«وطلع منضود» در کلامی از دکتر سروش

حسن انصاری، عضو شورای عالی علمی مرکز دايرة المعارف بزرگ اسلامی، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «”وطلع منضود” در کلامی از جناب دکتر سروش» نوشت:

در يک سخنرانی گويا تازه ای از آقای دکتر عبد الکريم سروش ديدم در سياق بحث از رؤياهای رسولانه ايشان آيه شريف قرآن: وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ [ الواقعة : 29 ] را با قرائت شاذّ: “وطلع منضود” قرائت کردند و بعد طلع را به معنای موز دانستند و اظهار کردند که: اينجا طلع درست است که به معنای موز است و نه طلح که به معنای شکوفه است. به نظرم مطالب در ذهن ايشان با هم آميخته شده. سابقه مباحث مرتبط با معنای آيه شريفه: وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ و نظرات مفسران قديم و مباحث مرتبط با آن اينجا به درستی و دقت نقل نشده است. مقاله زير مقاله مفيدی است درباره مباحث مرتبط با اين آيه و اينکه معنای طلح در آيه شريفه دقيقا چيست و آيا مقصود از طلح (و نه طلع) موز است (کما اينکه بسياری از مفسرين گفته اند) يا خير.

[ لینک به مقاله‌ی «مصداق شناسی واژه «طلح» در قرآن با تأکید بر منابع تفسیری و گیاه شناسی» ]

بد نيست آقای سروش با عنايت به اين مقاله در بحث خود تجديد نظری بفرمايند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

پیام

  1. اشاره به طلع بعنوان میوه در آیاتی از قبیل آیات ذیل و ضمن اشاره به رابطه با درخت دارنده آن میوه چنین هستند:

    وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَهَا طَلْعٌ نَضِيدٌ ﴿۱۰﴾ ق
    وَزُرُوعٍ وَنَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ ﴿۱۴۸﴾ شعرا
    طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُءُوسُ الشَّيَاطِينِ ﴿۶۵﴾ صافات

    اما اشاره آیات در سوره واقعه تا شماره 31 اشاره به خود درختان متراکم است کاری به میوه آنها ندارد….اشاره به میوه های فراوان جداگانه از آیه 32 آغاز میشود:

    وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ ﴿۲۷﴾
    فِي سِدْرٍ مَخْضُودٍ ﴿۲۸﴾
    وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ ﴿۲۹﴾
    وَظِلٍّ مَمْدُودٍ ﴿۳۰﴾
    وَمَاءٍ مَسْكُوبٍ ﴿۳۱﴾
    وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ ﴿۳۲﴾ واقعه

    مانند اشارات سوره الرحمن است به تراکم درختان در آیات ذیل:
    ذَوَاتَا أَفْنَانٍ ﴿۴۸﴾ الرحمن
    مُدْهَامَّتَانِ ﴿۶۴﴾ الرحمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا