خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سودای روسیه در سهم بازار جهانی قیر ایران

ایلنا نوشت: دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: احتمال اینکه در فصل تابستان با کمبود مواجه و مجبور شویم بنزین پالایشگاهی را با شناسایی نقاط آسیب دوباره فعال کنیم و یا شروع به واردات فرآورده‌های نفتی بکنیم، وجود دارد.
سیدحمید حسینی درباره امکان صادرات بنزین اظهار داشت: با توجه به اینکه مصرف بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده و پالایشگاه‌ها نیز توانی برای صادرات بنزین ندارند، در نتیجه کسی انتظار صادرات بنزین از پالایشگاه‌ها ندارد، اما برخی پتروپالایشگاه‌ها مثل شازند، بوعلی و نوری که واحد‌های پتروشیمی دارند و برخی واحد‌های مینی‌ریفاینری که بنزین و یا هیدروکربن سبک تولید می‌کنند. بعضا امکان صادرات دارند و عمده نیاز بازار افغانستان که ماهانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن است از این محل تامین می‌شود و بخشی هم به بازارر عراق ارسال می‌شود و بخشی از مینی‌ریفاینری‌ها هم که کیفیت بهتری دارند بنزین و هیدروکربور سبک و سنگین خود را به امارات ارسال می‌کنند.

احتمال واردات بنزین
وی افزود: قطعا اکنون پالایشگاه‌ها با تمام ظرفیت کار می‌کنند، ولی احتمال اینکه در فصل تابستان با کمبود مواجه شویم و مجبور شویم بنزین پالایشگاهی را با شناسایی نقاط آسیب دوباره فعال کنیم و یا شروع به واردات فراورده‌های نفتی بکنیم، وجود دارد.

تولید بنزین و گازوئیل به صرفه است
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: قاعدتا اکنون پالایشگاه‌ها در بهترین وضعیت هستند و در صورتی که بتوانند بنزین و گازوئیل بیشتری تولید کنند، این کار را خواهند کرد. قاعدتا برای هیچ پالایشگاهی صرفه ندارد که نفتا تولید کند و با قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن را بفروشد در حالی که می‌تواند گازوئیل را ۱۱۵۰ دلار و بنزین را هر بشکه ۱۵۰ دلار بفروشد بنابراین ممکن است برخی پالایشگاه به ریفرمیت رغبت داشته باشند، اما غیر از ستاره خلیج‌فارس هیچ پالایشگاهی توان صادرات حجم بالایی از نفتا و یا ریفرمیت را ندارد.

فرآورده‌ها؛ تحت‌تاثیر یک تازه‌وارد
وی در ادامه گفت: باتوجه به قیمت مناسبی که شرکت نفت برای تامین میعانات گازی پالایشگاه‌ها در نظر گرفته وضعیت فراورده‌های نفتی بد نیست، ولی مشکل اصلی ورود فراورده‌های روسی است که می‌تواند بازار‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد، به عبارت دیگر اکنون بخشی از بازار‌ها تحت‌تاثیر فراورده‌های روسی قرار گرفته‌اند.

روس‌ها به بازار قیر ایران هم دستبرد زدند
حسینی تصریح کرد: اکنون علاوه بر اینکه هند نفت‌خام روسیه را با قیمت ارزان‌تر می‌خرد، قیر ایران را نیز که عمده صادراتش به بازار هند است با مشکل مواجه کرده است، به طوری که طی سه ماه گذشته ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تن صادرات قیر ما کاهش یافته یعنی از ۴۳۰ هزار تن به ۳۳۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است، همچنین برخی محصولات دیگر هم چالش‌هایی دارند، در مجموع صادرات فراورده‌های نفتی ایران باتوجه به رشد قیمت و ارزش جهانی تنها به لحاظ ارزشی افزایش صادرات داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا