خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اوضاع از دست رئیسی خارج شده است

ایلنا نوشت:فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نمایندگانی که آقای رئیسی را به حضور در انتخابات دعوت کردند باید جوابگو باشند، اما جوابی ندارند. بنابراین آنها باید به دنبال اقدامی باشند تا دولت تغییراتی را انجام دهد که معمولا مقصران بیشتر در بخش اقتصادی دولت جست‌وجو می‌شوند.

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب ، در پاسخ به این سوال که امروز نمایندگان مجلس از عملکرد کابینه دولت آقای رئیسی انتقاد می‌کنند و حتی شکل انتقاد را به سمت تهدید به استیضاح وزرا کشیدند نظرتان درباره عملکرد کابینه رئیسی چیست، گفت: مهم‌ترین ملاک بررسی کابینه دولت، شاخص‌های اقتصادی است که وضع خوبی ندارد. حتی رهبری در صحبت‌های اخیرشان اعلام کردند که شاخص‌های اقتصادی خوب نیست. اما بعضی از طرفداران دولت، این بد بودن را حاصل عملکرد بد دولت گذشته می‌دانند که برای دولت فعلی به ارث گذاشته است که کاملا غیرقابل انکار بوده و هر دلیلی هم برای این اتفاق می‌آورند.

صوفی تصریح کرد: شعار دولت در زمان انتخابات این بود که می‌توان این مشکلات را خیلی زود برطرف کرد و شاخص‌ها بعد از تحویل دولت مثبت می‌شود. زمانی که دولت جدید مستقر شد، در درجه اول انتظار داشتیم این گرانی‌ها متوقف و شاخص‌ها به سمت مثبت حرکت کند اما اینگونه نشد و صدای طرفداران آقای رئیسی که به ایشان رای داده بودند، در فضای مجازی درآمد و اعلام کردند که ما انتظار دیگری از شما داشتیم.

وی افزود: این مسیر به شکلی پیش رفت که کنترل اوضاع از دست دولت خارج و هنوز هم دولت نتوانسته بر اوضاع مسلط شود. به هر ترتیب، دولت زمانی که سوار بر اسب چموش تورم می‌شود آن را کنترل کرده و سرعت آن را کم می‌کند. اما دولت فعلی اصلا سوار بر این اسب نشد. حالا این اسب چموش رمیده، همچنان می‌تازد، معلوم نیست به کجا خواهد رفت و این موضوع بی‌سابقه‌ای است که دولت هنوز نتوانسته بر اوضاع مسلط شود که این مسئله نگران‌کننده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: از طرف دیگر دولتی که آقای رئیسی تشکیل داد، برنامه‌محور نبود. یعنی آقای رئیسی هیچ برنامه‌ای ارائه نکرد و این یکی از ضعف‌های ساختاری اقتصاد ما بود که هر دولتی بخواهد بر سرکار بیاید باید این روند را تغییر دهد. نکته دیگر آنکه رهبری در صحبت‌های اخیرشان اعلام کردند که سال گذشته باید برنامه هفتم تهیه و امسال اجرایی می‌شد که هنوز امسال تهیه و تصویب نشده است.

صوفی افزود:‌ اگر دولت برنامه‌محور بود باید تمام همت خود را به کار می‌گرفت تا برنامه پنج ساله را تهیه می‌کرد تا اهداف آن روشن و برنامه‌اش مشخص باشد و در ادامه برنامه، خط مشی دولت معلوم و کابینه‌ای را مشخص کند که اهل اجرای این برنامه‌ها باشد. نکته دیگر آنکه دولت فعلی باید برنامه هفتم از چشم‌انداز بیست ساله که مورد نظر رهبری بود را تهیه می‌کرد و به دنبال اجرای آن می‌رفت.

وی گفت: حلقه مفقود شده دیگر، در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. این قانون در پایان دولت آقای خاتمی به ایشان ابلاغ شد اما فرصتی برای قانونی کردن و اجرای آن نداشت. این اقدام بسیار مثبت و سازنده می‌توانست انقلابی در عرصه اقتصادی ایجاد کند اما با این حال با توجه به آنکه مجلس این موضوع را تبدیل به قانون و به دولت ابلاغ کرد اما احمدی‌نژاد آن را اجرایی نکرد، وضعیت بدتر از گذشته شد.

صوفی گفت: بنابراین اجرای این قانون هم باید در دستور کار دولت قرار می‌گرفت اما دولتی که این موضوع را برگ برنده خود می‌دانست که دولت‌های گذشته این قانون را اجرا نکردند، من آمدم تا این قانون را اجرایی کنم، رویکردش تا الان این نبوده و چنین درکی از طرح جامع اقتصادی در کشور نداشته و دچار روزمرگی شده است.

دولت دچار روزمرگی شده و برخی امور اقتصادی روی هواست/ صدای طرفداران رئیسی هم درآمده است/ نمایندگان مجلس هم باید جوابگو باشند

این فعال سیاسی در ادامه گفت:‌ تمام همت آقای رئیسی این بود که تحت عنوان دولت مردمی به استان‌ها رفته و در بین مردم حضور پیدا کند اما این موضوع یک بخش ضدبرنامه‌ای بود که ایشان به این موضوع دچار شد. وقتی هم به سفر استانی می‌رود باید تصمیمات خلق‌الساعه بگیرد که این تصمیمات نمی‌تواند در قالب بودجه سالانه و برنامه پنج ساله قرار بگیرد. به همین دلیل آقای رئیسی این مردمی بودن را به عنوان برگ برنده به هوادارانش ارائه کرد که رهبری هم این موضوع را نقد کردند که گفتند مردمی بودن فقط این نیست.

صوفی تصریح کرد: از طرف دیگر نمایندگان مجلس در این مسیر ناموفقی که به وجود آمده، با رای دادن به این دولت خود را سهیم دانسته و باید پاسخگوی موکلان خود باشند. امروز آن نمایندگانی که آقای رئیسی را به حضور در انتخابات دعوت کردند باید جوابگو باشند، اما جوابی ندارند. بنابراین آنها باید به دنبال اقدامی باشند تا دولت تغییراتی را انجام دهد که معمولا مقصران بیشتر در بخش اقتصادی دولت جست‌وجو می‌شوند.

وی افزود:‌ باید دید اگر قرار است وزیری استیضاح شود و کنار برود، باید چه کاری انجام می‌داد که انجام نداده و اساسا چه کاری می‌توانست انجام دهد؟‌ اگر وزیر بعدی آمد او باید چه کاری انجام دهد؟ اگر قرار است بدون برنامه وزیری تغییر کند و نتایج مورد انتظار رهبری و جامعه به دست بیاید، اوضاع با همین وضعیت ادامه خواهد داشت. بنابراین باید در مرحله اول اهداف و برنامه‌ها مشخص شده و بعد به وزیر بگویند شما این برنامه را اجرا و گزارش پیشرفت کار را به مجلس ارائه کنید. به همین دلیل می‌بینیم که برخی امور اقتصادی روی هواست و متاسفانه هیچ پایه، اساس و معیاری برای کنارگذاشتن وزرای فعلی و انتخاب وزرای جدید وجود ندارد.

صوفی در پاسخ به این سوال که آیا شاهد مجادله میان دولت و مجلس خواهیم بود یا خیر گفت: زمین در حال سفت شدن است و هیچ تردیدی نیست که مسئولان دولت و نمایندگان به جان هم بیفتند. علیرغم آنکه در مجلس برای استیضاح برخی وزرا ۵۰ امضا جمع شده اما هیئت رئیسه آن را نمی‌خواند، در نهایت مجلس که سال آینده انتخابات را پیش رو دارد، برای نجات جان خود مجبور است تا این کار را انجام دهد. چون در نهایت هر یک از این دو قوه باید مقابل مردم پاسخگو باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا