خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تاکید رهبری بر این بود که امنیت ترکیه را امنیت ایران می‌دانیم»

امام جمعه موقت تهران گفت: تاکید مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور ترکیه بر این اصل بود که مرز ایران و ترکیه، مرز ماست و ما امنیت ترکیه را امنیت ایران می‌دانیم. در طول چهار دهه گذشته نگاه ایران به خلق قدرت برای کشورهای اسلامی به‌ویژه دولت اسلامی ترکیه بوده است. در کنار این نگاه انتظار ایران آن است که مرز سوریه و ترکیه هم، مرز ما و دغدغه ملت اسلامی باشد.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز عبادی-سیاسی این هفته که در مصلای امام خمینی(ره) اقامه شد، طی سخنانی با بیان اینکه در ایام دهه امامت و ولایت و هم‌چنین در آستانه رویداد مهم و تعیین‌کننده «مباهله» هستیم، اظهار داشت: آیه 61 سوره مبارکه آل‌عمران که می‌فرماید {فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا…} در مقام بیان و تبیین معارف و حقایقی است که نقش تعیین‌کننده‌ای در حقانیت دین مبین اسلام و جایگاه و منزلت استثنایی پیامبراکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) ایشان دارد. در روز 24 ماه ذی‌الحجه پیامبر(ص) جمعی از بزرگان نصارا را که از قبول حق و پذیرش برهان سرباز می‌زدند، به مباهله دعوت فرمودند.

وی افزود: مباهله در این‌جا با هدف درخواست عذاب برای کسانی است که در راه باطل قدم بر‌می‌دارند و نخستین پیام آیه این است که رسول گرامی اسلام(ص) دغدغه هدایت بشر و تبیین حق را دارد و از مباحثه و استدلال باز نمی‌نشیند و اگر استدلال و برهان مخاطب را تسلیم نکرد، برای تبیین حق، آماده مباهله است.

خطیب جمعه تهران گفت: پیام دوم آیه این است که اسلام یعنی دانش و معرفت، اسلام یعنی علم، حقایقی برهانی و معارفی که ریشه در فطرت عقل و جان بشر دارد. علم، دانش، کلام خداوند، کلام رسول خدا(ص) فصل‌الخطاب است و چون امیرالمومنین(ع) مظهر حق است، کلام او فصل الخطاب است. دیگر پیام آیه این است که پیامبر و گروندگان به این شخصیت از بن دندان به راهی که در آن گام برمی‌دارند باور و اعتقاد راسخ دارند. این ایمان و یقین تکیه‌گاه اهل معرفت برای پیروزی در صحنه‌هاست.

ابوترابی عنوان کرد: شاید کلیدی‌ترین و محوری‌ترین پیام این آیه، معرفی شخصیت‌هایی است که در طراز رسول خدا(ص) و بزرگانی که مصداق روشن آیه تطهیر و «نزدیکانِ پیامبر» در آیه «مودت»(آیه 23 از سوره شوری) هستند. این آیه تفسیری بر آیات متعددی از قرآن کریم در حوزه امامت، ولایت، رهبری و زعامت جامعه اسلامی است. مباهله میدان معرفی شخصیت‌هایی است که پیامبر(ص) آنان را مصداق فرزندان، زنان و نفس و جان خود که در آیه مبارکه آمده است، می‌داند.

وی اضافه کرد: کسانی در روز مباهله وارد شدند که در ماجرای آیه «تطهیر»(آیه 33 از سوره احزاب) حضور داشتند و مصداق بودند. مفسران شیعه و اکثر محدثان اهل سنت اتفاق‌نظر دارند که در این آیه مراد از فرزندان، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و مراد از زنان، حضرت فاطمه(س) و مراد از جان پیامبر(ص) نیز امیرالمومنین(ع) است.

امام جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به بازی‌های تیم ملی والیبال خاطر نشان کرد: از بازیکنان تیم ملی والیبال که در لیگ ملت‌های والیبال خوش درخشیدند و از کادر فنی و مربی ایران با انگیزه و دست‌اندرکاران این تیم تشکر می‌کنم.

ابوترابی با اشاره به اتصال کشورمان به خطوط ترانزیتی و تحولات دیپماتیک روزهای اخیر گفت: در روزهای اخیر نشست سه‌جانبه آستانه، دیدارهای مهم و بیانات الهاش‌بخش رهبری معظم انقلاب در تبیین شرایط سیاسی منطقه و جهان اسلام را داشتیم که این فرمایشات پیام‌آور قدرت و شکل‌گیری قدرت‌های نو در جهان پیش‌روست.

وی ادامه داد: تردید نکنید که امروز دنیا با تحولات جدی روبرست و هزاره سوم، هزاره‌ی آسیاست و ایران اسلامی در این تحولات نقش‌تعیین‌کننده و بنیادین دارد. تاکید مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور ترکیه بر این اصل بود که مرز ایران و ترکیه، مرز ماست و ما امنیت ترکیه را امنیت ایران می‌دانیم. در طول چهار دهه گذشته نگاه ایران به خلق قدرت برای کشورهای اسلامی به‌ویژه دولت اسلامی ترکیه بوده است. در کنار این نگاه انتظار ایران آن است که مرز سوریه و ترکیه هم، مرز ما و دغدغه ملت اسلامی باشد. ما در کنار امنیت یکدیگر به اقتدار می‌رسیم؛ اگر تمامیت ارضی و امنیت کشورهای اسلامی مورد تهدید قرار بگیرد، اقتدار امت اسلامی تهدید شده است.

خطیب جمعه تهران اظهار داشت: راه ارتباطی ایران و ارمنستان هم در این منطقه وجود دارد و ایران در برابر تغییرات منطقه‌ای به‌طور جدی حساسیت دارد و اجازه نمی‌دهد راهی هزاران سال قدمت دارد و از عوامل امنیت و صلح ملت‌های منطقه است که نباید آسیب ببیند.

ابوترابی بیان کرد: نکته دیگر که رهبری معظم انقلاب در گفت‌وگو با روسای جمهور مطرح کردند، بحث حضور آمریکا در سوریه و کنار فرات است؛ همانطور که رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان خود اشاره کرد، حمایت آمریکا و متحدین اروپایی او از تروریست‌ها موجب ناامنی مرزهای ترکیه است. اگر می‌خواهیم به امنیت برسیم باید حضور آمریکا در منطقه به‌طور کلی حذف بشود. حضور سیاسی و نظامی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است و نیروهای نظامی آن‌ها در منطقه کارایی ندارند. لشکرکشی‌های آمریکا بی‌اثر شده و حضور سیاسی او هم بی‌اثر است و اما حضور فیزیکی او هم باید حذف شود. آمریکایی‌ها قبل از آن‌که با حادثه‌ای مانند در افغانستان روبرو شوند و با خجلت و شرم و شکست مفتضحانه مجبور به فرار شوند، باید منطفه را ترک کنند.

وی بیان کرد: هم‌چنین گفت‌وگوهای موثر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و روابط گسترده ایران اسلامی با کشورهای همسایگان همیشه در دستورکار بوده و تمام همسایگان ما بدانند که اقتدار آن‌ها اقتدار ایران است و ما به تمامیت ارضی همسایگان و اقتدار سیاسی، دفاعی، اقتصادی و امنیت آن‌ها فکر می‌کنیم. ما اقتدار ایران در را در کنار اقتدار ملت‌های منطقه می‌بینیم و این راهبرد قطعی جمهوری اسلامی ایران است.

خطیب جمعه تهران گفت: تصمیمات ارزشمندی در این دولت در یک‌سال گذشته برای تحکیم روابط با همسایگان اتخاذ شده و در سفر اخیر سران کشورها به ایران، روابط به‌صورت معناداری ارتقا یافته که امدواریم شاهد افزایش ارتباطات ایران با ملت‌های منطقه و همسایگان باشیم.

ابوترابی هم‌چنین درباره صنعت برق کشور گفت: ایران در طول چهار دهه گذشته در تمام حوزه‌های مرتبط با زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت قدم‌های بسیار بلندی برداشته و افتخارات بزرگی در کارنامه ملت ایران می‌بینیم. هرچند متأسفانه در شاخص‌های کلان اقتصادی شرایط ما خوب نیست لذا دولت و قوای سه‌گانه باید تمام نگاه خود را با استفاده درست از زیرساخت‌های اقتصادی به اصلاح شاخص‌های کلان اقتصاد معطوف کنند.

وی بیان کرد: یکی از این حوزه‌ها حوزه صنعت برق کشور است؛ در سال 1357، جمعیت ایران حدود 37 میلیون بود و کل صنعت برق کشور حدود 7 هزار مگاوات بود، تقریبا معادل با کشور همسایه ما ترکیه. کشوری مثل ایران با آن ذخایر انرژی، کل تولید انرژی برق همین قدر بود ولی شبکه انتقال برق کشور که 70 درصد مردم در روستاها زندگی می‌کردند، طوری بود که فقط حدود 7 هزار روستا از انرژی برق استفاده می‌کردند. جمعیت ایران از این زیرساخت‌ها محروم بودند. امروزه که دفاع مقدس، سال‌ها تحریم و زمان‌هایی که فروش نفت‌مان به صفر رسید را گذرانده‌ایم تولید انرژی برق در کشور حدود 88 هزار مگاوات است. این یعنی تحول عظیمی در صنعت برق کشور رخ داده است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه امروز در منطقه جنوب غرب آسیا، ایران در تولید انرژی برق رتبه اول را دارد، خاطر نشان کرد: ایران در حوزه فنی، مهندسی و متخصصین تربیت‌یافته در نظام آموزشی عالی کشور به خودکفایی کامل رسیده است. فنی مهندسی کشور در جایگاه فاخری است و در حوزه تجهیزات صنعت نفت به خودکفایی رسیده‌ایم. امروز در 98 درصد از نیازمان به نیروی انسانی، تجهیزات و تکنولوژی به خودکفایی رسیده‌ایم.

ابوترابی گفت: جزو پنج کشور برتر دارای تکنولوژی ساخت توربین‌های گازی هستیم؛ ایرانی که در تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی است و هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده، در این جایگاه است. در حوزه شبکه برق، خطوط و پست‌ها، امروز 100 درصد شهرهای کشور از انرژی برق استفاده می‌کنند. روستاهای کشور 99.7 درصد روستاهای کشور از برق استفاده می‌کنند و این نسبت در کل جهان، 85 درصد است.

وی ادامه داد: این شرایطی است که در اختیار داریم؛ کار بزرگی که در دهه گذشته شکل گرفته، نهضت اقدام برای کاهش تلفات برق به ویژه در خطوط اتصالی و شبکه، تلفات ما در گذشته حدود 18 درصد بود؛ اکنون این تلفات در شبکه یک رقمی شده است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: دولت سیزدهم در کاهش جدی تلفات شبکه برقی تلاش دارد؛ علیرغم موفقیت چشم‌گیر نظام در زمینه تولید تجهیزات و ظرفیت‌های نیروگاهی، با مشکلاتی در حوزه مصرف، بهره‌وری پایین انرژی، کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه پروژه‌های صنعت برق روبه‌رو هستیم.

ابوترابی عنوان کرد: دولت سیزدهم حدود یک‌سال گذشته در مسئولیت خود، گام‌های بلندی در حوزه صنعت برق و نفت برداشته، اراده جدی رئیس‌جمهور و معاون اول او به تحول در صنعت نفت به عنوان زیرساخت توسعه و پیشرفت کشور، همکاری نزدیک، قانون‌مند و تحسین‌برانگیز وزارت‌خانه‌های صمت، نفت و کشاورزی با وزارت نیرو وجود دارد. اگر این همکاری نبود ما امروز با مشکلات متعددی روبه‌رو بودیم. نقش موثر وزیر نیرو به‌عنوان مدیر کارآزموده، با تجربه و اتخاذ تصمیمات منطقی و قابل اجرا و مورد احترام جامعه نخبگان علمی و کارشناسان برجسته صنعت نفت، تیم مدیریتی باتجربه، کارشناسان عالم، کارآزموده و با تعهد، انگیزه و با صرف وقت در این یک‌سال گذشته، تلاش کرده‌اند.

وی اضافه کرد: دولت جدید در حالی مدیریت کشور را در دست گرفت که با خاموشی‌های طولانی و بلندمدت روبه‌رو بودیم و بخش خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی، به‌شدت رنج می‌برد. اولین تصمیم کوتاه‌مدت دولت از 9 ماه قبل، ساماندهی حوزه مدیریت مصرف انرژی برق به‌گونه‌ای که با هیچ محدودیتی برای مشترکین خانگی و تجاری روبه‌رو نشویم و این مهم انجام گرفت.

خطیب جمعه تهران گفت: امروز در اوج مصرف برق با حدود 4 درصد افزایش مصرف نسبت به سال قبل روبه‌رو هستیم و این در حالی است که یک ساعت یا یک دقیقه در خانه‌های ما خاموشی نبوده؛ این نتیجه اقدام منطقی دولت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا