خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همه چیز درباره ی قهرمانی کیانوش رستمی در المپیک

وزنه بردار دسته 85 کیلوگرم ایران با رکورد 396کیلوگرم عنوان قهرمانی المپیک ریو را به دست آورد و رکورد مجموع جهان را نیز یک کیلوگرم ارتقا داد.

به گزارش ایسنا، کیانوش رستمی در هفتمین روز بازی های المپیک ریو با برای کسب مدال طلا با 10 وزنه بردار به رقابت پرداخت.

رستمی با ثبت رکورد 396 کیلوگرم در مجموع دو حرکت قهرمان المپیک ریو شد و اولین مدال را برای کاروان ایران به دست آورد.

او در یک ضرب 179 کیلوگرم و در دوضرب 217 کیلوگرم را ثبت کرد. او رکورد مجموع خود را نیز یک کیلوگرم ارتقا داد. او هم چنین رکورد دار دوضرب  و مجموع المپیک نیز شد.

 

حرکت یک ضرب

دنیس اولانف قزاق حرکت اول خود را با ثبت  170 کیلوگرم  آغاز کرد.  تیان تائو در حرکت اول 173 کیلوگرم را انداخت .

کیانوش رستمی در نخستین حرکت خود پشت وزنه 174 کیلوگرم قرار گرفت و به راحتی توانست آن را مهار کند.

اولانف قزاق در دومین حرکت 175 کیلوگرم را انداخت تا از کورس رقابت در یک ضرب عقب بماند. برای آخرین مرتبه  دوباره باید وزنه 175 کیلوگرم را مهار می کرد که این مرتبه موفق عمل کرد.

تائو برای دومین حرکت باید 178 کیلوگرم را مهار می کرد که برای دومین مرتبه ناموفق عمل کرد. وزنه بردار چین در حالی برای مهار وزنه سوم بر روی تخته آمد که در آستانه حذف از المپیک قرار داشت اما این مرتبه توانست از پس وزنه 178 کیلوگرم برآید.

رستمی برای دومین مرتبه که بر روی تخته آمد باید 179 کیلوگرم را بالای سر می برد که باز هم به راحتی ان را مهار کرد و در یک ضرب اول شد. او در اخرین حرکت خود وزنه 182 کیلوگرم را از پشت سر انداخت و با همان 179 کیلوگرم  به کار خود در یک ضرب پایان داد.

بیژن مقانلو و مهدی بی باک سرمربی و مربی تیم  ملی تکواندو با حضور در سالن وزنه برداری شاهد رقابت کیانوش رستمی بودند.  علی مرادی هدایت کیانوش رستمی را برعهده داشت .

حرکت دوضرب

تیان تائو در حرکت اول دوضرب نیز نتوانست از پس مهار وزنه برآید  و 210 کیلوگرم را انداخت. برای دومین مرتبه که پشت وزن 210 کیلوگرم قرار گرفت باز هم ناموفق عمل کرد تا در آستانه حذف از المپیک قرار گیرد.

دنیس اولانف قزاق نیز برای نخستین حرکت خود در دوضرب 215 کیلوگرم را درخواست کرد اما آن را انداخت. در دومین مرتبه نیز ناموفق بود. اما در حرکت سوم 215 کیلوگرم را مهار کرد . او در مجموع 390 کیلوگرم را ثبت کرد.

کیانوش رستمی در نخستین حرکت خو پشت وززنه 215 کیلوگرم که رکورد المپیک است ، قرا گرفت اما  نتوانست آن را بالای سر ببرد. رستمی برای دومین مرتبه برای مهار وزنه 215 کیلوگرم بر روی تخته آمد و آن را ثبت کرد.

تائو در آخرین حرکت خود پشت وزنه 217 کیلوگرم قرار گرفت و آن را بالای سر برد و در مجوع رکورد 395 کیلوگرم را ثبت کرد.

کیانوش رستمی نیز برای مهار وزنه 217 کیلوگرم بر روی تخته آمد و آن را مهار کرد و با 396 کیلوگرم مدال طلا المپیک را گرفت. او رکورد دوضرب  و مجموع المپیک را نیز به نام خود ثبت کرد. و رکورد مجموع جهان را نیز یک کیلوگرم ارتقا داد.

نتایج دسته 85 کیلوگرم:

1-کیانوش رستمی از ایران با رکورد 179 یک ضرب، 217 دوضرب  و مجموع 396 کیلوگرم (مدال طلا)

2-تیان تائو از چین با رکورد 178 یک ضرب، 217 دوضرب  و مجموع 395 کیلوگرم (مدال نقره)

3-گابریال سینکرایا از رومانی با رکورد 173 یک ضرب، 217 دوضرب  و مجموع 390کیلوگرم (مدال برنز)

کیانوش رستمی رکوردهای المپیک و جهان را شکست

کیانوش رستمی با مهار وزنه 217 کیلوگرم رکورد دوضرب و مجموع المپیک را شکست و رکورد مجموع جهان را نیز یک کیلوگرم ارتقا داد.

کیانوش رستمی در رقابت‌های وزنه برداری المپیک ریو با ثبت رکورد 396 کیلوگرم موفق شد رکورد دوضرب و مجموع المپیک را بشکند.

او در یک ضرب رکورد 179 و در دوضرب رکورد 217  را برجای گذاشت.

رکورد قبلی المپیک متعلق به پیروس دیماس از یونان بود که در المپیک 2000 سیدنی به ثبت رسانده بود. رکورد این وزنه بردار در همین مسابقات سه بار شکسته شد که پس از وزنه برداران چینی و رومانی، در نهایت با 217 کیلوگرم به نام رستمی ثبت شد.

رکورد مجموع المپیک نیز 394 کیلوگرم بود که آندری ریباکو از بلاروس آن را در سال 2008ثبت کرده بود و رستمی آن را دو کیلوگرم ارتقا داد.

او همچنین رکورد مجموع جهان را نیز که در اختیار خودش بود یک کیلوگرم ارتقا داد.

مرادی: موفقیت کیانوش رستمی تقدیم به مردم ایران

رییس فدراسیون وزنه برداری گفت: امیدوارم وزنه برداری در ادامه راه نیز موفق باشد.

علی مرادی پس از کسب مدال طلای کیانوش رستمی گفت: به همه مردم ایران تبریک میگویم. این موفقیتی بزرگ برای ورزش ایران و وزنه برداری است.

وی که از شدت خوشحالی کیانوش را در آغوش گرفته بود ابراز امیدواری کرد که این مدال طلا  آغاز راه برای موفقیتهای بیشتر کاروان ایران باشد.

مرادی ادامه داد: این موفقیت تقدیم به همه مردم ایران. امیدوارم که وزنه برداری ایران بتواند در ادامه راه نیز موفق باشد.

رستمی در نشست خبری چه گفت؟

قهرمان وزنه‌برداری المپیک ریو گفت: تلاش کردم که اتفاق بازی‌های آسیایی تکرار نشود و با برنامه مقابل حریف چینی‌ام ظاهر شدم.

کیانوش رستمی پس از رقابت دسته 85 کیلوگرم وزنه‌برداری المپیک ریو، در نشست خبری بیان کرد: خیلی تلاش کردم. هیچ کسی من را کوچ نکرد و من خودم را کوچ کردم و به این رقابت‌ها رسیدم. تلاش کردم که اتفاق بازی‌های آسیایی تکرار نشود. رقیب چینی‌ام خیلی قوی است و کارنامه خوبی هم دارد. او ورزشکار بزرگی است اما من با برنامه مقابلش ظاهر شدم تا بتوانم به مدال طلا برسم.

او ادامه داد: برای رسیدن به این هدف تلاش زیادی کردم و خوشحالم که مدال طلا را بدست آوردم و توانستم نتیجه زحماتم را بگیرم.

واکنش جالب رستمی به وزنه زدن رقیب چینی

قهرمان وزنه برداری المپیک ریو نسبت به وزنه زدن رقیب چینی واکنش جالبی داشت و گفت: با خودم گفتم خدا کند وزنه بردار چینی وزنه 217 کیلوگرم را بزند و اگر دروغ بگویم خدا کورم کند!

کیانوش رستمی  و تیان تائو چینی تا لحظه آخر برای کسب مدال طلای المپیک ریو جنگیدند و برای هر دو نفر وزنه 217 کیلوگرم تکلیف قهرمان را مشخص می کرد.

با وجو اینکه هر دو 217 کیلوگرم را ثبت کردند اما رستمی به لطف مهار وزنه 179 کیلوگرم در یک ضرب (یک کیلوگرم بیشتر از رکورد وزنه بردار چینی) توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد.

او در واکنش به نحوه وزنه زدن وزنه بردار چین و استرسی که وجود داشت، بیان کرد:  وقتی که وزنه بردار چینی برای زدن وزنه 217 کیلوگرم بر روی تخته آمد با خودم گفتم که خدا کند این وزنه را بزند. اگر دروغ بگویم، خدا کورم کند! زیرا اگر 217 کیلوگرم را نمی‌زد، این مدال به دل من نمی‌نشست.

شادی مردم کرمانشاه در منزل پدری کیانوش رستمی

مردم کرمانشاه پس از کسب مدال طلای کیانوش رستمی به منزل پدری او رفتند.

پس از کسب مدال طلای دسته 85 کیلوگرم وزنه برداری المپیک ریو توسط کیانوش رستمی، مردم کرمانشاه با حضور در منزل پدری این وزنه بردار  شادی کردند.

رستمی در المپیک ریو علاوه بر کسب مدال طلا موفق به شکستن رکورد دوضرب  و مجموع المپیک  و مجموع جهان شد.

او اولین مدال را برای کاروان ایران درالمپیک ریو به دست آورد.

رستمی همچنین قبل از نشست خبری با خانواده اش تلفنی صحبت کرد.

رستمی پس از قهرمانی المپیک: به تنهایی و با مربیگری خودم طلا گرفتم

قهرمان وزنه‌برداری المپیک ریو بیان کرد: من خیلی سختی کشیدم و خدا را شکر که توانستم مدال المپیک بگیرم.

کیانوش رستمی پس از کسب عنوان قهرمانی بازی‌های المپیک ریو بیان کرد: من در بدترین شرایط و تنها تمرین کردم. خیلی سختی کشیدم. خدا را شکر مدال طلا گرفتم و نگذاشتم خون شهیدان پایمال شود. ایرانی‌ها باید همیشه نشان دهند که می‌توانند موفق شوند.

او ادامه داد: از علی مرادی رییس فدراسیون وزنه‌برداری تشکر می‌کنم که از من حمایت کرد.

رستمی همچنین گفت: مدالم را به شهدای مدافع حرم تقدیم می‌کنم و خوشحالم که توانستم به تنهایی و با مربی‌گری خودم رکورد دنیا و المپیک را تغییر دهم و به مدال طلا برسم.

قهرمان المپیک ریو با تشکر از دعاهای مردم ایران تصریح کرد: مردم ایران با انرژی‌های مثبتی که دادند به من کمک کردند و اگر غیر از این بود، کیانوش رستمی نمی‌توانست مدال طلای المپیک بگیرد و رکوردشکنی داشته باشد. از این بابت خدا را شکر می‌کنم. قسمت بود مدال بگیرم و اگر قسمتم نبود، به هیچ عنوان این مدال را به دست نمی‌آوردم.

رستمی در پاسخ به این پرسش که نظرش در مورد وزنه‌بردار چینی چیست و او همه را سورپرایز کرد گفت: فکر کردید مانند بازی‌های آسیایی می‌شود؟ (با خنده) در بازی‌های آسیایی من نمی‌دانستم که این وزنه‌بردار چینی باقی مانده و اگر می دانستم مسلما در اینچئون هم وزنه را بالای سر می‌بردم. من به راحتی نمی‌گذارم که مدال را از دست بدهم.

او افزود: من برنامه تمرینی‌ام را به خوبی جلو بردم و توانستم به وزنه‌های خوبی برسم و دو ماه قبل از المپیک رکورد جهان را شکستم. الان هم توانستم دوباره رکوردشکنی داشته باشم.

وزنه‌بردار 85 کیلوگرم ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در فاصله بین حرکات به چه چیزی فکر می‌کرده است تصریح کرد: به هیچ چیزی فکر نمی‌کردم. وقتی که وزنه بردار چینی برای زدن وزنه 217 کیلوگرم بر روی تخته آمد با خودم گفتم که خدا کند این وزنه را بزند. اگر دروغ بگویم، خدا کورم کند! زیرا اگر 217 کیلوگرم را نمی‌زد، این مدال به دل من نمی‌نشست. همه وزنه‌برداران زحمت می‌کشند و تنها کیانوش رستمی نیست که برای گرفتن مدال زحمت کشیده باشد اما خدا را شکر ما ایرانی‌ها به چیزی که لایقش بودیم رسیدیم.

وزنه‌بردار طلایی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به اعتماد به نفس خاصی که هنگام بالا بردن وزنه‌ها داشت آیا اطمینان داشت که مدال طلا می‌گیرد گفت:‌ نه، هرگز به این فکر نمی‌کردم که قهرمانی‌ام قطعی است. در مسابقه شرایط خیلی تغییر می‌کند. وزنه‌ها بالا و پایین می‌رود. وضعیت بدن ورزشکاران عوض می‌شود. من بار اول نتوانستم وزنه 215 کیلوگرمی را بزنم این در حالی بود که توانایی بدنی را داشتم و فقط ذهنم آماده نبود. ذهنم را درست کردم و وزنه را زدم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که پیش آمد فرصتی بیشتری نداشتم وگرنه به رکورد دو ضرب جهان حمله می‌کردم.

رستمی در پاسخ به این سوال که پس از المپیک لندن اعلام کرده بود جو این رقابت‌ها رویش تاثیر گذاشته آیا این بار هم این شرایط را داشته است گفت: خیر، این بار وضعیت متفاوت بود. من به خوبی تمرین کرده بودم و آرامش داشتم. من خودم کار خودم را مدیریت کردم. هیچ کس من را کوچ نکرد. با برنامه خودم تمرین کردم با همین برنامه‌های خودم بود که توانستم رکورد جهان و المپیک را جابه‌جا کنم.

رستمی همچنین ابراز امیدواری کرد سایر ورزشکاران کاروان ایران بتوانند پس از او مدال‌های بیشتری به دست بیاورند.

تبریک کمیته بین‌المللی المپیک به کیانوش رستمی

کمیته بین‌المللی المپیک قهرمانی المپیک و شکستن رکورد جهان و المپیک را به کیانوش رستمی تبریک گفت.

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در پیامی قهرمانی و شکستن رکورد جهان را به کیانوش رستمی وزنه‌بردار ایران در المپیک 2016 ریو را تبریک گفت.

کیانوش رستمی وزنه‌بردار دسته 85 کیلوگرم ایران در المپیک ریو موفق شد با شکستن رکورد جهان مدال طلای این وزن را از آن خود کند. رستمی با مجموع 396 کیلوگرم اولین مدال کاروان ایران در ریو را به دست آورد. او همچنین در المپیک 2012 لندن نیز به مدال نقره رسیده بود.

تبریک تاماش آیان به کیانوش رستمی برای قهرمانی در المپیک ریو

رییس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با حضور در سالن گرم بازی‌ها به کیانوش رستمی تبریک گفت.

پس از اینکه کیانوش رستمی با ثبت رکورد 179 کیلوگرم یک ضرب، 217 کیلوگرم و مجموع 396 کیلوگرم توانست مدال طلای دسته 85 کیلوگرم وزنه‌برداری المپیک ریو را به دست آورد، تاماش آیان رییس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با حضور در سالن گرم مسابقه‌ها به او تبریک گفت.

آیان سپس به کیومرث هاشمی، علی مرادی و نصرالله سجادی نیز این موفقیت را تبریک گفت.

رستمی توانست اولین مدال طلای کاروان ایران را در بازی‌های المپیک ریو به دست آورد. او همچنین موفق شد رکورددار دوضرب و مجموع المپیک شود و رکورد مجموع جهان که در اختیار خودش بود را یک کیلوگرم ارتقا داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا