خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش سفارشی حمایت از رییس دانشگاه علامه!

یک روز پس از انتشار گزارشی منتقدانه درباره‌ی مدیریت «حسین سلیمی» بر دانشگاه علامه در روزنامه‌ی وقایع اتفاقیه که با لابی از روی سایت این روزنامه حذف شده بود [لینک]، گزارشی در مدح او با عنوان «خدمات حسین سلیمی به دانشگاه علامه طباطبایی در ۴ سال گذشته / دانشگاهی که نامش باقی ماند» منتشر شد.

به گزارش انصاف نیوز، متن آنچه امروز در روزنامه‌ی وقایع اتفاقیه در حمایت از سلیمی نوشته شده است در پی می‌آید:

«روز گذشته گزارشی در صفحه جامعه منتشر شد درباره دانشگاه علامه طباطبایی در دوره ریاست دکتر حسین سلیمی. گزارشی که به علت محدودیت حجم آن متاسفانه برخی وجوه کارنامه و عملکرد آقای سلیمی نادیده گرفته شده و برخلاف نیت و خواست روزنامه حاصل کار برداشت یکسویه و مطلبی پر نقد درباره ایشان شده بود که ضمن عذرخواهی از ایشان و پذیرش مسئولیت انتشار مطلبی که فقط به وجوه انتقادی عملکرد ایشان پرداخته و از کارنامه پربار مثبت ایشان غفلت شده بود، مواردی را برای اطلاع خوانندگان محترم اشاره می‌کنیم:

حسین سلیمی از جمله استادان دانشگاه علامه طباطبایی بود که ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ با حکم جعفر توفیقی، سرپرست وقت وزارت علوم به ریاست این دانشگاه رسید. آن هم در شرایطی که مدیریت قبلی این دانشگاه برکناری پرحرف و حاشیه‌ای داشت و این دکتری روابط بین‌الملل انتخاب شد تا «جو آرامش و دوستی» را در دانشگاه حاکم کند. بررسی کارنامه ۴ ساله فعالیت او نشان می‌دهد که در عمل به این وعده خود توفیق داشته است. در طول این ۴ سال تمام دانشجویان ستاره‌دار سابق به تحصیل بازگشتند؛ به جز یک نفر که مرجعی خارج از دانشگاه به او اجازه بازگشت به تحصیل را نداد. در طول این ۴ سال حتی یک دانشجو به بهانه فعالیت سیاسی به کمیته انضباطی احضار نشده است. حتی یک مورد که منجر به محکومیت دانشجویی شده بود، پرونده غیرسیاسی و اخلاقی بوده است. طی این ۴ سال سه تشکل سیاسی جدید دانشجویی شکل گرفته که دو تشکل آن اصلاح‌طلب هستند. شورای صنفی دانشگاه که ۱۰ سال تعطیل شده بود، دوباره شکل گرفته است. ۳۰ استاد اخراجی در دوره جدید بازگشتند و ۱۴۰ استاد جدید با مدارج علمی بالا جذب شدند.

در گزارش دیروز به نقل از نماینده دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی نوشته شده بود: «همه از امید به احیای فعالیت دانشجویی در دانشکده دورافتاده ادبیات و بازگشت استادان شاخص می‌گفتند و راه افتادن دوباره فعالیت‌های دانشجویی که در دوره ریاست شریعتی به کل فراموش شده بود. پس از گذشت مدتی کوتاه از ریاست سلیمی، شروع به کار فعالیت انجمن اسلامی و تشکیل شورای صنفی که از سیاست‌های معتدل رئیس جدید به شمار می‌رفت روح تازه‌ای به دانشکده داد و بخش قابل‌توجهی از دانشجویان از آن استقبال کردند.»

یکی از دانشجویان دانشکده ارتباطات هم ورود سلیمی به دانشگاه به عنوان رئیس جدید را خبری خوش دانسته و به «وقایع اتفاقیه» گفته است وضعیت دانشگاه در ریاست قبلی به حدی تاریک بود که حضور سلیمی امید تازه‌ای را در دل دانشجویان روشن کرده بود: «عملکرد سلیمی تا حدودی قابل‌قبول است زیرا در دوره قبل فضای دانشگاه فضایی بسته بود و دانشجو حق اعتراض و انتقاد نداشت. اگر هم انتقاد به وضع مدیریت دانشگاه می‌شد نتیجه‌اش تعلیق یا اخراج بود. وضعیت برای استادان دانشگاه نیز به همین صورت بود، استادانی که به وضع موجود انتقادی می‌کردند با آنها به شیوه‌های گوناگونی برخورد می‌شد؛ بسیاری از استادان از دانشگاه اخراج یا به اجبار بازنشسته شدند. سلیمی در این وضعیت به‌عنوان چهره معتدل باعث شد تا همه گرایش‌های سیاسی دوباره به فعالیت بپردازند. امکان نقد تا حدودی فراهم شد اما هنوز با آنچه باید باشد فاصله دارد. استادان و دانشجویان بی‌واهمه از گزارش بحث‌های خود می‌توانند به نقد فضای جامعه بپردازند.» او درباره وضعیت دانشکده ارتباطات نیز می‌گوید: «وجود سلیمی برای دانشکده ارتباطات بسیار مفید بود زیرا با حضور او در مقام ریاست دانشگاه علامه بار دیگر مسئله استقلال دانشکده ارتباطات که رؤیای مرحوم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات بود، مطرح شد و این مسئله در کمتر از دو سال به نتیجه رسید و دانشکده ارتباطات مستقل شد.»

دانشکده اقتصاد نیز در دوره سلیمی وضعیت خوبی داشت. نماینده دانشکده اقتصاد وضعیت ریاست سلیمی را با توجه با ابقا شدن او و اینکه یکی از گزینه‌های تصدی وزارت علوم است، بررسی کرده است. او با اشاره به اینکه پس از انتخاب سلیمی به‌عنوان ریاست دانشگاه، ریاست دانشکده اقتصاد نیز با حکم او انتخاب و عباس شاکری پس از وقفه‌ای مجدداً به‌عنوان ریاست دانشکده اقتصاد معرفی شد، می‌گوید: «انتخاب شاکری نوید روزهای خوش را به دانشجویان دانشکده اقتصاد داد تا دوباره فضای علمی بر دانشکده حاکم شود که افزایش پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی و افزایش گرایش‌های کارشناسی ارشد از نشانه‌های آن است. در زمان ریاست سلیمی شاهد بودیم استادان جوان و تحصیلکرده به‌عنوان عضو هیأت‌علمی، جذب دانشکده اقتصاد شدند که این امر به هم‌افزایی و شور علمی دانشجویان کمک زیادی کرد. قطعاً بازگشت استادان مجرب و صاحب‌نام در حوزه اقتصاد پس از مدتی دوری از حوزه تدریس و دانشکده اقتصاد مایه خشنودی دانشجویان بود و همچنین نکته مثبتی در کارنامه ریاست دانشگاه. علاوه‌براین انجمن‌های علمی در این چهار سال پس از مدتی رخوت مجدداً فعالیت خود را از سر گرفتند و با اختیار عمل بیشتر توانستند در حوزه‌های علمی در فضای دانشکده عرض اندام کنند و به‌عنوان یک پایه علمی،آموزشی دانشکده شناخته شوند. در این ایام تشکل‌های دانشجویی نیز جان تازه‌ای گرفتند و روزبه‌روز بر فعالیت‌هایشان افزوده شد.»

دانشگاه علامه طباطبایی در مدت ۴ سال از رده شصتم دانشگاه‌ها در رده ۱۲ دانشگاه سطح یک قرار گرفته است. در این مدت ۵۰ هزار متر مربع بنای جدید بدون کمک دولت ساخته شده است. در دانشگاهی که فاقد امور خارجی نداشت، دفتر بین‌المللی تشکیل شده که از دفاتر نمونه کشوری است. برغم جوسازی‌هایی که علیه استادان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی شد، سلیمی در بدو مسئولیت ریاست این دانشگاه اعلام کرد «دانشگاه علامه دارای بهترین و پاکترین استادان کشور و همچنین باهوش‌ترین دانشجویان است.»

سلیمی در دوره ریاست دانشگاه علامه به تضارب آرا تاکید داشت گرچه زیرپا گذاشتن خطوط قرمز را هم انذار داد. او با هدف دور کردن دانشگاه از حاشیه‌های سیاسی وارد اتاق ریاست شد و توانست با تحقق این هدف به بروز توانمندی‌های علمی در پرتو آرامش حاکم بر دانشگاه یاری رساند. در اولین روزهای ریاست خطوط قرمز دانشگاه را اعلام کرد که کسی حق تعرض به مقدسات، عقاید و احکام دینی را ندارد و مبانی جمهوری اسلامی با رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین حفظ شخصیت و حرمت اساتید و دانشجویان را از دیگر خطوط قرمز بیان کرد. سلیمی صرفا «کسانی که ارزش‌های نظام را زیر سوال می‌برند» را از فعالیت‌های فرهنگی منع کرد.

در اولین ماه‌های حضور سلیمی کرسی‌های نقد و آزاداندیشی و شورای قرآنی در دانشگاه ایجاد و رشته‌های محذوف بار دیگر احیا شد. یکی از تصمیمات مهم دانشگاه علامه در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ اجرای پایش سلامت در دانشگاه بود؛ چرا که آمارها حکایت از آن داشت که ۳۰ درصد دانشجویان دچار افسردگی و اضطراب و بیش از ۶۰ درصد آنها دچار مشکلات و بیماریهای دهان و دندان و گوارشی هستند. در همان سال تحصیلی غذاخوری اساتید و کارکنان که ۲۳۰۰ متر مربع است بود ۱۰۰ درصد تکمیل شد.

انتخاب مجدد سلیمی به ریاست دانشگاه علامه طباطبایی حکایت از اقبال بالای استادان و دانشجویان به او دارد و حتی بررسی نام او در میان گزینه‌های وزارت علوم، با استقبال گسترده مجامع علمی و فرهنگی روبرو شده است.

«وقایع اتفاقیه» از اینکه حذف بخش‌های ایجابی عملکرد مثبت حسین سلیمی در دانشگاه علامه طباطبایی موجب تبدیل آن گزارش به اثری یکسویه و غیرمنصفانه شده بود، از ایشان و دیگر تلاشگران دانشگاه علامه در صنف استادان و صف دانشجویان عذرخواهی می‌کند.»

گزارشی که با لابی حذف شد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. وزیر علومی که نتواند بدون اجازه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس دانشگاه، نصب یا تغییر دهد، چه وزیریست!!؟
    این آقای فرهادی در زمان مجلس نهم که یک مجلس خاص بود، انتخاب شد!
    همه اش خسارت!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا