خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیامدهای برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا چیست؟

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین کشورمان در نروژ در تشریح پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق با کشورهای عضو، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: خروج بریتانیا از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا (برگزیت) بدون توافق با دولت‌های این اتحادیه بدون تردید آثار مخرب جدی برای لندن و بروکسل به همراه خواهد داشت. اروپایی‌ها سعی کردند تا ترزا می و قبل از آن دیوید کامرون را درباره خروج از اتحادیه اروپا منصرف کنند اما موفق به این کار نشدند و در حالت کنونی به لندن اخطار داده‌اند که اگر خواهان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپایی هستند باید هزینه‌ها و منافعی که در طی این چند سال کسب کرده‌اند را بپردازند و پس از آن می‌توانند برگزیت را عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: ترزا می به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا به دنبال آن بود تا بتواند به هر ترتیبی که شده بیش از حد معمول از اتحادیه اروپا امتیاز بگیرد و در قبال آن خسارات کمتری به بروکسل تقدیم کند. چیزی حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو برآورد خسارت‌هایی است که بریتانیا باید به اتحادیه اروپایی پرداخت کند. این منازعه سیاسی تنها میان بروکسل و لندن نیست بلکه در این میان اختلاف و دعواهای داخلی در درون پارلمان عوام و لایه‌های مختلف بریتانیا در جریان است و حتی شاهد تعمیق این اختلاف‌ها هستیم. به عنوان مثال بوریس جانسون که کمی قبل از وزارت امور خارجه و کابینه ترزا می خارج شد و استعفاء داد معتقد است که ترزا می با رای ملت به برگزیت در حال به راه انداختن یک بازی سیاسی حزبی است و اساساً منافع ملی را مد نظر ندارد.

فرجی‌راد تصریح کرد: بسیاری از اشخاص حاضر در حزب محافظه‌کاران و هم تیمی‌های ترزا می معتقدند که خانم نخست‌وزیر باید سیاست بریتانیا در مورد مسائل فرا آتلانتیکی را تقویت کند و در این راستا با کشورهای اروپایی به همکاری متقابل بپردازد. آنها شدت انتقادهای خود را به حدی بالا برده‌اند که برخی از رسانه‌های بریتانیا معتقدند در چند ماه اخیر باید شاهد استعفای ترزا می از نخست‌وزیری این کشور باشیم. اما آنچه که در این بین مهمتر به نظر می‌رسد، اختلاف در میان اعضاء حزب محافظه‌کار بریتانیا است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا ترزا می در وضعیت فعلی خواهان استعفاء دادن است یا خیر، گفت: شکاف درون حزبی تا حدی افزایش پیدا کرده است که عده‌ای معتقدند باید برگزیت بدون توافق انجام شود و دسته دیگر مخالف خروج هستند و این حد از اختلاف در این برهه زمانی سابقه نداشته است. در این بین نامزدهای زیادی برای جایگزینی ترزا می وجود دارد که یکی از آنها یک شخص پاکستانی‌تبار و مسلمان است. به نظر می‌رسد روند اختلاف در حزب محافظه‌کار بریتانیا سیر صعودی به خود می‌گیرد و حتی برخی‌ از داخل لندن اعلام کرده‌اند که احتمال دارد وقایع سیاسی عجیب‌تری اتفاق بیافتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جدال اتحادیه اروپا با لندن و اختلافات داخلی به حدی پر رنگ شده است که احتمال دارد همه‌پرسی مجدد در مورد برگزیت در سطح ملی صورت بگیرد. بسیاری از کسانی که به خروج کشورشان از جمع کشورهای اتحادیه اروپا رای داده بودند، اگر مجدد رای‌گیری شود به ماندن در اتحادیه رای خواهند داد. چراکه آنها به هیچ وجه در مورد عواقب و پیامدهای برگزیت توجیه نبودند و امروزه نظرشان تغییر پیدا کرده است. این در حالی است که حزب محافظه‌کار معتقد است وجهه این حزب مهمتر از شخصیت ترزا می است و برای اینکه حیات این حزب در ادوار بعدی با مشکل مواجه نشود، حاضر هستند تا جایگزین دیگری به جای او معرفی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا