خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌‌ی انجمن تهران در اعتراض به بازداشت‌‌های اخیر

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌ پزشکی تهران در اعتراض به بازداشت‌‌های اخیر بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این بیانیه در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَوْمُ آلْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى آلْمَظْلُومِ / روز انتقام مظلوم از ظالم، شدیدتر از روز ستم‌کردن ظالم بر مظلوم است. (نهج البلاغه/ حکمت ۲۴۱)

موج جدید سرکوب و دستگیری‌ طیف وسیعی از فعالان دانشجویی، کنشگران سیاسی و مدنی و همچنین برخی از سینماگران و هنرمندان و خانواده‌های داغدار فجایع سالهای ۸۸ و ۹۸ در هفته‌های اخیر، موجب پدیدآمدن نگرانی توامان با ناامیدی بسیار در میان جامعه‌ی دانشجویی و نیز فضای عمومی کشور شده‌است.

شهروندانی که اکنون دوشادوش صدها دانشجو و فعال سیاسی و همچنین حوزه‌ی زنان، کنش‌گران زیست‌محیطی، باورمندان به عقاید مختلف اما دلسوزان حقیقی میهن و فعالان صنفی در زندان به سر می‌برند.

بازداشت شهروندان به اتهام ابراز عقیده و یا صدور بیانیه درباره‌ی مسائل جاری کشور، هیچ مستمسک قانونی ندارد و این رویه درحالی ادامه می یابد که محدود کردن آزادی‌های قانونی افراد جامعه، فارغ از هر عقیده‌ای که دارند، به علاوه پایمال کردن حقوق شهروندی بازداشت شدگان، اعم از جلوگیری تماس با خانواده های ایشان، نامعلوم بودن محل بازداشت، حمله ی شبانه برای بازداشت بدون تفهیم اتهام و عدم پاسخگویی مسئولین و شرایط نامطلوب نگهداری از متهم، مخالف صرایح قوانین جاری کشور است.

شایان ذکر است که فرآیند غیرقانونی که با این روش بازداشت آغاز می‌شود، گاه به سرنوشت نامعلوم زندانیان – مانند سعید زینالی، و برخی دیگر از فعالین دانشجویی که در تیر ۷۸ دستگیر شدند و سرنوشتشان پس از ۲۳ سال هنوز ناروشن است – ، گاه به مرگ «مشکوک» آن‌ها در زندان – مانند زهرا کاظمی، محسن روح‌الامینی، هدی صابر، کاووس سیدامامی و بسیاری دیگر – و گاه به صدمه‌ی جدی به سلامتی آن‌ها – مانند علیرضا رجایی – ختم شده است. به یاد آوردن سرنوشت این افراد موجب می‌شود با جدیتی بیشتر هشدار دهیم مسئولیت حقوق اولیه‌ی زندانیان همچون احترام به کرامت انسانی، پیگیری سلامت جسمی و روانی و تهیه‌ی امکانات درمانی و حفظ حیات بازداشت شدگان، فارغ از هر اتهامی که دارند، بر دوش مسئولین قضایی و امنیتی در رده های مختلف حاکمیتی خواهد‌ بود.

ایجاد خط قرمز و محدودیت‌های سلیقه‌ای و تندروانه‌ی جریان اقلیت برای زیست عادی و هنجارهای جامعه‌، مسیری است که در سال‌های گذشته در جنبه‌های مختلف حاکمیتی اعمال شده است و نتایج تلخ آن چیزی جز «خسارت محض» نخواهد بود.

نتیجه‌ی امنیتی‌سازی امور فرهنگی جامعه مانند پوشش میلیون‌ها تن از زنان کشورمان، که این روزها بیش از پیش به آن پرداخته می‌شود، گامی در همان مسیر عبث خواهد بود که با بی‌کفایتی مسئولین از سویی موجب افزایش فشار و ایجاد دوقطبی و اختلاف میان دو طیف اصلی جامعه و از سوی دیگر سبب اتلاف میلیاردها تومان از سرمایه‌های ملت دردمند از تورم و گرانی ناشی از ناکارآمدی و فساد سیستماتیک، تنها در راستای پیاده‌سازی برنامه‌ هایی این‌چنین نمایشی شده‌است.

دادخواهی خانواده‌های داغدیده‌ی فجایع آبان ۹۸ و دیگر پرونده‌های مشابه، که هنوز پس از گذشت بیش از دو سال، به نتیجه‌ی روشنی دست نیافته، با برخوردهای متعدد امنیتی و قضایی ناروا پاسخ داده شده است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، بازداشت‌های اخیر و تکرار این رویه را، که دیگر از فرط تواتر به یکی از مشخصه‌های بارز حاکمیت بدل شده، به‌شدت محکوم می کند و نسبت به عواقب این رویه هشدار می‌دهد و همچنین خواستار آزادی این فعالین سیاسی و عقیدتی است.

والسلام.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا