خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک خبرنگار فرهنگی: پرتره فروخته شده مظفرالدین شاه اثر کمال الملک ملی است

افشین پرورش، خبرنگار «مستقل» فرهنگی مقیم خارج از کشور در اینستاگرام خود نوشت:

اداره کل بازرسی وزارت مالیه

با ارسال رونوشت نامه شماره ١٦ /۳ /۲۹ -۷۶۰ دربار شاهنشاهی بعنوان اداره کل صناعت مربوط به “تعمیر تابلوهای نقاشی کاخ گلستان” که رونوشت برای اقدام و تهيه صورت تابلوهایی که در خور تعمیر هستند با تعیین میزان اعتباری که برای هزینه تابلوها وقابهای آنها لازم است فرستاده شده و از اداره کل صناعت هم نقاش و قاب ساز متخصص نیز اعزام داشته اند متمنی است مقرر فرمایند یکنفر نماینده از آن اداره به حسابداری بیوتات برای این منظور و همچنين يك قسمت چادرهای سلطنتی که نیز محتاج به تعمیر هستند باید صورت برآورد هزینه هريك از قسمت ها با تشکیل کمیسیون مخصوص در حسابداری بیوتات انجام یابد حضور بهم رسانند که در دو کمسیون متشکله شرکت نموده و صورت مجالس مربوطه را امضاء نمایند.

رئیس حسابداری بیوتات سلطنتی ـ محمد قانع بشیری
۱۳۱۶/۶/۳۱

این نامه با سربرگ وزارت مالیه -خزانه داری کل با شماره ی ۱۷۴۴۵-۱۳۱۶/۷/۳ در بایگانی اداره کل بازرسی وزارت مالیه ثبت شده است.

فهرست ۴۶۴ اثر نقاشی نیاز به تعمیر و مرمت #کاخ_گلستان در ۱۲ صفحه، ضمیمه ی این دستورالعمل است که در آلبوم هایلایت «اسناد گلستان» ذخیره کرده ام تا در دسترس پژوهشگران و علاقمندان قرار گیرد. در صفحه ی هفتم این فهرست، دو اثر نیم تنه از #مظفرالدین_شاه ذکر شده است.
اثر اول به شماره ی ۲۷۳ نمره ی اتیکت ۴۴۴ و اثر دوم به شماره ی ۲۸۳ نمره اتیکت ۵۹۴ -۱۸۶۷۸ دیده می شود که در مورد اثر دوم عنوان شده که دچار پارگی است. به استناد تصویر منتشره در تاریخ ۸جون ۲۰۲۲ به مناسبت سالگرد #انقلاب_مشروطه در اینستاگرام کاخ گلستان (که ساعاتی پس از انتشار حذف شد) و البته تفاوت بین هزینه های مرمت دو اثر مندرج در اسناد -۳ریال در برابر ۱۴ریال-، تصور می کنم که این مرمت مربوط به پرتره ی خلق شده به دست صمصام خان #مصورالممالک است. پس نتیجه می گیریم که اثر مظفرالدین شاه به سرقت رفته از کاخ گلستان که در حراج کریستیز اپریل ۲۰۰۰ لندن به فروش رفته و در حال حاضر در مجموعه ی[…]، اثر شماره ی ۲۷۳ به نمره اتیکت ۴۴۴ است.
در همینجا ضمن تشکر از آقای دکتر رضا کسروی و خانم الناز بایرام زاده که اول بار از فقدان این اثر پرده برداشتند و دیگر دوستان و پژوهشگران همراه، از مسئولان میراث فرهنگی و خصوصا خانم آفرین امامی مدیریت مجموعه ی کاخ گلستان درخواست می کنم به این واکنشهای سرشار از فرافکنی خاتمه داده و هرچه سریعتر شکوائیه ای تحویل اینترپل دهند و مراتب بازگشت این اثر ارزشمند ملی به کشور را فراهم سازند.

او در پستی دیگر نوشت: حتی کودکان دبستانی هم می دانند که کمال الملک نقاش دربار قاجار بوده و اثار پرتره یا تمام قد او از سلاطین وامرا و اهالی دربار به سفارش دربار سلطنتی بوده و بر این اساس، آثاری “ملی” محسوب می شود.
بر طبق گفته های #کمال _الملک که در صفحه ی ۱۷۷ کتاب کمال هنر تالیف سهیلی خونساری (تصویر متن از دکتر رضا کسروی) منتشر شده، او تنها یک نقاشی از #مظفرالدین_شاه کشیده است و بس. همین اثر نیم تنه ای که در عکس تالار برلیان مشخص است و در حراج کریستیز به فروش رفته…
[…..] شاید بتوانند اسناد و پیشینه های این اثر در #کاخ_گلستان را از بین ببرند، اما با خاطرات کمال الملک چه می کنند!؟
تاکید می کنم که بنا به گفته های کمال الملک، همین یک اثر وجود دارد که فردا روز […]، نسخه ی دیگر یا پرتره ی دیگری از #مظفرالدین_شاه، جعل نکند و به گواهی اصالت [….] به نام کمال الملک، به بازار نفرستد.
چه فرق می کند چه کسی و در چه زمانی این اثر را به سرقت برده.
مسئولان میراث فرهنگی باید هرچه زودتر با تحویل شکوائیه به اینترپل، مراتب بازگشت این اثر به کشور را فراهم سازند

عکس های منتشر شده در استوری افشین پرورش از اموال کاخ گلستان در زمان شاهنشاهی

بازنشر موارد منتشر شده در شبکه های اجتماعی به معنی رد یا تایید آنها نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا