خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی به روند افزایش نرخ دلار طلا و سکه در سال‌های اخیر

دلار! دولا پهنا حساب نکن

فاطمه شمس در گزارشی در همشهری درباره‌ی نگاهی به روند افزایش نرخ دلار طلا و سکه در سال‌های اخیر نوشت:

این روزها تا تقی به توقی می‌خورد همه ناراحتی‌شان را سر گرانی دلار خالی می کنند و می‌گویند «با دلار بالای ۱۰ هزار تومان همین می‌شود دیگر».
شاید پر بیراه نگفته باشند و نتوان به‌راحتی و خوش‌بینانه، سایه گرانی دلار روی اجناس را نادیده گرفت. نرخ دلار، طلا و سکه که در تابستان با اوج گرفتن برگزاری مراسم‌ ازدواج به بیشترین حد خود می‌رسد از میله‌های آمار هم بیرون زده‌ و دیگر حد و مرزش دارد از دست خارج می‌شود.

البته در سال‌های گذشته هم این نوسانات وجود داشته و نمی‌توان آن را فقط به یک دولت، تحریم‌های کشورهای آن‌ور آبی و هزاران دلیل دیگر نسبت داد. برای اطلاع از این موضوع کافی است اطلاعات این صفحه را به‌دقت مطالعه کنید و با نگاهی عمیق‌تر بازار شاخص‌های اقتصادی امروزی کشور را رصد کنید. البته این آمار تا روز دوشنبه گذشته اعتبار داشته و برای روزهای بعد از آن باید به روز شود.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده طلای جهان به‌شمار می‌رود.
4قطب تولید طلای کشور استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی هستند.
ارز دولتی، ارزی است که برای مسافرت، درمان، مأموریت،تحصیل دانشجویان، فرصت‌های مطالعاتی و هزینه‌های درمانی اعضای هیأت علمی، حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و محافل علمی و چاپ مقالات علمی، شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور، خرید امتیاز پخش فیلم و دریافت‌های ماهواره‌ای و ارتباطی، اعزام زائرین به عمره مفرده و عتبات عالیات و… به شهروندان ارائه می‌شود.

کلمه «دلار» از نام معدنی در کوه‌های بوهمیا در مرز آلمان و چک امروزی گرفته شده است که تولیدکننده مقادیر زیادی نقره بود و به منبع رسمی ضرب سکه برای امپراتوری روم تبدیل شده بود.

مقایسه نرخ تورم سالانه با نرخ دلار

طبق آمار بانک مرکزی نرخ تورم از سال 1390تا 1396با نوسانات متعدد به‌ترتیب 21.5، 30.5، 34.7، 15.6، 11.9، 9و 9.6بوده است. در همین سال‌ها نرخ دلار هم از 1860تومان به 4469تومان رسیده و روندی صعودی داشته است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا