خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کدام «حمید» را شهید چمران «دروغ‌گو» معرفی کرد؟

اسفند سال 93، پایگاه اطلاع رسانی مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر نامه ای از شهید چمران به دکتر صادق طباطبایی را منتشر کرده بود و در مقدمه ی آن نوشته بود: شهید مصطفی چمران در مدتی که در لبنان و در کنار امام موسی صدر به فعالیت می پرداخت، با دکتر صادق طباطبایی که آن زمان در آلمان بود، نامه نگاری های بسیاری داشت. چمران در این نامه ها که بخش مهمی از آن ها در کتاب لبنان به روایت امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران منتشر شده است، با لحنی صمیمانه دکتر طباطبایی را خطاب کرده است و از حال خود و وضعیت شیعیان لبنان و مصایب آنان و دشواری های پیش روی این فعالیت ها سخن می گوید.

انصاف نیوز متن یکی از این نامه ها را برای مرور برداشت شهید چمران از رفتار و روحیات برخی شخصیت ها بازنشر می کند؛ به ویژه درباره ی شخصی که در نامه فقط به نام کوچک او – حمید – اشاره شده و در آن به نامه ای دیگر اشاره شده که: «در آن‌ نامه‌ شرحی‌ دربارۀ‌ حمید داده‌ بودم‌ که‌ مواظبت‌ کند که‌ حمید دروغ‌ زیاد می‌بافد. ولی‌ حمید این‌ نامه‌ را دیده‌ است‌ و بنابراین‌ هیچ‌ استبعادی‌ ندارد به‌ من‌ بد بگوید و حتی‌ به‌ آقای‌ صدر و بالأ‌خره‌ به‌ دکتر شریعتی! به‌ هر حال‌ خود را فقط‌ از شرش‌ محفوظ‌ بدارید».

با توجه به ویژگی هایی که در نامه ی شهید چمران اشاره شده، یکی از شخصیت های درجه ی سوم سیاسی که در سالهای اخیر از مخالفان سرسخت اصلاح طلبان شده محتمل ترین گزینه است.

متن نامه در پی می آید:

‌به نام‌ خدا

صادق‌ مهربانم! سلام‌ گرم‌ برادرت‌ را بپذیر! گرامی‌ نامۀ‌ تو را دیروز از مجلس‌ دریافت‌ داشتم‌ و سعی‌ دارم‌ الاَّن‌ توسط‌ برادر محمد صالح‌ برای‌ شما بفرستم. دربارۀ‌ مطلبِ‌ راجع‌ به‌ آقای‌ صدر، همانطور که‌ می‌دانید سازمان‌ امنیت‌ شاه‌ و سفیر پست‌فطرتش، قدر، در بیروت‌ به‌ جان‌ آقای‌ صدر افتاده‌اند و تحریک‌هایی‌ که‌ آدمی‌ را ناراحت‌ می‌کند. آقای‌ صدر جوابی‌ رسمی‌ در رد مطالب‌ تحریف‌ شده‌ می‌نویسند و برای‌ شما می‌فرستند. همچنین‌ مطالب‌ خود را در روزنامه‌های‌ لبنان‌ چاپ‌ خواهند کرد و ما عین‌ روزنامه‌ها را برای‌ شما خواهیم‌ فرستاد.

ضمناً‌ از طرف‌ جوان‌ مسلمان‌ آمریکا مبلغ‌ سه‌ هزار دلار برای‌ کمک‌ به‌ رزمندگان‌ فلسطینی‌ ارسال‌ شده‌ بود که‌ به‌ رهبر آن‌ها داده‌ شد و خیلی‌ تشکر کرد و حتی‌ از نوشته‌ها و جزوه‌های‌ فارسی‌ شما درباره‌ فلسطین‌ یاد کرد و خیلی‌ تحت‌ تأثیر قرار گرفته‌ بود. به‌ او گفته‌ شد که‌ شما در آلمان‌ کنگره‌ اسلامی‌ دارید. او گفت‌ که‌ پیامی‌ شخصاً‌ برای‌ شما تهیه‌ خواهد کرد و یکی‌ از نمایندگان‌ خود را خواهد فرستاد تا در کنگره‌ شما بخواند. بنابراین‌ لطفاً‌ شما خود را آماده‌ کنید.

‌دربارۀ‌ حمید چیزهایی‌ نوشته‌ بودید. برداشت‌ شما صحیح‌ است. آنچه‌ خوبان‌ همه‌ دارند او تنها دارد. شریعتی‌ را آنطور می‌شناسد و غیره‌ در حالیکه‌ از ایران‌ پرسیدم، شریعتی‌ گفته‌ که‌ او را نمی‌شناسد. همچنین‌ آزمایش‌های‌ دیگری‌ نیز کردم‌ که‌ نتیجه‌اش‌ به‌ کلی‌ منفی‌ بود، اما هنوز نمی‌توانم‌ به‌ او نسبتی‌ بدهم‌ زیرا اثبات‌ نشده‌ است. فقط‌ ما باید پرهیز کنیم‌ و خود را و دوستان‌ خود را به‌ خطر نیندازیم. شاید دلیل‌ این‌ دروغ‌ گفتن‌های‌ او عقده‌ باشد. او عقده‌ زیاد دارد، عقدۀ‌ شکست‌ و عقدۀ‌ عقب‌ماندگی‌ و عقده‌های‌ دیگر! صهری‌ به‌ من‌ نامه‌ای‌ نوشت‌ و گفت‌ که‌ حمید نامۀ‌ او را باز کرده‌ و خوانده‌ است‌ و یکی‌ از آن‌ها نامه‌ای‌ بود که‌ من‌ به‌ صهری‌ نوشته‌ بودم‌ و در آن‌ نامه‌ شرحی‌ دربارۀ‌ حمید داده‌ بودم‌ که‌ مواظبت‌ کند که‌ حمید دروغ‌ زیاد می‌بافد. ولی‌ حمید این‌ نامه‌ را دیده‌ است‌ و بنابراین‌ هیچ‌ استبعادی‌ ندارد به‌ من‌ بد بگوید و حتی‌ به‌ آقای‌ صدر و بالأ‌خره‌ به‌ دکتر شریعتی! به‌ هر حال‌ خود را فقط‌ از شرش‌ محفوظ‌ بدارید.

درباره‌ فلسطین‌ ان شاء الله می‌بینم‌ و هرچه‌ بیابم‌ از جزوات‌ و غیره، برای‌ شما می‌فرستم‌ و شاید بدهم‌ ترجمه‌ کنند.
‌ ‌درباره‌ سفر روسیه، حقیقت‌ این‌ است‌ که‌ می‌خواستم‌ بنویسم‌ که‌ سفرنامه‌ای‌ بشود و منتشر گردد. آقای‌ صدر زیاد راضی‌ نبودند زیرا تجزیه‌ و تحلیل‌ ما به‌ سلیقه‌ روس‌ها خوشایند نیست‌ و این‌ در حال‌ حاضر به‌ صلاح‌ ما نخواهد بود. این‌ مطلب‌ سبب‌ شد که‌ دست‌ نگه‌ بدارم‌ و یا نوشته‌ را به‌ سفر دیگری‌ موکول‌ کنم.

دربارۀ‌ آمدن‌ من‌ به‌ آلمان‌ هنوز خبری‌ نشده‌ است‌ و من‌ هم‌ خیلی‌ خیلی‌ مشتاق‌ دیدار شما هستم‌ و ان شاء الله که‌ دیدار‌ها تازه‌ خواهند شد. قطب‌زاده‌ نامه‌ای‌ نوشت‌ و ترجمۀ‌ روزنامه‌ای‌ را می‌خواست. من‌ قبلاً‌ آن‌ را برای‌ او فرستاده‌ام. ان‌شاءالله تا به‌ حال‌ رسیده‌ است. آقای‌ صدر حالشان‌ خوب است، فقط‌ گاهگاهی‌ نفس‌ تنگی‌ پیدا می‌شود و رنج‌ می‌دهد. پری‌ خانم‌ و حورا و ملیحه‌ به‌ ایران‌ رفته‌اند (دو هفته) و آقای‌ صدر تنها هستند و پسر‌ها کار خانه‌ می‌کنند و غذا می‌پزند. امشب‌ در مجلس‌ در حضور ایشان‌ هستم‌ و خود ایشان‌ غذا را ترتیب‌ می‌دادند. زیرا بچه‌ها صور هستند.

قرار شد که‌ آقای‌ صدر نامۀ‌ جوابیۀ‌ خود را در رد تحریفات‌ سازمان‌ امنیت‌ بنویسند و همراه‌ با این‌ نامه‌ بفرستند، ولی‌ بهتر است‌ که‌ انتشار آن‌ حداقل‌ تا یک‌ هفته‌ دیگربه‌ تأخیر بیفتد تا… و بچه‌ها از ایران‌ برگشته‌ باشند. بنابراین‌ نامه‌ برای‌ شما ارسال‌ می‌شود تا در این‌ مدت‌ ده‌ روز، شما کار تایپ‌ و چاپ‌ و غیره‌ را انجام‌ دهید و انتشار آن‌ در موقعی‌ باشد که‌ مسافرین‌ برگشته‌ باشند. ضمناً‌ روزنامه‌های‌ عربی‌ را نیز به‌ محض‌ انتشار برای‌ شما خواهم‌ فرستاد.

نامۀ‌ آقا سید در اولین‌ فرصت‌ ارسال‌ می‌گردد.

از قول‌ من‌ به‌ همۀ دوستان‌ و همفکران‌ سلام‌ برسانید. موفقیت‌ و سلامتی‌ همه‌ شما را از خدای‌ بزرگ‌ آرزو می‌کنم.

ارادتمند شما مصطفی‌ چمران‌

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ح.ر. فحاش این روزها را می گوید که سعی می کند به سبک برادر حاتم طائی با فحش دادن به بزرگان برای خود نامی و از قِبَل مخالفان این بزرگان نانی جور کند.

    1. البته ح.ر. در زمان انقلاب ده ساله بوده! به نظرم هدف گیری غلط کرده اید و منظور حمید دیگری بوده.

  2. آقا داوود عزیز! اشتباه گرفته اید. ایشان سن شان خیلی بالاتر از این حرفهاست. ایشان در زمان تبعید حضرت امام در عراق بوده اند و در همان عراق هم چنین شهرتی (شهرت دروغگویی) برای خودشان دست و پا کرده اند.

    1
    1
  3. این شخصیت هتاک هیچ حدیقفی برایش وجود ندارد شخصا ار یکی از فضلای صدیق شنیدم مرحوم ایت الله خویی درباره اش گفته بود من شکایتم را نزد جده ام زهرا ع می برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا