خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی بر نگاه کیهانی به همه پرسی

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

امام خمینی(قدّس سرّه) در باره انتخاب مردم و مشروعیت حکومت می‌گوید: «ما فرض مى‏كنيم كه در هفتاد سال پيش از اين، جمعيت ایران آمدند و وكلايى را تعيين كردند. وكلاى آنها حق داشتند كه يك كسى را [به عنوان شاه و حاکم] تعيين كنند كه مقدرات اينها دست او باشد اما وكلاى ما كه نبوده‌‏اند، پدران ما چه حقى داشتند [كه برای ما تعیین حاکم بکنند]؟ (صحیفه امام 4/516 و 6/12).

کلام بالا از یک اصل حقوقی عقلایی سخن می‌گوید که هیچ کس را یارای انکار آن نیست و امروز بسیاری از مردم ایران به استناد آن، خواستار اصلاحات ساختاری در شاکله نظام و قانون اساسی هستند از جمله آقای تاجزاده از پرچمداران اصلاحات ساختاری، که شاید به همین خاطر بدون استناد حقوقی و دلیل محکم، در غروب جمعه و در آستانه عید قربان بازداشت شد. آقای «شریعتمداری کیهان» در یادداشت اخیر خود ضمن اعتراف ضمنی به این اصل، به سه دلیل کلیت نظام با همین ساختار و عملکرد را خواست مردم و بی‌نیاز از همه‌پرسی جدید شمرده:

  1. حضور چند ده میلیونی مردم در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی؛
  2. حضور چند ده ملیونی در تشییع جنازه شهید سلیمانی؛
  3. استقبال بی‌نظیر از سرود «سلام فرمانده»؛

در باره دلایل و مصادیق تأییدی آقای شریعتمداری چند ملاحظه قابل توجه است:

  1. موارد فوق مشمول عنایت خاص عموم مردم هست ولی نمی‌توان تأیید ساختار و عمکرد نظام و قانون اساسی را از آن نتیجه گرفت. مردم می‌توانند در عین این که به عملکرد نظام یا عملکرد شهیدان انتقاد عمده دارند و خواستار اصلاحات ساختاری هستند، سالگرد انقلابشان را بزرگ بدارند و به شهیدان انقلاب حرمت بگذارند. اتفاقا از نگاه بسیاری از مردم، اصلاحات در راستای بازگشت به اصالت انقلاب و اهداف آن است نه روگردانی از آن!
  2. تعداد شرکت کنندگان در موارد فوق هم معین نیست و با ارقام ادعایی[ده‌ها ملیونی] ظاهرا سازگاری ندارد و‌ نمی‌توان آنان را اکثریت مردم شمرد. علاوه این که اگر به مخالفان مثلا نظارت استصوابی یا خواستاران اصلاحات ساختاری هم اجازه بیرون آمدن دادیم و چنین جمعیت و بیشتر از آن بیرون نیامد، آن‌گاه می‌توان به این جمعیت استناد کرد.
  3. در مورد شهید سلیمانی در یادداشت: “«رهبرا»؛ حافظ «وحدت زیر تابوت حاج قاسم» باشید”؛ عرض کردم که «در بزرگداشت حاج قاسم از مرحوم «اردشیر زاهدی» از رجال حکومت سابق تا «عبدالکریم سروش» دگراندیش به خارج رانده شده، تا «عطاء الله مهاجرانی» دولت مرد اصلاحاتی رانده شده، تا به قول امروزی‌ها سلبریتی‌های وطنی در تمام زمینه‌های ورزشی، هنری و ..، تا جناح‌های مختلف سیاسی، اقوام؛ ادیان، مذاهب و …؛ شرکت داشتند». رهبری هم گفتند: «وحدتی که زیر تابوت شهید سلیمانی ایجاد شد، باید محفوظ بماند». بنا بر این نمی‌توان به آن جمعیت کم‌نظیر یا بی‌نظیر که حاصل جمع همه طیف‌ها از جمله خواستاران اصلاحات ساختاری بود، بر تأیید شاکله نظام و قانون اساسی و عملکرد نظام از طرف مردم استناد کرد.
  4. سرود «سلام فرمانده» هم[جدای از بعض ملاحظات] ناظر به ساختار و عملکرد نظام نیست بلکه ناظر به عقیده «انتظار» و دعوت از «مهدی موعود (عج)» است و به همین جهت هم مورد استقبال اجمالی عموم مسلمانان و ظلم ستیزان جهان واقع شده است. مصادره این «سرود و عقیده» مصداق به خدمت گرفتن دین برای سیاست است.
  5. آنچه در همه جهان و از جانب همه عقلا نشان‎دهنده واقعی خواست مردم و اکثریت آنان است، حضور مردم در انتخابات‌ها و همه‌پرسی‌ها و نوع انتخاب و نظر آنان است. در حالی که در دو انتخابات اخیر اکثریت مردم شرکت نکرده و کاندیداهای مورد تأیید و مطلوب بخش‌هایی از نظام با همه دوپینگ‎ها؛ باز هم حتی از جذب آراء اکثریت اقلیت شرکت کننده ناتوان بوده‌اند، نمی‌توان با استناد به یک پا چند راهپیمایی عمومی، خواست مردم را به دست آورد و بدان بالید! بهترین مظهر و حکایتگر خواست مردم حضور در همه‌پرسی‌ها از جمله شرکت گسترده در انتخاباتی آزاد و با حضور همه جناح‌ها است و در آن صورت است که می‌توان بدون لکنت زبان، نظام را متکی بر اراده و خواست مردم معرفی کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقایان نظام
    رفراندم ویا انتخابات باشد برای شما ویا با نظر شما انجام گیرد.ولی مروت و…نیست که شما ایرانیان موافق ….براحتی با کمک …. در سطح خیابان حضور و ظهور داشته باشید ولی ایرانیان منتقدین شما، این اجازه را نداشته باشند .اگر جضور در سطح خیابان ملاک است ، به منتقدین هم اجازه دهید تا بقول شما مشخص شود ……….
    هر چند انتخابات طبق قانون اساسی و یا رفراندم طبق قانون اساسی بهتر است

    11
  2. مشکل این است که تمام قدرت و عزمت ایران در رسانه و روزنامه است
    عمل کو؟
    چند وقت دیگر؟
    امروز
    هفته آینده
    سال دیگر
    یا دهه؟

  3. سلام‌اگر‌به‌نهج‌البلاغه‌مراجعه‌کنیم‌مارا
    به‌سوی‌دوراندیشی‌وتجارب‌پیشینیان
    وعدالت‌و‌….فرامیخواند‌ومیفرماید‌
    کفشهای‌چندین‌باروصله‌‌شده‌من‌‌ارزشش
    از‌حکومت‌کردن‌برتر‌است‌…مگر‌اینگه
    باحکومت‌کردن‌بتوانم‌حق‌پایمال‌شده
    را‌احیا‌کنم‌‌‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا