خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنان امروز سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه زمینه برای توافق وجود دارد، گفت: طرف آمریکایی نیاز به تصمیم سیاسی دارد و باید هزینه‌های بازگشت به توافق را پرداخت کند.

به گزارش مهر، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری گفت: در این روزهای پرکار دیپلماتیک الحمدالله همه در کنار وزارت خارجه، ریاست جمهوری و دولت برای پوشش خوب رسانه‌ای تحولات بودند؛ پس از چندین هفته ترافیک دیپلماتیک در تهران به واسطه حضور مقامات کشورهای همسایه، منطقه و جهان، ایران میزبان یک نشست بسیار سازنده و روزی درخشان برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بود.

وی گفت: تهران به پایتخت دیپلماسی و ائتلاف علیه تروریسم و مقابله با یکجانبه گرایی و نظامی گری تبدیل شده است؛ دیپلماسی هوشمند، با نشاط و عمل‌گرای ایران در ماه‌های گذشته همه توان و ظرفیت خود را برای تثبیت ثبات و امنیت در منطقه و تعمیق دوستی بین کشورهای همسایه و مسلمان به کار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ایران در مسائل منطقه‌ای یک وزنه تعادل است که نقش تعیین کننده‌ای در معادلات از جمله تثبیت ثبات و امنیت در سوریه دارد. در بحران اوکراین، تهران محل رجوع و مشورت است.

کنعانی تاکید کرد: صاحبان منطقه به نسخه پیچی‌های سودجویانه قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیازی ندارند؛ منطقه ما بیش از آنکه نیازمند ائتلاف‌های ساختگی و پوشالی و سامانه‌های پدافند ناکارآمد با هزینه‌های گزاف از جیب ملت‌های منطقه باشد به سامانه دوستی و مکانیسم امنیت جمعی منطقه‌ای نیاز دارد. منطقه غرب آسیا و خلیج فارس خانه همه ما و ملت‌ها و کشورهای منطقه است.

وی در پاسخ به سوالی در توضیح برنامه جامع بلند مدت بین ایران و ترکیه، گفت: سفر آقای اردوغان به تهران بسیار مهم بود. سابقه این برنامه به ۳۰ آبان ماه سال گذشته و در جریان سفر وزیر امور خارجه ترکیه به تهران برمی‌گردد که پیشنهاد وزیر امور خارجه به طرف مقابل مبنی بر اینکه ما برای جهت‌دهی به همکاری‌های بلند مدت دو کشور و توسعه مناسبات همه‌جانبه نیاز داریم، ارائه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پیش‌نویس این صنعت در اوایل تیرماه و در جریان سفر «امیرعبداللهیان» به ترکیه به آن‌ها ارائه و درباره پیش نویس سند نیز مذاکره شد و نهایی شد و خوشبختانه در روز گذشته در جریان این سفر به امضای مقامات دو کشور رسید.

کنعانی تصریح کرد: این سند به طور جامع در خصوص برنامه همکاری بلند مدت دو کشور است که می‌تواند روابط دو کشور را در چارچوب سیاست همسایگی، مدیریت و برنامه‌ریزی کند و فعالیت‌ها را به طور مشترک بر مبنای منافع و مصالح دو کشور هدایت و جهت‌دهی کند.

وی افزود: این سند به توسعه مناسبات در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری حقوقی و قضائی، انرژی، آب، محیط زیست و مبارزه با جرایم فرامرزی پرداخته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این سند جهش جهش چشمگیری را در مناسبات دوجانبه ایران و ترکیه فراهم خواهد کرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین روند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، گفت: حقیقت امر این است که برخلاف ادعای طرف آمریکایی در خصوص ناکام بودن و نافرجام بودن مذاکرات دوحه، واقعیت امر این است که مذاکرات دوحه مذاکرات خوبی بود و راه را برای ادامه مذاکرات و گفتگوها باز گذاشته است و اطراف پیگیر موضوع برای آماده‌سازی ادامه مذاکرات در دوره بعدی هستند.

وی افزود: طرف ایرانی با حُسن نیت و جدیت از مذاکرات حمایت می‌کند. زمینه برای توافق وجود دارد. معتقدم مشکل اصلی در این توافق وجود ندارد؛ طرف آمریکایی نیاز به تصمیم سیاسی دارد و باید تصمیم خود را اتخاذ کند و باید هزینه‌های بازگشت به توافق را پرداخت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: دولت آمریکا نمی‌تواند تصمیم سیاسی مستقل در این رابطه بگیرد و گمان می‌کنیم اگر دولت آمریکا در این موضوع از دریچه منافع ملی آمریکا و نه از دریچه رژیم غاصب صهیونیستی به موضوع نگاه کند به نظر ما زمینه برای توافق در آینده نزدیک وجود دارد.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیازمند تضمین جدی واضح و راستی‌آزمایی برای تأمین منافع اقتصادی خود ناشی از توافق هسته‌ای است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نشست روز گذشته تهران، گفت: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه همواره مورد تاکید کشورمان است و خوشبختانه این موضوع تبدیل به یک نگاه مشترک است و ایران، ترکیه و روسیه به عنوان رویکرد بر آن تاکید می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: دولت آمریکا باید حضور نظامی خود را در بخش‌هایی از اراضی سوریه پایان ببخشد و از حمایت تروریست‌ها دست بردارد.

کنعانی درباره سفر امروز وزیر امور خارجه سوریه به تهران گفت: وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به دعوت قبلی آقای امیرعبداللهیان به تهران سفر می‌کند و در این سفر موضوعات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در خصوص اختلافات موجود در مورد شمال سوریه و نگرانی‌های دولت ترکیه و مباحثی که در خصوص احتمال اقدام به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه مطرح بود که خوشبختانه ایران در این زمینه دیپلماسی بسیار فعال و عملگرایانه‌ای را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به صورت مستمر در سطوح مختلف از جمله وزرای امور خارجه کشورمان و سوریه و ترکیه تماس‌ها و گفتگوهای دوجانبه و تلفنی برقرار بوده است.
ایران تاکید دارد که اقدام نظامی می‌تواند به تشدید بحران در مناطق سوریه بیانجامد و تأمین کننده ثبات و امنیت نخواهد بود.

کنعانی افزود: آقای امیرعبداللهیان در گفتگو با همتای ترک تاکید کرد، توافقات قبلی دو کشور مکانیسم آستانه بهترین و مناسب‌ترین روند غیرنظامی برای حل و فصل بحران و تأمین نگرانی‌های امنیتی دولت ترکیه است.

وی در واکنش به مصاحبه رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان گفت: ظرفیت‌های هسته‌ای ایران بسیار بالا است؛ اما همانطور که بارها اشاره شده است، فناوری هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز است و تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در بحث سلاح‌های کشتار جمعی فتوای مقام معظم رهبری را داریم و تغییری در نگاه و موضع ایران ایجاد نشده است.

کشورهای اروپایی در عمل به شعارهای خود پایبند باشند

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری تجمعات مجاهدین خلق در برخی از کشورهای اروپایی، توصیه وزارت امور خارجه به این کشورها چیست؟، گفت: «ماهیت گروهک منافقین روشن است و دستان پلید و جنایتکار این جریان تروریستی به خون بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی و مسئولان عالی‌رتبه ایران و برخی شهروندان خارجی و عراقی آلوده است.»

وی افزود: «کشورهای اروپایی در یک مقطع زمان و با رویکرد سیاسی این سازمان را با این توجیه که این سازمان از رویکرد نظامی و مسلحانه دست برداشته و صرفاً وارد فاز سیاسی شده است، آن را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کردند!»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: کشورهای اروپایی همانگونه که شعار ضدیت با تروریسم و حمایت از حقوق بشر را می‌دهند باید در حوزه عمل نیز به این شعارها پایبند باشند و منافع و مصالح سیاسی و اقتصادی خودشان با ایران را به سرنوشت این سازمان تروریستی گره نزنند. این موضوع همواره در مذاکرات دوجانبه با برخی از کشورهای اروپایی مورد توجه بوده است.

کنعانی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی علیه ایران در خصوص مسائل مرتبط با اوکراین، گفت: مواضع ایران در خصوص اوکراین مشخص است. آمریکایی‌ها فرافکنی می‌کنند و با اظهارات سیاسی و دامن زدن به موضوعات دروغین به دنبال ایجاد حاشیه هستند.

وی افزود: اگر علاقه‌مند به صلح و ثبات در اوکراین بودند حتماً قبل از آغاز بحران در این کشور نقش سازنده‌ای برای پیشگیری از بحران انجام می‌دادند و ما شاهد اینچنین نقشی نبودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان، گفت: خوشبختانه اجرای پنج دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد مثبت و رو به جلو بوده است. خوشبختانه برادران ما در دولت عراق بسیار در این زمینه با حسن نیت و با انگیزه و رویکردی سازنده عمل کرده و توانستند نقش بسیار مثبتی در برگزاری این جلسات و ادامه نشست‌ها و انتقال درست پیام‌ها بین طرفین داشته باشند.

کنعانی افزود: نتیجه مذاکرات تا الان به اندازه‌ای دلگرم کننده بوده که بتوانیم دور بعدی مذاکرات را در بغداد در سطح مناسبی داشته باشیم و با استفاده از دستاوردهای گذشته گام رو به جلو برداریم.

وی با بیان اینکه فضا مثبت است و امیدواریم به نتیجه جدیدی در خصوص از سرگیری روابط برسیم، گفت: ما از هر گامی که برادران ما در منطقه به سمت توسعه مناسبات بردارند، استقبال می‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت اسدالله اسدی گفت: درباره آقای اسدالله اسدی، جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را بارها اعلام و تاکید کرده است. بحث موافقتنامه‌های قضائی اعم از استرداد مجرمین یا همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشورها یک موضوع عادی است.

وی افزود: ایران و بلژیک تعداد قابل توجهی از این نوع موافقتنامه‌ها را با کشورهای مختلف امضا کردند و انعقاد این موافقتنامه‌ها برای همکاری‌های دوجانبه عادی و شناخته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بازداشت دیپلمات ایرانی یک فرآیند کاملاً غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین است، خواست ما از دولت بلژیک این است، دیپلمات ایرانی را فوراً آزاد و اعاده حیثت کنند و خسارت وارده را جبران کنند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسئولیت خود را قبول کنند.

کنعانی در واکنش به اخباری در خصوص اعزام سفیر امارات به ایران گفت: برنامه برای اعزام سفیر امارات به تهران را به فال نیک می‌گیریم و نشانگر شکل گیری فضای مثبت جدیدی در منطقه تلقی می‌کنیم.

وی در خصوص توسعه روابط با کشورهای همسایه نیز تاکید کرد: آنچه مربوط به ایران است، بر مبنای سیاست راهبردی ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای همسایه عربی و اسلامی است. سیاست راهبردی دولت آقای رئیسی این است که ایران به دنبال توسعه روابط با کشورهای همسایه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: حوزه پیرامونی خلیج فارس جزو حوزه‌های مورد توجه ما است و دست دوستی ما به سوی برادران در این منطقه دراز بوده است.

کنعانی تصریح کرد: حضور و مداخله بیگانگان کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند. در سایه گسترش و بهبود مناسبات با عربستان و در مناسبات با بحرین هم می‌توانیم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

وی همچنین در خصوص همکاری‌های دو جانبه بین ایران و روسیه گفت: این همکاری‌ها به قبل از تحولات اوکراین برمی‌گردد و هرگونه ایجاد ارتباط بین این دسته از همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه با تحولات اوکراین غیرمنطقی است و با اهداف و اغراض سیاسی صورت می‌گیرد. موضع ایران در خصوص جنگ جاری در اوکراین واضح و روشن است و بارها به صراحت اعلام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران حامی حل و فصل این بحران از طریق سیاسی است و مذاکرات با طرفین در سطوح مختلف انجام شده است و آقای امیرعبداللهیان گفتگوهایی را با همتای اوکراینی خود انجام داده است. ایران از ظرفیت‌های سیاسی خود برای حل و فصل بحران استفاده می‌کند.

کنعانی در واکنش به صدور حکم دادگاه حمید نوری در سوئد نیز، گفت: انتظار و توقع ما این است که دولت سوئد گفتار و عمل را با هم تطبیق دهد. تشکیل دادگاه علیه حمید نوری اقدامی نادرست و غلط در جهت تطهیر چهره یک سازمان تروریستی بود!

وی افزود: متأسفانه دادگاه سوئد این امکان را برای یک سازمان تروریستی قرار داده است. پیگیری‌های خود را در این ارتباط در سطوح مختلف ادامه می‌دهیم و دفاع از حقوق این شهروند را مدنظر قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قبل از صدور حکم، آقای امیرعبداللهیان با همتای سوئدی گفتگو داشت و در تهران و در غیاب سفیر سوئد کاردار این کشور به وزارت امور خارجه دعوت شده است و بعد از صدور حکم نیز کاردار سوئد احضار شده و یادداشت اعتراض ایران در این زمینه به سوئد ارائه شد. از دولت سوئد انتظار داریم روابط دو کشور را به سرنوشت یک گروه تروریستی گره نزند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا