خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس شورای مرکزی حزب ندا: «بی برنامه بودن دولت» دلیل ناکامی آن است

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، در هفتمین مجمع عمومی این حزب اصلاح طلب، که امروز برگزار شده است، گفت: مهم‌ترین دلیل ناکامی دولت رئیسی در تحقق شعارهای خود “بی برنامه بودن دولت” ارزیابی می‌شود.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن سخنرانی مجید فراهانی در پی می‌آید:

بنام خداوند جان و خرد، کزین برتر اندیشه برنگذرد.

با سلام و درود خدمت همه عزیزان،

دقیقاٌ هشت سال پیش در چنین ایامی در مرداد ماه 1393 حزب ندای ایرانیان متشکل از نسل جدیدی از اصلاح طبلبان و تحول خواهان کشور به شکل رسمی آغاز به فعالیت نمود و امروز که هفتمین مجمع عمومی سراسری خود را با هدف انتخاب مجدد اعضای مرکزیت خود برگزار می‌کند با بیم و امید نظاره گر چشم انداز فضای ایران آینده است.

در شرایطی مجمع عمومی هفتم را برگزار می‌کنیم که یکسال از استقرار دولتی یکپارچه و یکدست با کلیه ارکان و اجزای حاکمیت اعم از قوه قضاییه، قوه مقننه، بنیادها و نهادهای زیرمجموعه‌های مقام رهبری، نهادهای خصولتی و رسانه‌های حکومتی می‌گذرد و دراین دوره تمامی حاکمیت به نحوه واقعی یکدست و یکپارچه گردیده و در جهت موفقیت دولت فعال شده‌اند.

در چنین شرایطی حزب ندای ایرانیان ضمن رصد تصمیم گیری ها و عملکرد مجریان رویکرد و شعار یکسال آینده خود را «مطالبه گری جامعه مدنی و پاسخگو کردن حاکمیت» انتخاب نموده و در یکسال پیش رو تلاش خواهد کرد تا با طرح نکات سازنده در چارچوب منافع ملی طرف مردم ایستاده و به عنوان بخشی از جامعه مدنی از حقوق ملت دفاع کند.

در این فرصت کوتاه بجاست تا عمده بررسی عملکرد دولت مستقر را در حول شعارها و برنامه‌های اعلامی خود بر اساس عملکرد یکساله و جهت گیری های آن بررسی و آسیب شناسی نماییم

  1. در عرصه اقتصادی کاهش نرخ تورم ازجمله مهمترین شعارهای دولت اقای رییسی بود و قرار بود دراین دولت در سال اول ابتدا نرخ تورم به نصف و سپس طی سالهای بعدی یک رقمی شود، اکنون که یک سال از عمر این دولت می‌گذرد متاسفانه شاهد افزایش نرخ تورم هستیم به گونه ایکه آمارهای رسمی حکایت از آن دارد تورم نقطه به نقطه در خرداد ۱۴۰۱ به مرز ۵۲.۵ درصد رسیده است یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۲.۹ نیم درصد بیشتر از خرداد ۱۴۰۰ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات هزینه کرده‌اند، حاصل این معادله افزایش فقر، کاهش مداوم قدرت خرید مردم ایران خصوصاً طبقات محروم و متوسط کشور بوده است. بر اساس بررسی اتاق بازرگانی تهران نرخ تورم کشور ما در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ به ترتیب شانزده برابر تورم در عربستان و هفت برابر عراق و رکورددار نرخ تورم در آسیا بوده است و این همه در شرایطی است که فروش نفت در دولت اقای رییسی بنا به آمار منتشره سه برابر و متوسط قیمت هر بشکه نفت نزدیک به دو برابر شده است.
  2. ساخت یک میلیون مسکن سالانه: ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال ستون فقرات شعارهای دولت درخصوص وضعیت بازار مسکن بوده است و تأمین سالانه یک میلیون مسکن مناسب و ارزان قیمت برای حل و رفع معضل فقدان سکونتگاه بخشی از شهروندان کشور با توجه به گرانی روزافزون ساخت و اجاره مسکن و سهم فزاینده هزینه مسکن در سبد هزینه‌های شهروندان از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی دولت… بوده است حاصل تاکیدات و تلاش‌های دولت در یک ساله اخیر بهیچ وجه رضایت بخش نبوده است، اگر شروع رسمی و عملی ساخت مسکن در طرح موسوم به نهضت ملی مسکن دولت را در تخصیص زمین مورد نیاز، تصویب اعتبارات مالی و کلنگ زنی عملیات عمرانی و اغازعملیات عمرانی و ساختمانی بدانیم متاسفانه نسبت تحقق شعارهای دولت در این زمینه بسیار اسفناک است.
  3. پیوند نزدن اقتصادبه دیپلماسی و سیاست خارجی: یکی از مدعیات پرتکرار جناب آقای رئیس جمهور و همکاران ایشان در دوره تبلیغات ریاست جمهوری و پس از آن ضرورت اجتناب ازپیوند زدن اقتصاد کشور به سیاست خارجی و روابط با جهان خارج و خصوصاً توافق برجام و اف ای تی اف بوده است و بارها سهم مدیریت کشور در اقتصاد را نزدیک نود درصد و سهم وضعیت خارجی کشور و تحریم‌ها را کمتر از ده درصد عنوان نموده‌اند. اکنون با وضعیت اسفناک اقتصادی کشور باید پرسید سهم مدیریت کشور در وضعیت اقتصادی آن چقدر است؟!
  4. تکیه بر استقلال کشور و شعارهای انقلاب اسلامی با انتصاب مدیرانی انقلابی ترجیع بند شعارهای آقای رئیسی در دوران انتخابات بوده است. این شعار با جذب کشور به سمت بلوک شرق و گره زدن منافع کشور با متافع روسیه به محاق رفته است. در ادامه رفتارهایی که شائبه همراهی و پشتیبانی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تقویت می‌کند می‌تواند کشور را بر لبه پرتگاهی قرار دهد که امنیت کلیت کشور را در معرض چالش جدی قرار دهد.
  5. از اصلی‌ترین شعارهای دولت حفظ کرامت انسانی بوده است به گونه‌ای که هنگامیکه خبرنگار در کوران رقابتهای انتخاباتی از آقای رئیسی درخصوص دیدگاه ایشان درخصوص گشت ارشاد می‌پرسد ایشان به صراحت پاسخ قول “گشت ارشاد مسئولان ” را می‌دهند اما این روزها شاهد فعالتر شدن گشت ارشاد مردم هستیم و خبری از گشت ارشاد مسئولان منتشر مشده است.
  6. در یک جمع بندی اجمالی می‌توان گفت علیرغم گذشت یک سال از دولت دولت جناب رئیسی عمده وعده‌ها، شعارها و برنامه‌های اعلامی ایشان با شکست یا میزان تحقق کم و ناچیز مواجه بوده است؛ افزایش نرخ تورم، شکست سیاستهای اصلاحی اقتصادی در سال اول، شکست سیاست پیوند نزدن اقتصاد با سیاست خارجی، عدم موفقیت درتولیدسالانه یک میلیون شغل ویک میلیون مسکن به عنوان پنج سیاست اصلی دولت با چالش جدی مواجه شده‌اند. مهم‌ترین دلیل ناکامی دولت در تحقق شعارهای خود ” بی برنامه بودن دولت ” ارزیابی می‌گردد

از این روست که پاسخگویی دولت نسبت به عملکرد خود در انتهای یکساله فعالیت‌های خود را خواهانیم و در این مسیر از همگان خصوصاً فعالان عرصه جامعه مدنی می‌خواهیم با پرسشگری هدفمند و خردمندانه در مسیر مطالبه گری جامعه مدنی قدم برداشته و اجازه ندهند رویای تک صدایی شدن در جامعه و تصمیم گیری پشت درهای بسته محقق شود.

در پایان لازم می دانم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و خدمات گرانسنگ، خالصانه و همدلانه یار صدیق حزب، سید محمد صادق خرازی، جهد و تلاش ایشان را در هشت سال گذشته ارج نهاده و در ادامه مسیر همچنان در کنار ایشان و از مشورت‌ها و توصیه‌های مشفقانه و همراهی بی دریغ ایشان بهره خواهیم برد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا