یعنی طرف مقابل خیلی زور می‌گوید و هر چه بیشتر مذاکره می‌کنیم، امتیاز بیشتر می‌خواهد. اگر امتیاز بیشتر هم بدهیم، خود شما رسانه‌ها انتقاد خواهید کرد که چرا این‌همه امتیاز دادید.


اقتصاد موضوع محوری دیپلماسی

همایش دیپلماسی اقتصادی به همت سمن «خانه دیپلماسی» و با دبیری رامین میهمان‌پرست، دیپلمات و سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این همایش، میهمان‌پرست به اهمیت روزافزودن اقتصاد در روابط بین‌الملل اشاره کرد و دیپلماسی اقتصادی را یک ضرورت مغفول خواند. او گفت: تلاش ما این است که با حساس‌کردن ذهن دولتمردان، صاحبان صنایع و بخش خصوصی، دیپلماسی خارجی را به جریان اصلی روابط خارجی کشور بدل کنیم.

دیپلماسی اتاق فرمان واحد می‌طلبد

محمد خزاعی، دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (آی‌سی‌سی) در پنل اول همایش دیپلماسی اقتصادی، با اشاره به شرایط بین‌المللی، دیپلماسی اقتصادی را مفهومی برآمده از نیازهای جهانی خواند و گفت: هر وقت منازعات سیاسی در سطح جهان فزونی گرفته، استفاده از اهرم اقتصاد به عنوان میانجی صلح و توسعه ببشتر مدنظر قرار گرفته است.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان‌های بین‌المللی با برشمردن برخی زمینه‌های تاریخی تشکیل سازمان‌‌های اقتصادی بین‌المللی، دیپلماسی اقتصادی را از پایه‌های قدرت در جهان امروز معرفی کرد و افزود: این نوع دیپلماسی از سطح رایزن بازرگانی فراتر است. دیپلماسی اقتصادی یعنی اهرم اقتصاد به موضوع اصلی تنظیم تعاملات ما با دنیا تبدیل شود. در این‌صورت دیگر فقط نیازهای ما تعیین‌کننده نیست و باید بر اساس ضرورت‌ها برنامه‌ریزی و عمل کرد.

رئیس اسبق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با ذکر خاطره‌ای از شکست مذاکرات تجاری کشور به دلیل اظهارنظر غیرمسئولانه یک فرد گفت: دیپلماسی اقتصادی به اتاق فکر و اتاق فرمان واحد نیازمند است و نمی‌شود هر سازمانی مستقل از سازمان دیگر عمل کند، آن‌گاه انتظار داشته باشیم در مذاکرات اقتصادی موفق باشیم.

خزاعی ادامه داد: وزارت اقتصاد، سازمان توسعه تجارت، نمایندگی‌های ایران در سازمان‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی، فائو، صندوق ین‌المللی پول و… هر کدام به ساز خود می‌رقصند و گاه اصلا بدون هماهنگی با وزارت خارجه عمل می‌کنند. در برخی موارد حتی کسانی انتخاب شده‌اند که به زبان انگلیسی کوچک‌ترین آشنایی‌ای نداشته‌اند. با این رویکردها و عملکردها، نمی‌توان از دیپلماسی اقتصادی حرف زد.

او به تشریح تجربه دیپلماسی اقتصادی چین در طرح «یک کمربند یک راه» پرداخت و گفت: چین با یک نگاه دقیق و طراحی جامع توانست هم قدرت ملی خود را افزایش دهد، هم زمینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی شرکت‌های خود را فراهم کند و هم کشورهای زیادی را از منافع همکاری با خود بهره‌مند کند.

دبیرکل کمیته ایرانی آی‌سی‌سی در پایان گفت: دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت در دنیای امروز است و ایران هم ظرفیت‌های قابل توجهی در این زمینه دارد اما برای نیل به مقصود، نیازمد نگاهی فرابخشی و جامع هستیم. از جمله این‌که باید این اتفاق نظر در کشور به وجود بیاید که دیپلماسی اقتصادی در فقدان بخش خصوصی معنا ندارد.

مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، علی‌اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه، غلام‌رضا انصاری معاون پیشین وزارت امور خارجه، فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان در مجلس و داوود دانش‌جعفری وزیر اسبق اقتصاد از دیگر سخنرانان همایش دیپلماسی اقتصادی بودند.

همچنین برای نخستین‌بار، سرودی با نام «دیپلماسی اقتصادی» به خوانندگی سالار عقیلی برای شرکت‌کنندگان در همایش به اجرا درآمد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. معاون وزیر خارجه نمیداند که مبنای مذاکراتشان نباید این باشد که دیگران درباره امتیازها چه می گویند ؟ جلّ الخالق !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا