خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تحولات مهم» در روابط روسیه و ایران

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه گفت: در آینده نزدیک شاهد تحولات مهمی در روابط دوجانبه روسیه و جمهوری اسلامی خواهیم بود.

به گزارش تسنیم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در آستانه سفر ولادیمیر پوتین به تهران در گفت‌وگویی ویژه با خبرگزاری «تاس» در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی و غذا، دورنمای افزایش سفرهای توریستی بین دو کشور، مخالفت با تحریم‌های غربی و همچنین سطح گفتگوها بین مسکو و تهران صحبت کرد.

سفیر جمهوری اسلامی در تشریح وضعیت کنونی همکاری‌ها بین روسیه و ایران در مواجهه با اعمال فشار تحریم‌های بی سابقه غرب بر مسکو و تهران گفت: «به رغم این فشارها، از ابتدای سال 2022 تا به امروز تبادل گسترده هیئت‌های سیاسی و اقتصادی بین دو کشور انجام شده است. در این مدت روسای جمهوری دو کشور بارها چه به صورت حضوری و چه مذاکرات تلفنی با یکدیگر در ارتباط بودند. و اکنون نیز آنها در تهران دوباره با یکدیگر ملاقات و گفتگو خواهند کرد. همه این رویدادها گواهی بر عمق روابط همه جانبه بین روسیه و ایران است و در آینده نزدیک هم شاهد تحولات مهمی در روابط دوجانبه دو کشور خواهیم بود.»

وی افزود که در عرصه همکاری‌های چندجانبه نیز جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به طور جدی با یکدیگر همکاری دارند. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و مذاکرات ایران در اتحادیه اقتصادی اورآسیا برای امضای توافقنامه دائمی تجارت آزاد و همچنین شرکت رئیس جمهوری ایران در اجلاس سران گروه بریکس، همگی نشان دهنده از نزدیکی مواضع دو کشور و تنوع موضوعات همکاری بین دو کشور است.

سفیر در مسکو: ایران علاقه مند به سرمایه گذاری روسیه در صنعت نفت خود است

کاظم جلالی در پاسخ به سئوال دیگری اعلام کرد که طرف ایرانی از سرمایه گذاران روسی برای مشارکت در اجرای پروژه‌های مختلف صنعت نفت جمهوری اسلامی استقبال می‌کند.

سفیر ایران در روسیه به خبرنگار تاس گفت: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد طی 4 تا 8 سال آینده 145 میلیارد دلار برای توسعه تولید و پالایش نفت سرمایه‌گذاری کند. لذا از سرمایه گذاران خارجی به ویژه کشورهای دوستی مانند روسیه برای اجرای پروژه‌های مرتبط استقبال می‌کند. علاوه بر توسعه میادین نفت و گاز در ایران، صنعت پتروشیمی به عنوان صنعتی پیشرو، آمادگی جذب سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های مشترک با شرکتهای روسی را نیز دارد.

این دیپلمات یادآور شد که پیش از این الکساندر نوواک، رئیس مشترک کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران و معاون نخست وزیر روسیه در جریان سفر اخیر خود به تهران، گفته بود که روسیه و ایران در حال رایزنی برای جذب سرمایه گذاری در عصه نفت و گاز هستند.

علاقه مندی ایران به افزایش واردات محصولات کشاورزی مختلف از روسیه

سفیر ایران در مسکو همچنین با اشاره به اینکه روسیه به تامین کننده اصلی غلات و خوراک دام به ایران تبیدل شده، اعلام کرد که مذاکراتی در سطح مقامات دو کشور انجام شده و در صورت تحقق شرایط، امکان افزایش واردات غلات، خوراک دام و روغن از روسیه به ایران وجود دارد.

کاظم جلالی توضیح داد: در گذشته ایران بخش قابل توجهی از غلات مورد نیاز خود را از کشورهای آمریکای لاتین و سایر کشورها تامین می کرد، روسیه منبع ثانویه محسوب می شد، ولی از سال 2021 این روند را تغییر دادیم و روسیه اکنون به منبع اصلی غلات و تامین خوراک دام برای ایران تبدیل شده است. به گفته وی، ایران در سال گذشته بیش از 8 میلیون تن از این محصولات را از روسیه وارد کرده است.

این دیپلمات افزود: ایران تاکنون با کمبود مواد غذایی مواجه نشده است، زیرا جمهوری اسلامی ذخایر استراتژیک پایداری دارد و روند واردات مواد غذایی به طور مداوم حفظ می شود. ایران سالانه بیش از 130 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید کرده که حدود 10 میلیون تن از آن را به خارج از کشور صادر می شود و عمده محصولات کشاورزی صادراتی از ایران میوه، سبزی، حبوبات، برنج و غلات است که روسیه نیز یکی از کشورهای مقصد این صادرات است.

جلالی در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که ایران در حال انجام اقداماتی برای تکمیل پروژه ساخت راه‌آهن در بخش رشت – آستارا به‌عنوان بخش گمشده کریدور راه‌آهن شمال – جنوب است. سفیر ایران در روسیه تاکید کرد که ساختارهای تصمیم گیرنده در تهران و مسکو “اهمیت این شریان حمل و نقل بین المللی را بیش از پیش درک کرده و در ماه های گذشته مذاکراتی در این زمینه انجام شده و اقدامات خوبی برای تکمیل آن انجام شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا